| کد مطلب: ۱۰۸۹۹

اولین دربی با VAR و زنان

پرسپولیس و استقلال در شرایطی به مصاف هم می‏‌روند که مربیان دو تیم پیش‌ازاین مسابقه علیه یکدیگر کنایه‏ه‌ای سنگینی زدند

اولین دربی با VAR و زنان

عصر امروز از ساعت ۱۶:۱۵، دو تیم پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی به‌ مصاف هم خواهند رفت. دو اتفاق مهم برای اولین‌بار در شهرآورد در حال رخ دادن است؛ اولی، حضور هواداران زن از هر دو تیم و دومی، استفاده از سیستم ویدئویی VAR که کار داوران را برای قضاوت راحت‌تر خواهد کرد. استقلال با ۲۴ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و نمی‌خواهد با شکست در این مسابقه، از شرایط ایده‌آل خود فاصله بگیرد. همچنین سرخپوشان نیز با برد مقابل هوادار، با ۲۰ امتیاز در رتبه چهارم قرار دارند و طبق گفته گل‌محمدی، فقط برای کسب سه امتیاز به آزادی خواهند رفت. دربی شماره ۱۰۲ باتوجه به درگیری کلامی دو مربی تیم‌ها، به‌احتمال زیاد با حواشی کنار زمین همراه خواهد بود؛ موضوعی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بارها رخ می‌داد. حساسیت این مسابقه باعث شده تا حاشیه بر متن غلبه کند؛ موضوعی که هر دو مربی حداقل در ظاهر آن را تکذیب کردند.

 

بلیت‌فروشی مبهم

از سه‌شنبه ساعت 15 اعلام شد که سامانه بلیت‌فروشی دربی تهران باز شده اما فقط بعد از گذشت چنددقیقه سایت بلیت‌فروشی به‌دلیل هجوم کاربرها برای خرید بلیت، بسته شد. نکته قابل‌تأمل این است که این سامانه تا لحظه چاپ این گزارش، با اختلال شدید روبه‌رو بود و هواداران فوتبال نتوانستند به‌راحتی بلیت خریداری کنند اما روز گذشته به‌یکباره اعلام شد که تمام بلیت‌ها برای این مسابقه (حدود 50هزار بلیت) به فروش رفته است. این درحالی‌است که باز هم «بازار سیاه» برای این مسابقه داغ بود و در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی، هر بلیت با قیمت 5 میلیون تا 10 میلیون تومان هم به فروش رسیده بود؛ موضوعی که برای دومین هفته پیاپی در حال رخ‌دادن است تا ثابت کند آنطور که باید، فرآیند بلیت‌فروشی صحیحی وجود ندارد تا هواداران مشتاق بتوانند به‌راحتی بلیت دلخواه خود را خریداری کنند.

 

VAR لحظه آخری

بیش از سه‌فصل است که اکثر لیگ‌های معتبر و حتی نیمه‌حرفه‌ای دنیا از سیستم VAR استفاده می‌کنند تا اشتباهات داوری در مسابقات به حداقل برسد. فوتبال ایران اما همچنان درگیر اشتباهات داورانی است که در هرمسابقه با سوت‌های بعضاً اشتباه، سرنوشت و نتیجه مسابقه را تغییر می‌دهند و مربیان این حق را برای خود قائل هستند که شکست یا تساوی را به گردن داور بیاندازند. مهدی تاج بارها در مصاحبه‌های خود، «تحریم» را عامل اصلی عدم‌استفاده از سیستم ویدئوچک برای مسابقات لیگ‌برتر اعلام کرده بود. در آستانه دربی اما شایعه استفاده از سیستم (وی‌ای‌آر) چنان جذاب بود که کمتر کسی تصور می‌کرد این موضوع حقیقت داشته باشد، اما با رایزنی‌های فدراسیون فوتبال با فیفا، این مجوز برای تک‌مسابقه دربی ازسوی فیفا صادر شد تا دربی پرسپولیس و استقلال با سیستم ویدئویی بازبینی صحنه‌های مشکوک داوری، مورد استفاده قرار بگیرد. در ایران تنها داوری که لایسنس (وی‌ای‌آر) را دارد، موعود بنیادی‌فر است به‌همین‌دلیل داور شهرآورد هم اتوماتیک‌وار اعلام شد. همچنین دو داور عراقی نیز به‌عنوان داوران وی‌ای‌آر به ایران می‌آیند تا در اتاق نظارت صحنه‌های مشکوک داوری حضور داشته باشند و ازطریق میکروفون صحنه‌ها را به بنیادی‌فر اعلام کنند. خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران ضمن تایید مذاکرات انجام‌شده ازسوی تاج، در روزهای گذشته ابراز امیدواری داشت که با درخواست مطرح‌شده ازسوی فدراسیون فوتبال ایران موافقت شود که سرانجام رسماً خبر تایید استفاده از تکنولوژی (وی‌ای‌آر) در دربی پایتخت اعلام شد. رئیس کمیته داوران با اعلام خبر صدور مجوز استفاده از (وی‌ای‌آر) در دربی، تیم داوری این مسابقه را اعلام کرد و براساس صحبت‌های افشاریان، قرار است قبل از مسابقات، تجهیزات موردنیاز (وی‌ای‌آر) از کشور امارات وارد ایران شود. برای سومین‌بار در تاریخ دربی است که موعود بنیادی‌فر در نقش داور اول، فعالیت خواهد کرد.

 

در انتظار محافظه‌کاری همیشگی

رقابت دربی همیشه تحت‌تاثیر حساسیت مفرط قرار گرفته و دو تیم اکثراً محتاط بازی کرده‌اند. دربی‌های برگشت باتوجه به حساسیت جدول و دربی‌های حذفی باتوجه به اینکه یک تیم باید برنده باشد، 2تیم بیشتر از پیله احتیاط خارج شدند ولی این اتفاق در دربی‌های رفت لیگ، کمتر رخ داده است و ۳ دربی اخیر رفت، همه مساوی شده‌ و درمجموع در ۱۱ دربی گذشته دور رفت تنها ۳ دربی برنده داشته که هر ۳ بار پرسپولیس به پیروزی رسیده است. آخرین پیروزی استقلال در دربی رفت، به لیگ یازدهم بازمی‌گردد که یکی از ۴ برد پیاپی استقلال در دربی‌های رسمی شکل گرفت. اکثر دربی‌های رفت زمانی برنده داشته که تیمی بر تیم مقابل، برتری محسوس داشته و در غیر این‌صورت بازی مساوی شده است. هم پرسپولیس، هم استقلال در بهترین فرم فصل خود به‌سر نمی‌برند و شکست در دربی می‌تواند تیم بازنده را وارد بحران کند. پرسپولیس پس از ناکامی در ۶ مسابقه و حذف در لیگ قهرمانان، برابر هوادار به پیروزی دست یافت تا آماده دربی شود. استقلال هم در ۴ بازی قبلی خود تنها در یک مسابقه برنده بوده و با این‌شرایط پا به دربی می‌گذارد تا به‌نظر نتیجه تساوی، نتیجه ایده‌آل برای هر دو طرف باشد.

 

اولین‌های اثرگذار

جواد نکونام، سرمربی استقلال، اولین دربی را به‌عنوان سرمربی تجربه می‌کند. نکونام می‌خواهد در اولین حضور در قامت سرمربی استقلال در دربی، بتواند به برتری برسد تا محبوبیتاش بین هواداران استقلال بیشتر شود. در آن‌طرف، یحیی گل‌محمدی تاکنون در دربی‌ها شکست نخورده  و در ۱۱ بازی، ۳ برد و ۸ تساوی به‌دست آورده است. تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال تاکنون ۱۰۱ مرتبه به مصاف یکدیگر رفته‌‌اند. ۲۷ برد سهم سرخپوشان و ۲۶ برد سهم آبی‌پوشان و ۴۸ بازی هم با تساوی به پایان رسیده است. نکته جالب‌توجه این است که تا قبل از دربی ۹۰، استقلال با ۲۴ برد از پرسپولیس با ۲۲ برد جلوتر بود، اما سرخپوشان در ۱۲ دربی اخیر توانستند از رقیب دیرینه خود پیشی بگیرند و بیشترین برد دربی را به‌نام خود ثبت کنند. نکته ویژه دربی ۱۰۲ این است که هواداران خانم برای اولین‌بار می‌توانند این بازی را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند و ۳۰۰۰ بلیت برای خانم‌ها در نظر گرفتند که ۱۵۰۰ بلیت برای زنان پرسپولیسی و ۱۵۰۰ بلیت هم برای زنان استقلالی اختصاص داده شده است.

یحیی گل‌محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار «هم‌میهن» درخصوص حواشی احتمالی ایجادشده اطراف زمین مسابقه و البته حساسیتی که به حضور مهدی هاشمی‌نسب وجود دارد، گفت: «مطمئن هستم که چنین چالشی در مسابقه امروز وجود نخواهد داشت. تلاش من این است که تمرکز اصلی خودم را روی مسائل فنی بگذارم؛ هرچند باتوجه به جو ورزشگاه بعید می‌دانم صدایی از اطرافم را بشنوم». جواد نکونام نیز در پاسخ به همین سوال در مقام دفاع از هاشمی‌نسب برآمد و گفت: «مهدی را همه می‌شناسند. رفتار متقابل با دیگران دارد و رُک، حرفش را می‌زند.»

 

آمار چه می‌گوید

دربی که می‌رسد بازی با آمار و بازخوانی تاریخ هم جذاب می‌شود. از بهمن‌ماه 1390 و دربی‌ای که پرسپولیس با هت‌تریک ایمون زاید به پیروزی رسید تا به‌امروز، 26 دربی در زمین مسابقه برگزار شده و تکلیف یک‌مسابقه نیز با رأی کمیته انضباطی مشخص شده که در کل و از این 27 شهرآورد اخیر، استقلال فقط در 2 مسابقه توانسته است در طول 90 دقیقه به پیروزی برسد. در این 27 شهرآورد اخیر، استقلال یک‌بار و در دربی شماره 85 و یک‌مرتبه نیز در دربی 87 برنده از زمین خارج شد و در سایر مسابقات، نتوانسته است در جریان بازی از سد حریف سنتی خود عبور کند. البته آبی‌پوشان دو بار و در ضربات پنالتی، با هدایت فرهاد مجیدی از سد حریف خود عبور کردند که طبق قوانین فیفا، این دو بازی جزء آمار پیروزی‌ها در تقابل‌های دو تیم محاسبه نمی‌شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی