| کد مطلب: ۱۳۸۷۰

دربی با طعم باروت و نارنجک

از ساعت ۲۰ دیشب، دیدار حساس پرسپولیس و استقلال از هفته بیستم لیگ برتر آغاز شد. حواشی این دیدار اما از ساعت‌ها قبل از شروع مسابقه، دیدار حساس دو تیم را تحت‌الشعاع خودش قرار داد.

از صبح دیروز کیومرث هاشمی، وزیر ورزش، با حضور در برنامه ورزشی شبکه خبر اعلام کرد، واگذاری هشتاد درصدی سهام باشگاه پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی منتفی است و با این موضوع موافقت نشده است. از سوی دیگر وزیر ورزش با تاکید بر اینکه هرچه زودتر پرسپولیس و استقلال باید تفکیک شوند و وزارت ورزش نباید تیم‌داری کند، گفت:‌«نوید این موضوع را می‌دهم که به‌زودی پرسپولیس و استقلال به دو بانک غیردولتی واگذار شوند.» موضوع نگران‌کننده پیش از دربی دقیقاً همین موضوعی بود که وزیر ورزش مطرح کرد چراکه پروسه انتقال این دو تیم به بانک‌های غیردولتی، مسئله‌ای نیست که بتوان طی دو سه روز آن را عملی کرد. مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تفکیک مالکیت پرسپولیس و استقلال ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ است که باتوجه به تعطیلی اداره‌های دولتی تا پایان سیزدهم فروردین مشخص نیست چه سرنوشتی انتظار سرخابی‌ها را می‌کشد. این درحالی است که سهمیه باشگاه‌های ایران برای فصل بعد لیگ‌ نخبگان آسیا ۱+۱ خواهد بود و قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی مستقیماً به این مسابقات خواهند رفت؛ البته اگر جواز حرفه‌ای را از سوی ای‌اف‌سی دریافت کنند. از دیگر حواشی عجیب این مسابقه حذف مهسا قربانی، داور بین‌المللی ایران از لیست داوران برای این مسابقه حساس بود. هفته گذشته بود که خداداد افشاریان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه هم‌میهن تایید کرد مهسا قربانی قطعاً یکی از داوران اتاق VAR خواهد بود و این موضوع قطعی است، ‌بلافاصله بعد از رسانه‌‌ای شدن نام مهسا قربانی به‌عنوان یکی از داوران اتاق وار، یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور با تشکیل کمپینی خواستار حذف نام مهسا قربانی به‌عنوان یک داور زن برای داوری مردان بود. موضوعی که البته خداداد افشاریان تاکید کرده بود خانم قربانی اصلاً قرار نیست در زمین مسابقه حضور داشته باشد و صرفاً قرار است ایشان در اتاق وار باشد که حساسیتی نیز به‌وجود نیاید. با این حال حواشی زیاد اولین حضور یک داور زن در کادر داوری کار خودش را کرد تا نام مهسا قربانی در روز مسابقه دربی تهران از لیست حذف شود. سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات نیز ضمن تایید حذف نام مهسا قربانی گفت، دلیل این کار صرفاً جلوگیری از تنش‌های احتمالی بعد از مسابقه بوده است. فدراسیون فوتبال نیز زیر بار این مسئله رفت تا مهسا قربانی بار دیگر شانس قضاوت در مسابقات جهانی را از دست بدهد چون یکی از فاکتورهای مهم ای‌اف‌سی قضاوت داوران زن در مسابقات مردان بوده است. پیش از این نام مهناز ذکایی، دیگر داور زن بین‌المللی ایران صرفاً به‌خاطر یک عکس که مربوط به حضور ایشان در مسابقه پرسپولیس و کاشیما بود، خط خورده بود. در واقع هر دو داور زن ایرانی باتوجه به خط خوردن‌شان در این مسابقه، شانس حضور در مسابقات جهانی را از دست دادند. از دیگر نکات تکراری دربی تهران دیر آغاز شدن مسابقه بود که بار دیگر به‌شدت تو ذوق زد. کشور قطر توانست در عرض کمتر از یک سال دو جام جهانی و جام ملت‌های آسیا را برگزار کند اما فوتبال ایران در شروع کردن به موقع بازی همچنان عاجز است. گفتنی است ورزشگاه آزادی همچنان به شکل کاملاً زننده‌ای صرفاً می‌تواند پذیرای حدود ۵۰ هزار نفر تماشاگر باشد چراکه نیمی از سکوهای ورزشگاه آزادی هنوز صندلی ندارد و قابل استفاده برای هواداران فوتبال نیست.

یکی از نکاتی که خبرنگار هم‌میهن در گفت‌وگو با هواداران دو تیم به آن پی برد، قیمت عجیب و غریب بلیت‌های این مسابقه حساس در بازار سیاه بود که بلیت‌های طبقه اول تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم فروش رفته بود و برای بلیت‌های طبقه دوم، دلال‌ها کمی منصف‌تر بودند و قیمت یک میلیون تومان را برای هواداران مشتاق درنظر گرفته بودند. البته سازمان لیگ بارها تاکید کرده بود هواداران فوتبال از بازار سیاه، بلیت خریداری نکنند اما باتوجه به ظرفیت محدود سکوهای آزادی، طبعاً پاسخگوی تقاضای این همه هوادار را نمی‌‌دهد.

با شروع مسابقه به سبک شهرآوردهای دهه هفتاد از سوی سکوهای هر دو تیم نارنجک‌هایی پیاپی به سمت زمین پرتاب شد. از دیگر سوژه‌های قابل ذکر این دیدار رنگ لباس داوران مسابقه بود که شباهت زیادی به داوران خارجی دربی‌های دهه هفتاد داشت. نیمه اول با موقعیت‌های پیاپی پرسپولیس همراه بود اما در نیمه دوم دو تیم تمایل بیشتری به تساوی داشتند و همین اتفاق هم رخ داد. مساوی‌ای از همان تساوی‌های معروف دهه نود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی