| کد مطلب: ۱۳۸۱۳

چهارشنبه آخر سال با طعم دربی

چهارشنبه آخر سال با طعم دربی

طی دو سه فصل اخیر پرسپولیس و استقلال همواره از بالانشین‌های لیگ برتر بوده‌اند اما این بار هر دو برای کسب عنوان قهرمانی می‌جنگند. حساسیت دربی شاید باعث شود بازهم یک تساوی دیگر به مساوی‌های دو شهرآورد تهران اضافه شود اما صحبت‌های مربیان دو تیم در نشست خبری گویای این موضوع است که سرخابی‌ها فقط برد می‌خواهند. استقلال اگر بتواند در دیدار امروز به برتری برسد فاصله‌اش دوباره با پرسپولیس به شش امتیاز افزایش پیدا می‌کند و شانس خود را برای قهرمانی افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرسپولیس اگر استقلال را شکست دهد جای این تیم را در صدر جدول خواهد گرفت چراکه قانون تفاضل گل سال‌هاست که برداشته شده و بازی رو در رو ملاک تعیین رتبه تیم‌ها خواهد بود.

 

تحول پرسپولیس بعد از رفتن یحیی

کمتر از سه ماه پیش و بعد از تساوی پرسپولیس مقابل مس رفسنجان، یحیی گل‌محمدی به یکباره در نشست خبری استعفا کرد تا هواداران پرسپولیس شوکه شوند. نگرانی از سرنوشت این تیم باعث شده بود تا هر روز گزینه‌های زیادی به‌عنوان سرمربی آتی سرخ‌ها در رسانه‌ها مطرح شود. هواداران پرسپولیس اما فقط به بازگشت برانکو ایوانکوویچ راضی می‌شدند و نام هر مربی دیگری که مطرح می‌شد به شدیدترین شکل ممکن در شبکه‌های اجتماعی کوبیده می‌شد. با این حال رضا درویش نتوانست رضایت برانکو را جلب کند و او راهی چین شد تا هدایت تیم ملی این کشور را برعهده بگیرد. اوسمار تنها گزینه درویش بود که بدون نیاز به مذاکره‌ای خاص از دستیاری یحیی به سرمربیگری پرسپولیس رسید. در ابتدا موج منفی از سوی هوادارها برای مربیگری اوسمار وجود داشت اما او خیلی زود توانست اعتماد ازدست‌رفته را به سمت خودش برگرداند. اوسمار در مسابقه نخست به‌عنوان سرمربی با حساب یک بر صفر مقابل آلومینیوم اراک شکست خورد اما در 4 مسابقه بعدی به برتری رسید. سه برد در لیگ برتر و یک برد در جام حذفی باعث شد تا هواداران پرسپولیس دوباره به این تیم برای بازگشت به مسیر قهرمانی امیدوار شوند. پرسپولیس در مسابقه پیش از دربی با حساب چهار بر دو از سد فولاد خوزستان عبور کرد. شانس گلزنی 3/4 برای سرخ‌ها در حالی رقم خورده بود که امسال هیچ تیمی به این میزان نتوانسته بود روی دروازه حریف، موقعیت خلق کند.  گفتنی است در چهار دیدار اخیر، پرسپولیس موفق به زدن 10 گل شده و در سه مسابقه نیز کلین‌شیت کرده و دروازه خود را بسته نگه داشته است. حالا با این نتایجی که زیر نظر اوسمار برزیلی کسب شده، هوادارها آنطور که باید هم از استعفای یحیی گل‌محمدی ناراحت نیستند چون روند نتایج تیم متحول شده است.

 

بازیکنان کلیدی خارجی

پرسپولیس سال‌هاست که نتوانسته از بازیکنان خارجی باکیفیتی بهره‌مند شود. به‌جز یورگن لوکادیا که کمتر از 4 ماه در ایران بود و توانست با زدن شش گل در هفت مسابقه تا مدت‌ها بعد از رفتنش هم آقای گل ایران بماند پرسپولیس به تعداد انگشتان یک دست بازیکن خارجی خوبی داشته است. با این حال در نیم‌فصل دوم پرسپولیس توانست دو بازیکن خارجی بزرگ و باکیفیت جذب کند تا عصای دست اوسمار شوند. عبدالکریم حسن بازیکن قطری با 133 بازی ملی و مرد سال فوتبال آسیا در سال 2018 که با تیم ملی کشورش در سال 2019 قهرمان جام ملت‌های آسیا نیز شده به‌عنوان یار تازه‌نفس سرخ‌ها راهی این تیم شد. همچنین اوستون ارونوف ازبکستانی که سابقه نقش‌آفرینی فصل لیگ ازبکستان را نیز یدک می‌کشد توانست در همین 4 مسابقه ابتدایی حسابی برای سرخپوشان دلبری کند. از سوی دیگر استقلال نیز توانست جلال‌‌الدین ماشاریپوف ازبکستانی را جذب کند که سابقه حضور در فنرباغچه ترکیه و النصر عربستان را در کارنامه خود دارد. همچنین این بازیکن 34 ساله ازبکستانی در حال حاضر کاپیتان تیم ملی کشورش نیز هست و از تجربه بالایی برخوردار است. ماشاریپوف طی چهار هفته اخیر یک گل برای استقلال زده و از بازیکنان مهم جواد نکونام در دربی امروز خواهد بود.

 

حواشی نشست خبری

نشست خبری روز گذشته مربیان دو تیم هم خالی از حاشیه نبود. جواد نکونام احتمالاً برای فرار از حاشیه به نشست خبری نیامد و مهدی هاشمی‌نسب را به نشست خبری در ساختمان سازمان لیگ فرستاد. هاشمی‌نسب در پاسخ به این سوال که شما پنج بار در دربی گلزنی کرده‌اید چه احساسی دارید؟ گفت:«درست است 5 بار گلزنی کردم اما فقط یک گل در دربی را به یاد دارم و گل‌هایی که با پیراهن پرسپولیس به استقلال را زدم اصلاً خاطرم نیست». همین جمله با واکنش منفی هواداران پرسپولیس در فضای مجازی همراه شد و عکس‌هایی از هاشمی‌نسبت به پیراهن پرسپولیس حین گلزنی به استقلال را به صورت گسترده منتشر کردند. از سوی دیگر اوسمار در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه تدابیری اندیشیده‌اید که اسیر حواشی دربی نشوید، گفت:«هدف ما پیروزی مقابل استقلال است تا به صدر جدول برسیم. امیدوارم داوری طوری باشد که نیمکت‌ها با آرامش کارشان را دنبال کنند. البته که من به‌هیچ‌عنوان کاری به رفتار مربیان رقیب ندارم و تمرکزم صرفاً روی مسائل فنی تیم خودم است».

 

نکونام قهرمانی مطلق می‌خواهد

شاید جواد نکونام بارها در نشست خبری‌های تیمش عنوان کرده که با تیمی که علی خطیر بسته، نباید به قهرمانی امیدوار بود اما بر کسی پوشیده نیست که این تیم باتوجه به روند نتایجی که کسب کرده، شانس اصلی قهرمانی در لیگ برتر امسال است. استقلال در تمامی دیدارهای خانگی در ورزشگاه آزادی در این فصل به پیروزی رسیده و امروز نیز مقابل پرسپولیس میزبان خواهد بود و روی کاغذ باتوجه به روند نتایجی که گرفته، دست بالا را برای برد در دربی دارد. در 10 سال اخیر استقلال در 90 دقیقه فقط دو بار پیروز شده و به لحاظ روانی شاید شانس کمتری داشته باشد اما جواد نکونام و کادرش به خوبی نشان داده‌اند که می‌توانند توان انگیزشی بازیکنان را افزایش دهند.

استقلال تنها با یک شکست و پرسپولیس با دو باخت، کمترین شکست‌های لیگ برتر امسال را ثبت کرده‌اند. همچنین دو تیم به ترتیب با زدن 27 و 26 گل زده بعد از سپاهان زهردارترین خطوط حمله را در لیگ امسال دارند. استقلال از سه بازی آخر خود 7 و پرسپولیس 9 امتیاز کسب کرده است. شرایط جدول نیز گویای این موضوع است که مسابقه امروز می‌تواند سرنوشت قهرمانی لیگ را تا حدود زیادی مشخص کند. از حواشی خارج از زمین نیز می‌توان به حضور مهسا قربانی به‌عنوان یکی از داوران اتاق وار اشاره کرد که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران داور زن می‌تواند جزو کادر داوری فوتبال داخلی باشد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی