| کد مطلب: ۱۰۷۶۳

شهردار تهران ادعای جدیدی در بودجه‌‏ریزی مطرح کرد

گزارش هزینه‌کرد 17همتی را بعداً می‌‏دهیم

روز گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین «بهره‌برداری از زیرگذر کوهک و راست‌گرد پل گل‌ها» درباره گم‌شدن ۱۷ هزار میلیارد تومان در شهرداری پایتخت، توضیحاتی ارائه و ادعا کرد، اسناد هزینه‌کرد این مبلغ را بعداً در سامانه شفافیت قرار می‌دهد. او در حالی ادعای شفافیت دارد و می‌گوید، هزینه بسیاری از پروژه‌ها را در دل این ۱۷هزار میلیارد تومان می‌گنجد که اعضای شورای شهر تهران بارها در تذکرات خود از نبود شفافیت در شهرداری گلایه داشتند و حتی مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری اعلام کرد: «پرونده باغ ۳هزار متری در منطقه یک تهران از کارتابل او حذف و برای آن ۳۰۰‌درصد تراکم صادر شده که در کمیسیون ماده پنج، ۶۰۰‌درصد تراکم خواهد گرفت.»

اظهار تأسف زاکانی برای افشاگران واقعیت

علیرضا زاکانی شهردار تهران در پاسخ به این سوال که این 17هزار میلیارد کجاست؟ گفت: «ما سه سرفصل داریم؛ تخصیص منابع، اجرای پروژه‌ها و نشاندن این منابع در چارچوب‌های ملی. از ابتدای سال مسیری که می‌رویم جهشی در مختصات تصویب‌شده در بودجه است. این 17هزار میلیارد تومان فاصله بین تخصیص اولیه اعتبار برای کار است و گام سوم که به هزینه نشاندن پروژه‌ها.» او افزود: «در طول سال مالی در دولت و دستگاه اجرایی پایان اردیبهشت‌ماه سال بعد مشخص می‌شود تا هزینه‌ها به حساب بنشیند. این 17 هزار میلیارد تومان را که بعضی با ذوق‌زدگی در رسانه‌ها بیان کردند که چه اتفاقی برای آن افتاده است؛ این 17هزار میلیارد تومان در پروژه‌ها هزینه شده و اسناد آن در ردیف هزینه‌ها می‌نشیند. باید تأسف خورد برای کسانی که به افکار، روح و روان مردم آسیب می‌زنند. موضوع کاملاً شفاف و مشخص است و اصل موضوع حسابداری است. به‌صورت نمونه تمام پیش‌پرداخت‌های ما در قالب 17هزار میلیاردتومان است. مثلاً برای خط 10 مترو که تا امروز بالغ بر 4500میلیارد تومان پیش‌پرداخت و کارکرد داشتیم که در دل این 17هزار میلیارد تومان است. برای خرید اتوبوس پیش‌پرداخت دادیم که به هزینه ننشسته که در این 17هزار میلیارد تومان گنجانده شده است. صفر تا صد همه موضوعات مشخص و شفاف است. یکی از ویژگی‌های این دوره از مدیریت شهری شفافیت و ایجاد زمینه کار و تلاش و خدمت است که امیدوارم این امورات دستخوش مسائل سیاسی زودگذر قرار نگیرد.»

بودجه‌ریزی عجیب در شهرداری

زاکانی در حالی داعیه شفافیت دارد که از شروع فعالیت دوره ششم مدیریت شهری به دلیل به‌روزسانی نشدن سامانه «شفافیت» مورد انتقاد بسیاری از جمله اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان نیز این موضوع را گوشزد کرده‌اند. مجید فراهانی، عضو سابق شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با هم‌میهن در این باره تاکید کرد: «در گذشته گزارش‌های مالی را در سامانه شفافیت بارگذاری می‌کردیم تا در دسترس تمام شهروندان تهرانی باشد. پس از مطرح شدن این 17همت برای من نیز سوال پیش آمد و به سامانه شفافیت مراجعه کردم تا گزارش مالی آن را مطالعه کنم اما چیزی در سامانه شفافیت پیدا نکردم. حتی در سایت شورای شهر تهران نیز گزارشی ارائه نشده است.» او در پاسخ به این سوال که به جز این است که در بودجه محل هزینه‌کرد درآمدها مشخص می‌شود؟ گفت: «وقتی بودجه مصوب می‌شود هزینه‌ها و درآمدهای آن مشخص است. اولین بار است که می‌شنوم در روندی غیرشفاف می‌گویند، بعداً گزارش درآمد اخذشده را ارائه می‌دهند. این برای نخستین بار است که در سیستم گزارش مالی و بودجه‌ریزی چنین موضوعی مطرح می‌شود.»

درآمد ۵ همتی شهرداری از جرائم ترافیکی

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران، سه‌شنبه چهاردهم آذر امسال در صدونودوهشتمین جلسه پارلمان شهری پایتخت حساب‌های درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران در مهر امسال را ارائه کرد. احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران درباره درآمدهایی که هیچ محلی هزینه نشده پرسید؛ «این پول کجاست؟» این سوال در برخی از رسانه‌ها آن را با تیتر «17هزار میلیارد تومان در شهرداری گم شده است؟» منتشر کردند.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه بودجه مصوب شهرداری در سال جاری ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است، گفت: «در جدول هفت‌ماهه امسال مجموع منابع نقدی و غیرنقدی ۳۹ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان بودجه که نسبت وصولی به کل بودجه ۵۱‌درصد است، از این میزان عملکرد نقد و غیرنقد، ۳۶ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان نقد و سه هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان عملکرد غیرنقد است. در فروردین و اردیبهشت ۱۰ هزار و ۴۰ میلیارد تومان، خردادماه  ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، تیرماه ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، مردادماه ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، شهریورماه ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و مهرماه چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و شیب نزولی دارد. قرار بوده از محل عوارض نوسازی هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که سه هزار میلیارد تومان محقق شده است.» خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه، با توجه به عملکرد ردیف‌های درآمدی، سهم بیمارستان آتیه و مژده فروخته شده اما در جدول ثبت نشده است، تاکید کرد: «در عوارض کالا و خدمات و ارزش افزوده ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و در عوارض قطع درختان ۳۶۹ میلیارد تومان درآمد ثبت شده که این روند افزایش داشته و در جرائم ترافیکی پنج هزار میلیارد تومان درآمد به ثبت رسیده است. در بخش عوارض کسر پارکینگ، قرار بوده هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که تا امروز ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد ثبت شده است. در هزینه‌ها در بخش نقد و غیرنقد اعتبار ابلاغی در سه بخش تملک دارایی هزینه‌ای، سرمایه‌ای و مالی ۸۰ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان ابلاغ شده و با پرداخت نقدینگی ۴۱ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومانی و عملکرد ۲۱ هزار میلیارد تومانی، ‌درصد تحقق ۳۳‌درصد است و وضعیت بهتری نسبت به سال قبل دارد. با این وجود انتظار داریم که مبالغ از جمله پرداخت حقوق ثبت شود. ۳۹ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان به صورت نقد و غیرنقد وصول شده است. پنج هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان نسبت به مبلغ مصوب با عقب‌ماندگی مواجه هستیم. براساس آنچه اعلام کردیم بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد. با این وجود با توجه به تصویب هزینه ۴۴ هزار میلیارد تومانی پنج هزار میلیارد تومان عقب هستیم.»

۱۷هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری کجاست؟

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه باید راستی‌آزمایی در برخی ردیف‌های درآمدی صورت بگیرد، تاکید کرد: «وقتی می‌گوییم بودجه نقدی، منظور درآمدی است که به صورت پول وارد حساب شهرداری شده و در لحظه قابل استفاده است. درآمدهای غیرنقدی اموال منقول و غیرمنقول که قابلیت کارسازی به صورت نقد دارد. در گزارشی که به امضای شهردار تهران رسیده است، درآمد وصول‌شده 7ماهه را 40 همت گزارش دادند و از این رقم حدود 38 همت رقم وصول نقدی عنوان شده است. در جدول هزینه‌ها 21 همت هزینه گزارش شده است. طبق این گزارش مصارف و نقدینگی 41 همت است. سوال اینجاست که 20 همت درآمد حاصله کجاست؟ این پول از حساب خزانه شهرداری هزینه نشده یا انباشته شده است؟ یا اینکه این پول به واحدها تزریق و واحدها آن را هزینه نکرده‌اند؟ در بازدیدها از سازمان‌ها و مناطق می‌گویند که پول ندارند به ما اختصاص دهند. اگر این پول در حساب است چرا به مناطق اختصاص نیافته و اگر به مناطق اختصاص یافته چرا هزینه نشده است. اگر این مبلغ اختلاف است، در کجا اختلاف وجود دارد؟» او به گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران اشاره و تاکید کرد: «مصوب عوارض زیربنا در کاربری مسکونی و تجاری در مجموع 8/3همت مصوب و رقم 2/12همت عوارض اخذ شده است. یعنی 5/3برابر آنچه مصوب شده شهرداری عوارض اخذ کرده است.» صادقی با مقایسه جداول بودجه‌ای امسال و سال گذشته اعلام کرد: «این مقایسه نشان می‌دهد، نزدیک به 17هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل در هیچ محلی هزینه نشده است. با در نظر گرفتن 11 همت منابع غیرنقد غیرقابل تخصیص می‌شود 28 همت. مشخص نیست چرا منابع غیرنقد غیرتخصیص‌یافته در گزارش عملکرد درآمدی ذکر می‌شود. 17 همت درآمد درست است؟ اگر درست است چرا در سامانه شفافیت اشتباه درج شده است؟ هزینه‌های شهرداری را پوشش نداده یا مخارج خارج از چارچوب وجود داشته که باید بررسی شود. اگر بررسی شده شهرداری گزارش دهد.» 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی