| کد مطلب: ۱۰۷۷۹

سلبریتی در مقام منجی

سلبریتی در مقام منجی

محمدرضا گلزار در یک روز هم به صداوسیما دعوت شد هم به فدراسیون تنیس

روز گذشته هر دو خبر وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی، مربوط به محمدرضا گلزار بود؛ اولی درخصوص بازگشت این چهره سینمایی به تلویزیون و دومی درمورد عضویت او در هیئت‌رئیسه انجمن پدل بود که مورد نقد کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. بازگشت گلزار به تلویزیون از این حیث قابل بررسی است که سازمان صداوسیما بار دیگر از افرادی تقاضای بازگشت کرده که در یک دوره‌ای غیبت داشتند. طی یک‌سال اخیر بسیاری از مجریان باسابقه و قدیمی، یا از اجرا خداحافظی کردند یا بنا به‌دلایلی، آنتن از آنها گرفته شد تا صداوسیما به‌ناچار به افرادی تریبون بدهد که با واکنش منفی مخاطب روبه‌رو شده است. در روزهایی که خبر بازگشت گلزار به تلویزیون مطرح شده، او به عضویت انجمن هیئت‌رئیسه پدل (ورزش یا شبه‌ورزش شبیه تنیس. زمین آن بین تنیس و اسکواش است. در المپیک به رسمیت شناخته نشده. در تهران و کرج زمین‌هایی برای آنها اختصاص یافته. در ابعاد ۲۰ در ۱۰ با تور ۱۰متری و ۸۸ سانتی‌متر ارتفاع. ورزشی راکتی بین دو نفر یا دو تیم دونفره در زمینی احاطه‌شده با دیوارهای شیشه‌ای) منصوب شد. نوک پیکان انتقادها به‌سمت گلزار است که چطور بدون تجربه حرفه‌ای می‌تواند یک انجمن رسمی را مدیریت کند.

بحران مخاطب در سیما

کاهش مخاطب در صداوسیما موضوعی است که دست‌اندرکاران سازمان نیز آن را تایید می‌کنند. اتفاقات مختلف طی سالیان اخیر باعث شده تا صداوسیما با کاهش مخاطب چشمگیر روبه‌رو شود. خداحافظی و ممنوع‌ازکاری بسیاری از مجریان قدیمی و البته محبوب تلویزیون و دوری بازیگران و کارگردان‌های باسابقه، باعث شد فضای کار برای افرادی باز شود که اعتبار قابل‌ملاحظه‌ای نزد مردم ندارند. سال گذشته مهران رجبی چنان با حضور در برنامه‌های مختلف سیما افراط کرد که تبدیل به سوژه طنز در شبکه‌های اجتماعی شده بود. عدم‌تمایل مجری‌ها برای حضور در برنامه‌های مختلف باعث شده بود تا بازار برای رجبی، حسابی داغ شود. جدیدترین نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که کمتر از ۳۸‌درصد مردم، اخبار را بیشتر ازطریق صداوسیما دنبال می‌کنند و ۳۱‌درصد نیز شبکه‌های اجتماعی را برای این امر ترجیح می‌دهند. این آمار در مقایسه با پیمایش سال ۱۳۹۶ دستخوش تغییراتی شده است و به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، صداوسیما مرجعیت رسانه‌ای را کاملاً به شبکه‌های اجتماعی واگذار خواهد کرد. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، پیمایشی درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کرد. این نظرسنجی در آبان‌ماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال به‌بالا، ساکن در سراسر کشورمان، به‌صورت حضوری اجرا شد. موضوع چالشی این است که اعتماد و اعتبار شبکه‌های اجتماعی نزد مردم فراتر از پیگیری از صداوسیماست.

استفاده مقطعی از سلبریتی‌ها

درحالی رئیس سازمان صداوسیما از بازگشت محمدرضا گلزار به تلویزیون می‌گوید که پیش‌تر مسابقه‌ای با نام «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار، در تلویزیون حاشیه‌ساز شده بود. «برنده باش»، یک مسابقه تلویزیونی با اجرای محمدرضا گلزار و تهیه‌کنندگی هاشم رضایت بود که شرکت‌کنندگان در این مسابقه باید براساس اطلاعات عمومی به سوالات متنوعی درباره مسائل مختلف پاسخ می‌دادند. سپس افراد برتر، روی صندلی برنامه می‌نشستند و با پاسخ‌دادن به سوالات به‌صورت پلکانی برای بردن جایزه یک‌میلیارد ریالی، با مجری وارد رقابت می‌شدند. چون شانس شرکت‌کنندگان برای پیروز شدن، متغیر بود و رقم‌های عجیبی نیز به آنها تعلق می‌گرفت، انتقاد «قمار» را به این برنامه وارد کردند تا جایی که اعلام شد، باید اسپانسر برنامه را تغییر دهند. حالا اعلام‌شده که «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار در حال تولید است و خبر‌ها حاکی از رسیدن احتمالی این برنامه به آنتن زمستان شبکه سه سیماست. طبق اخبار منتشرشده محمدرضا گلزار، بازیگر سینما و تلویزیون با مسابقه‌ای با عنوان «پانتولیگ»، به شبکه سه می‌آید. این مسابقه با محوریت بازی پانتومیم و به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی ـ تهیه‌کننده سابق برنامه‌های «خندوانه» و «ستاره‌ساز» ـ روی آنتن شبکه سه خواهد رفت. پیش‌ازاین جواد فرحانی، تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی گفته بود که برنامه «پانتولیگ»، یک مسابقه تلویزیونی با محوریت پانتومیم است که در آن شرکت‌کنندگان در قالبی جذاب و سرگرم‌کننده با هم رقابت می‌کنند. بازگشت گلزار در شرایطی در حال رقم‌خوردن است که صداوسیما در روزهای کم‌فروغ خودش سیر می‌کند. فراگیر شدن برخی برنامه‌های سیما در شبکه‌های اجتماعی نیز با بازخورد منفی مخاطبان روبه‌رو می‌شود که کیفیت نازل برنامه‌ها را ثابت می‌کند. دو روز پیش در برنامه‌ای تلویزیونی، آهنگ قدیمی و مشهور «یار دبستانی من»، توسط عده‌ای با تغییر متن عجیب، مورد تمسخر واقع شد که با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود. کاربران اینستاگرام معتقد بودند، صداوسیما به هر ترفندی ـ حتی تمسخر ترانه‌های خاطره‌ساز و قدیمی ـ دست می‌زند تا برنامه‌هایش دیده شود.

گلزار در جای درست؟

هرچند بسیاری معتقدند صداوسیما صرفاً به‌دلیل جذب مخاطب از گلزار به‌عنوان مجری تلویزیونی استفاده می‌کند اما افرادی که در انجمن پدل حضور دارند، می‌گویند انتخاب گلزار به‌عنوان یکی از اعضای هیئت‌رئیسه این رشته ورزشی تصمیم درستی بوده، چون گلزار سال‌ها در کنار این تیم حضور داشته و این رشته را به‌خوبی می‌شناسد.

شاهین خرازچی، نایب‌رئیس انجمن پدل در گفت‌وگو با «هم‌میهن» از علل انتخاب گلزار در هیئت‌رئیسه این رشته می‌گوید: «ورزش پدل، رشته تازه‌واردی است که کم‌کم در حال معرفی به ورزشکاران و سایر افراد جامعه است. از سال 1396 این ورزش با افتتاح زمین‌هایی که در باشگاه انقلاب است، شروع به فعالیت کرده است. آقای محمدرضا گلزار از سال 1398 در کشور امارات با این ورزش آشنا شد و تمریناتش را آغاز کرد. از همان سال ایشان چه در ایران باشد یا امارات، هفته‌ای 6 روز تمرین می‌کند. گلزار بسیار به پدل علاقه‌مند است، از لحاظ فنی در سطح بالایی قرار دارد و به شرایط این رشته آشنایی کامل دارد. در مسابقاتی که طی سالیان اخیر در کشورهای مختلف برگزار شده، او حامی تیم‌ملی بوده و به بچه‌های ملی‌پوش انگیزه داده است.»

ملیکا شهاب، نایب‌رئیس انجمن پدل در بخش زنان نیز در گفت‌وگو با «هم‌میهن» می‌گوید، بازیکنان ملی‌پوش این رشته نیز تمایل زیادی داشتند تا رضا گلزار به‌صورت رسمی در کنار تیم باشد: «باتوجه به اینکه آقای گلزار چهره مشهوری در عرصه هنر است و یک پدل‌باز حرفه‌ای است، این تمایل ازسوی بازیکنان ملی‌پوش نیز وجود داشت تا ایشان به‌صورت رسمی به عضویت هیئت‌رئیسه برسند. در مسابقات اخیر که در شارجه امارات برگزار شد و تیم ملی پدل نیز حضور داشت، آقای گلزار در کنار تیم بود. علاوه بر این، ایشان سال‌هاست به‌صورت حرفه‌ای این ورزش را بازی می‌کند». موضوعی که انتقادهای فراوانی را نسبت به این انتخاب دربرداشت، انتخاب یک فرد خارج از این مجموعه است. بسیاری عقیده دارند، گلزار صرفاً بازیگری است که برای تفریح، ورزش پدل را دنبال می‌کند. خرازچی دراین‌خصوص اما انتقادها را قبول ندارد و معتقد است عضویت در هیئت‌رئیسه، ارتباطی به مسائل فنی ندارد. در سایر رشته‌ها نیز بسیاری از اعضای هیئت‌رئیسه، دانش فنی ندارند و مشکلی هم نیست. اعضای هیئت‌رئیسه باید به مسائلی مهم‌تر از نکات فنی رسیدگی کنند: «آقای گلزار، مربی تیم‌ملی پدل نشده که بخواهیم دانش فنی او را بسنجیم. ایشان اصلاً در مسائل فنی دخالتی ندارد و به امور دیگر رسیدگی خواهد کرد. ما از تجربیات ایشان در هیئت‌رئیسه انجمن پدل استفاده خواهیم کرد؛ درصورتی‌که بسیاری از اعضای هیئت‌رئیسه اصلاً تجربه بازی‌کردن به‌صورت حرفه‌ای را ندارند.» خرازچی اما دلیل اصلی انتخاب محمد گلزار به‌عنوان عضوی از هیئت‌رئیسه این رشته ورزشی را چنین توضیح داد: «حضور آقای گلزار باعث می‌شود در کمترین حالت، رشته پدل توسعه پیدا کند که می‌تواند عضوهای زیاد و استعدادهای باکیفیتی به این ورزش اضافه کند. بسیاری از افراد که اسم ورزش پدل به گوش‌شان نخورده به‌واسطه منتشرشدن نام گلزار در کنار این رشته، کنجکاو شدند تا بدانند این ورزش چیست. هیئت‌رئیسه به هیچ عنوان به دنبال حضور یک فرد باتجربه فنی نبود، بلکه اهداف دیگری داشت که انتخاب گلزار را منطقی می‌کند. ضمن اینکه بازهم باید عرض کنم که آقای گلزار زیرنظر مربیان مطرح و مجرب دنیا، در این رشته در حال تمرین‌کردن است. مطالعات آقای گلزار در این رشته، بسیار بالاتر از سایر افراد است.» روزهای شلوغی در انتظار گلزار است. ازطرفی بازگشت او به تلویزیون در ایامی که مخاطب کمی دارد و ازسوی‌دیگر حضور رسمی در رشته‌‌ای که در بدو کار، انتقادات مجازی به‌سمت او روانه شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی