| کد مطلب: ۱۵۷۹۹

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر:

تعدیل لایحه بودجه از سوی هیئت‌رئیسه اشتباه نبود

تعدیل لایحه بودجه از سوی هیئت‌رئیسه اشتباه نبود

در مقابل افرادی که منتقد عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس هستند، نمایندگان و منتخبانی هستند که از عملکرد قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس رضایت داشته و اعلام می‌کنند که در دوره دوازدهم مجلس هم رای‌شان در سبد ریاست قالیباف است.

یکی از آنهایی که قالیباف را لایق رای خود می‌داند احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی پارلمان یازدهم و از ورودی‎های دوره دوازدهم مجلس است. او عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم را قابل دفاع دانسته و در گفت‌وگو با هم‌میهن آن را مورد ررسی قرار داد:

*‌پس از ادعا درباره دستکاری در برخی از مصوبات از سوی هیئت‌رئیسه، ایرادات و انتقادات جدی به عملکرد هیئت‌رئیسه وارد کرده‌اند. از نگاه شما عملکرد هیئت‌رئیسه چگونه بوده است؟

من اعتقاد دارم که عملکرد هیئت‌رئیسه مطلوب بوده است. از این واقعیت دفاع می‌کنم و زمینه‌های دفاع خود را توضیح خواهم داد. علت اینکه عملکرد هیئت‌رئیسه را مطلوب می‌دانم این است که در این شرایط که هم منابع دولت و هم نیازمندی‌های کشور مشخص است، هیئت‌رئیسه مجلس چه کاری می‎خواهد انجام دهد؟ هیئت‌رئیسه در بودجه سنواتی موظف است لایحه را تعدیل کند تا از لایحه خارج نشود. سقف بودجه هم نباید بالا برود. هیئت رئیسه می‌تواند چه کاری انجام دهد؟ من می‌توانم در یک فضای مناسب به تمام مواردی پاسخ دهم که باعث گلایه‌مندی از هیئت‌رئیسه به‌ویژه شخص رئیس مجلس مطرح می‌شود.

*‌می‌توان عملکرد هیئت‌رئیسه را از دیگر نمایندگان جدا دانست؟

طبق قانون و از زاویه نگاه مردم تمام نمایندگان مجلس از یک قدرت برخوردارند. تفاوت هیئت رئیسه با نمایندگان مجلس این است که مدیریت جلسات را برعهده دارد. به نظر من جلسات به‌خوبی اداره شده و نمایندگان حق بیان مطالب خود را داشتند. سفرهای استانی رئیس مجلس در مناطق محروم و استان‌ها انجام شد و نیازمندی‌های حوزه‌های مختلف به ایشان منتقل شد و این مشکلات بررسی شد.

*‌موضوع این است که این سفرها باید به نتیجه‌ای برسد. آیا این رسیدگی و بررسی که شما به آن اشاره می‌کنید به نتیجه‌ای هم رسیده است؟

در بررسی بودجه بسیاری از موضوعات مطرح شد و پیش آمد که صبح تا ظهر 4 موضوع مطرح می‌شد تا پیشنهادات نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد. اما نمایندگانی که پیشنهادات آنها رای نمی‌آورد به هیئت‌رئیسه انتقاد می‌کردند درحالی‌که رای نیاوردن آن به تمام مجلس برمی‌گشت.

*‌اما این انتقادات فراتر از رای نیاوردن پیشنهادات نمایندگان است.

اعتقاد من این است که برخی از این انتقادات به هیئت‌رئیسه بیشتر برای استفاده از فرصت انتخاب هیئت‌رئیسه بعدی است. با شروع مجلس جدید شاید برخی از جریانات سیاسی تصمیم دارند که قدرت بگیرند و امید خود را برای رسیدن به ریاست یا هیئت‌رئیسه مجلس بیشتر کنند، و الا عملکرد هیئت‌رئیسه قابل دفاع است.

*‌با این تفاسیر می‌توان گفت ما در مجلس جدید با گروهی که خواهان تغییر ریاست و هیئت‌رئیسه مجلس هستند و البته نوع نگاه تندروانه دارند روبه‌رو هستیم. تحلیل‌تان از این وضعیت چیست؟

برخی از تندروی‌ها در پساانتخابات رخ داد و جانب انصاف در آن رعایت نشد و رئیس مجلس مورد حمله غیرمنصفانه و غیراخلاقی قرار گرفت که در شأن نمایندگان منتخب مردم در مجلس نیست. حتی رهبر انقلاب نیز به آن انتقاد کردند و فرمودند: «کام مردم در این جشن سیاسی انتخابات نباید تلخ شود.»

پس از این توصیه فضای انتقاد کمی ترمیم شد. معلوم است که آن انتقادات و تندروی‌ها برای جلب نظر و برداشت و استفاده از فضای انتخاب هیئت‌رئیسه بود. به همین دلیل فضای خوبی را در مجلس دوره دوازدهم پیش‌بینی می‌کنم. این تندروی‌ها، افراطی‌گری‌ها و حملات غیرمنصفانه عمدتاً جهت استفاده از فرصت‌هاست برای کسب عنوان هیئت رئیسه دور آینده مجلس.

‌*به نظر شما چه کسی به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب خواهد شد؟

به نظرم قالیباف رئیس مجلس می‌ماند و ما هم از او حمایت می‌کنیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی