| کد مطلب: ۱۷۹۱۵

ناصر ایمانی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا تشریح کرد:

آینده موقعیت سیاسی رسمی و غیررسمی قالیباف

آینده موقعیت سیاسی رسمی و غیررسمی قالیباف

بیشترین شوکی که اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به رای‌دهندگان داد، نتایج آرای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس فعلی کشور بود؛ نتیجه‌ای که پس از انتخابات مجلس دوازدهم بار دیگر بحث بر سر موقعیت و جایگاه قالیباف در فضای سیاسی کشور مطرح می‎کند. اینکه آینده سیاسی قالیباف در پی این انتخابات چه می‎شود؟

در همین راستا هم‌میهن گفت‌وگویی با ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر  سیاسی اصولگرا داشته که در ادامه می‎آید.

*‌با توجه به اینکه آقای قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق نبودند، وضعیت سیاسی ایشان در آینده به چه صورت خواهد بود؟

به هر حال این تجربه اول آقای قالیباف نیست و ایشان تا الان در چند دوره در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده، یا انصراف داده، یا تا مرحله نهایی بوده است. در دوره گذشته نیز از ابتدا حضور نداشته و به نفع مرحوم آقای رئیسی اعلام کردند که حضور پیدا نمی‌کنند. بنابراین برای آقای قالیباف این موضوع امر جدیدی نیست و الان هم سمت سیاسی بالایی دارد و رئیس یکی از قوای سه‌گانه کشور است و قطعاً هم در مجلس، رئیس مجلس باقی خواهد ماند و کسی هم که رئیس مجلس باشد، یکی از بزرگترین سمت‌های سیاسی را دارد. بنابراین حداقل تا یک سال آینده که انتخابات ریاست مجلس برگزار شود، و حتی فکر می‌کنم تا آخر این دوره مجلس، در سمت ریاست مجلس باقی خواهند ماند. تصور نمی‌کنم که در موقعیت سیاسی رسمی ایشان اتفاقی رخ دهد.

‌*در مورد موقعیت سیاسی غیررسمی چطور؟

در مورد موقعیت سیاسی غیررسمی، بالاخره آسیبی به ایشان وارد آمد چراکه سه میلیون و خورده‌ای بیشتر رای نیاوردند.

*‌به نظر شما صحبت‌هایی که در مناظره‌ها شد، چقدر در ریزش آراء آقای قالیباف تاثیرگذار بوده است؟

عوامل متعددی در این موضوع نقش داشته و تنها بحث مناظره‌ها مطرح نیست. اتفاقاً شاید کمترین ریزش در جریان مناظره‌ها رخ داد، هرچند که می‌توانستند به نحو بهتری مناظره‌ها را مدیریت کنند و برخی از وعده‌ها را ندهند. همین دو نفری که به مرحله دوم راه پیدا کردند، اتفاقاً همان دو نفری هستند که به‌هیچ‌وجه وعده‌ای به مردم ندادند. حتی این وعده را هم ندادند که تورم را در چهار سال آینده از 40 درصد به 30 درصد می‌رسانیم، چه برسد به وعده انرژی و طلا و... که برخی از آقایان مطرح کردند.

آقای قالیباف نیز وارد چند تا از این موضوعات شدند که از نظر من کار درستی نبود. اما شاید آسیب بزرگتر از مسئله مناظره‌ها نبود، بلکه از موارد دیگری بود؛ از جمله تبلیغات ایشان، کسانی که از ایشان حمایت کردند و حواشی‌ای که داشتند، متاسفانه با یک بی‌احتیاطی در این انتخابات دوباره توسط برخی از نزدیکان ایشان مطرح شد و مسائلی از این دست در ریزش آراء آقای قالیباف نقش مهمتری داشتند.

*‌برخی معتقدند که جایگاه حاکمیتی قالیباف دچار خلل و خدشه‌ای نشده است، اما از آن‌سو برخی هم معتقدند که با وجود آنکه او هم برگرفته از جریان حاکم است و در بخش‌های مختلف سیاسی و نظامی همراهانی داشته است اما نتوانست پایگاه رای خود را نگه دارد. فکر می‌کنید چه اتفاقی رخ داد که پایگاه رای او نسبت به انتخابات ۹۲ تا این حد کاهش پیدا کرده است؟

من تصور می‌کنم که ایشان در سطوح بالا و سطوح میانی سیاسی پایگاه داشتند و هنوز هم دارند. آن‌چیزی که رخ داد در لایه‌های پایینی بود که باعث شکست رای ایشان به نفع آقای جلیلی شد. اولاً سپاه پاسداران، خوشبختانه به هیچ نحوی دخالتی نداشت؛ هرچند که در انتخابات گذشته نیز حمایت علنی و رسمی نداشت اما اتهاماتی مطرح بود که در برخی از سطوح ممکن است سپاه اظهارنظری کند که در این دوره حتی آن هم نبود. هیچ‌کس معترض به اینکه برادرهای سپاه در هیچ سطوحی به هر نحوی شرکت کرده باشند نبود.

اما واقعیت این است که رده‌های میانی به بالای سپاه به آقای قالیباف متمایل بودند و این را براساس برآوردهای میدانی متوجه می‌شویم و آماری در این زمینه وجود ندارد. چراکه آقای قالیباف یکی از سردارهای موفق سپاه بودند و طبیعی است که این سازمان نظامی که قبلاً در آنجا مشغول بودند به ایشان تمایل داشته باشند، بدون آنکه بخواهند دخالتی در انتخابات کنند. اما در سطوح پایینی سپاه ممکن است که پایگاه ایشان به نفع آقای جلیلی به دلیل مسائل متفرقه دیگری که به آن اشاره کردم تضعیف شد. در سطح حاکمیت هم به نظر من ریزش آرا نداشتند و آنچه رخ داده در سطوح مردمی بوده است.

*‌با توجه به اینکه آقای قالیباف در چندین دوره انتخابات حضور داشتند و وضعیت آراء ایشان به‌ویژه در انتخابات اخیر مجلس نیز ریزش قابل ملاحظه‌ای داشتند و این احتمال می‌رفت که اگر نظارت استصوابی حاکم نبود و انتخابات آزادتری برگزار می‌شد، احتمالاً ایشان توان رقابت با دیگر کاندیداها را نداشتند و نمی‌توانستند به مجلس راه پیدا کنند؛ با این تفاسیر آیا فکر می‌کنید برای شخص ایشان مناسب است که در سمت‌هایی که به صورت انتخابی در آینده برگزار می‌شود، چه مجلس و چه ریاست‌جمهوری حضور داشته باشند یا می‌توانند در سمت‌های انتصابی به حیات سیاسی خود ادامه دهند؟

واقعیت این است که آقای قالیباف یک پتانسیل بسیار مفید برای کشور است. امثال آقای قالیباف از جناح‌های سیاسی مختلف کم نداریم. ما نیروهای توانا و با تجربه زیادی در کشور داریم که هر کدام از اینها را در سال‌های گذشته با بی‌دقتی‌ها و غرض‌ورزی‌ها از صحنه خارج کردیم و از پتانسیل آنها در کشور استفاده نمی‌شود. تصور می‌کنم هنوز هم آقای قالیباف استعداد زیادی دارند که در آینده - حالا نه به عنوان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری - در سمت‌های مختلف انتخابی یا انتصابی حضور داشته باشند و از پتانسیل، تجربیات و ظرفیت‌های ایشان استفاده شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی