| کد مطلب: ۱۵۹۹۳

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا:

بیش از ترکیب نمایندگان، توجه‌تان به مشارکت پایین باشد

بیش از ترکیب نمایندگان، توجه‌تان به مشارکت پایین باشد

تحلیلگر سیاسی گفت: شما مطبوعات حواستان به طیف سیاسی مجلس آینده باشد، باید به میزان مشارکت پایین مردم توجه داشته باشید، از این رو واقعا باید حول محور اهمیت مشارکت کار رسانه‌ای کرد که آن کسانی که دست‌اندرکار هستند، متوجه باشند که پیامدهای این مشارکت پایین چیست.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، ناصر ایمانی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت‌وگویی با روزنامه صبح نو انجام داده است که در ادامه می‌آید:

آرایش سیاسی مجلس دوازدهم را با توجه به منتخبین چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

من فکر می‌کنم بیشتر از اینکه شما مطبوعات حواستان به طیف سیاسی مجلس آینده باشد، باید به میزان مشارکت پایین مردم توجه داشته باشید، از این رو واقعا باید حول محور اهمیت مشارکت کار رسانه‌ای کرد که آن کسانی که دست‌اندرکار هستند، متوجه باشند که پیامدهای این مشارکت پایین چیست.

در مورد طیف راه‌یافته مجلس باید گفت که مجموعه‌ای از اکثریت  طیف‌های اصول‌گرایان به مجلس راه پیدا کرده‌اند. یعنی ما یک فراکسیون واحد اصول‌گرایان در مجلس آینده  نخواهیم داشت و از این نظر مجلس دوازدهم  با مجلس هفتم که همه هم‌فکر و هم‌رأی بودند، فرق می‌کند.

درست است که مجلس دوازدهم یک تابلوی بزرگ اصول‌گرا دارد، ولی ذیل این موضوع به نظر می‌رسد اختلاف‌نظرها و طیف‌های مختلف اصول‌گرایان وجود دارند. این موضوع،  کار را برای هماهنگی، همدلی و اصطلاحا فراکسیون اکثریت مجلس قدری مشکل می‌کند.  امیدوار هستیم در مجلس دوازدهم، اختلافات طیفی کنار گذاشته شود و همه  ذیل یک فراکسیون قوی اکثریت متحد شوند.

عده‌ای معتقدند مشارکت پایین سبب روی کار آمدن رادیکال‌ها می‌شود. با توجه به مشارکت ۸ درصدی در انتخابات دور دوم تهران، آیا به نظر شما گزاره‌های فوق صحیح هستند؟ 

از یک نظر از اساسا مشارکت پایین منجر به این می‌شود که نمایندگان غیرقابل پیش‌بینی روی کار بیایند. من اسمش را غیرقابل پیش‌بینی می‌گذارم، نه رادیکال. یعنی وقتی مشارکت پایین باشد، معلوم نیست چه نمایندگانی با چه خاستگاه و دیدگاهی ممکن است انتخاب شوند؛ چون مشارکت پایین است، مثلا ممکن است یک نفر با ۲۰۰ هزار رأی در تهران نماینده شود. آن هم در تهرانی که  شش الی هفت میلیون واجد شرایط رأی دارد، با ۲۰۰ هزار رأی نماینده شدن جای تأمل دارد. وقتی کسی بتواند با ۲۰۰ هزار رأی نماینده شود، معلوم نیست خاستگاه این فرد به لحاظ رادیکال یا معتدل بودن در چه طیفی خواهد بود. همین‌طور کارایی و کارآمدی افراد هم مورد پرسش و غیرقابل پیش‌بینی است. یکی از مشکلاتی که مشارکت پایین مردم در پی دارد، همین غیرقابل پیش‌بینی بودن منتخبین است.

اما اینکه رادیکال هستند یا خیر؛ موضوعی است که بنده خیلی این گزاره را قبول ندارم، چون  نمی‌توانیم به تعداد قابل توجهی از این ۱۶ نماینده محترم که در تهران هستند، رادیکال بگوییم. 

فراکسیون‌های اصول‌گرایان در مجلس دوازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

من امیدوار هستم، اگرچه نمی‌توانم خیلی هم امیدوار باشم که ما یک فراکسیون اکثریت منسجم داشته باشیم؛ اما امیدوار به این انسجام هستم. اگرچه اتفاقاتی که در دور اول و دور دوم افتاد و لیست‌های متعدد در میان اصول‌گرایان بعضا باعث پرخاشگری چهره‌ها شد، آینده را برای اینکه ما فراکسیون اکثریت قوی داشته باشیم، مقداری مبهم کرده است.  امیدوار هستیم یک فراکسیون اقلیت منسجم و قوی داشته باشیم که در واقع عامل تحریک برای اکثریت شود، چون یکی از عواملی که فراکسیون اکثریت را متحد می‌کند، اقلیت منسجم و متحد است. امیدوار هستیم اقلیت متحدی هم داشته باشیم که منسجم باشند و فراکسیون اکثریت هم بتواند با همدلی بیشتر، مجلس کارآمدی را تشکیل دهد.

برخی از چهره‌ها تلاش کردند در شب انتخابات، برگزیده‌ای از لیست‌های مختلف را به‌عنوان لیست خود معرفی کنند و حالا با انتخاب افراد مشترک لیست‌های انتخاباتی معتقدند که پیروز انتخابات هستند. به نظر شما تعامل مجلس دوازدهم با این افراد از چه جنسی خواهد بود؟ 

اگر بخواهیم این مشکل را به صورت ریشه‌ای نگاه کنیم، واقعا یکی از آفت‌های انتخابات ما این لیست‌هایی است که منتشر می‌شوند. یعنی لیست یک پدیده مذموم و قابل اعتنایی در انتخابات است. قابل اعتنا از جهت اینکه این پدیده باید به‌طور ریشه‌ای ارزیابی شده و خشکانده شود. اینکه در آستانه هر انتخاباتی می‌بینیم که ناگهان لیست‌هایی منتشر می شوند، واقعا یک پدیده مسموم در انتخابات است. این لیست‌ها بعد از انتخابات هم از بین می‌روند و  معلوم نیست چه کسی این لیست‌ها را تدوین کرده و مسئولیت این لیست‌ها را به عهده می‌گیرد. مسئولیت کارآمدی نماینده‌هایی که این لیست‌ها، آنها را معرفی کردند، در ابهام است. می‌خواهم به شما بگویم که پدیده لیست، جایگزین پدیده حزب در انتخابات ما شده است.  یعنی ما در انتخابات، حزب نداریم و به‌طور طبیعی لیست جایگزین این کارکرد شده است. با این تفاوت که حزب جایی است که مسئولیت کاندیداهایی را که معرفی کرده به عهده می‌گیرد و معلوم است در چهار سال آینده چه حزبی مسئول کارکرد چه نمایندگانی است. همچنین مشخص می‌شود که حزب مذکور کارکرد مثبت داشته یا منفی، ولی در مورد لیست نمی‌شود چنین حرفی را زد؛ چراکه شما به‌طور ناگهانی می‌بینید که یک ماه مانده به انتخابات، لیستی منتشر می‌شود که اصلا معلوم نیست چیست و چه کسی آن را تدوین کرده است.

ما باید به‌طور جدی در مورد پدیده «لیست در انتخابات»  حساس باشیم و هیچ چاره‌ای هم نیست جز اینکه در راه  مقابله با این پدیده به‌طور جدی در مورد مسأله احزاب در انتخابات کشورمان فکر و برنامه‌ریزی کنیم. احزاب باید بتوانند در انتخابات شرکت کنند والا همیشه شاهد این خواهیم بود که شب انتخابات یک لیست منتشر می‌شود و بلافاصله بعد از انتخابات، همه این‌ها از بین می‌رود و بعد نمایندگانی روی دست مردم می‌مانند که ممکن است کارآمدی و صلاحیتشان محل شک باشد.

منبع : صبح نو
اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی