| کد مطلب: ۲۱۴۴۸

مدعیان و وفاق پزشکیان

علی شکوری‌راد، نماینده مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت

مدعیان و وفاق پزشکیان

هیچ کار بزرگی قابل انجام نیست مگر اینکه همه ظرفیت‌های موجود در جامعه برای انجام آن بسیج شده و هم‌افزایی کنند. حالا که یک رئیس‌جمهوری انتخاب شده و ماموریت توسعه کشور برعهده اوست همه نیروها باید با او وفاق داشته و همراهی کنند تا او بتواند امور را پیش ببرد.

معنای وفاق در حقیقت هم‌افزایی نیروها در جهتی است که رئیس‌جمهور براساس رای مردم و در راستای پیشبرد امور انتخاب کرده است. برخی افراد که دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌های‌شان با رئیس‌جمهور یکی نیست مدعی می‌شوند که باید در امور اجرایی مشارکت داشته باشند تا مفهوم وفاق شکل بگیرد این درحالیست که مفهوم وفاق به این شیوه شکل نمی‌گیرد. مفهوم وفاق در جهتی شکل می‌گیرد که رئیس‌جمهور آن جهت را نمایندگی می‌کند و در آن جهت پیشبرد کارها را بر عهده می‌گیرد. بنابراین افرادی می‌توانند در امور اجرایی به رئیس‌جمهور کمک کنند که گفتمان رئیس‌جمهور و جهت‌گیری او را قبول داشته باشند اما حضور افرادی که مخالف گفتمان رئیس‌جمهور و جهت‌گیری او هستند در سمت‌های اجرایی باعث کُندی حرکت رئیس‌جمهور خواهد شد.

ممکن است بعد از انتخابات افرادی تازه به این صرافت افتاده باشند که با رئیس‌جمهور همراهی و هم‌جهتی کنند. حالا اگر این افراد قصد کمک صادقانه داشته باشند، استفاده از کمک آنها ایرادی ندارد ولی اینکه نگذارند از نیروهایی که مدنظر خود دولت است، مورد استفاده قرار بگیرند و به جای آنها بخواهند نیروهایی که گفتمان آنها با گفتمان رئیس‌جمهور یکسان نیست، در امور اجرایی دخالت کنند در حقیقت کارشکنی در کار دولت و رئیس‌جمهور است و نه وفاق.

شخص پزشکیان برداشت خوبی از مسئله وفاق داشته و سعی کرده که در همین جهت هم حرکت کند اما مدعیانی پیدا شده‌اند که اساساً به فکر موفقیت رئیس‌جمهور در مسئولیتش نیستند و تنها به این فکر می‌کنند که یا برای خودشان موقعیت و قدرتی در امور اجرایی به دست بیاورند یا اینکه مانعی باشند برای انتخاب آزاد نیروها توسط رئیس‌جمهور و همکاری با افراد مدنظر برای پیشبرد مسائل کشور.  شهروندان باید بر اساس توانمندی‌ها و استعدادها‌ی‌شان فرصت برابر برای رشد و مشارکت داشته باشند اما فرصت برابر باید در تمام دستگاه‌ها و عرصه‌های کشور وجود داشته باشد و هر فردی که توانست از پشتوانه رای مردم برخوردار شود باید به همان میزان بتواند نقش‌آفرین و اثرگذار باشد.

معتقدم رئیس‌جمهور به این سخن باور داشته و بنا دارد براساس همین رویکرد هم حرکت کند.درحال حاضر مجلسی که اصولگراست و تجانسی هم با رایی که مردم به رئیس‌جمهور دادند، ندارد اما در انتخاب اعضای کابینه وارد می‌شود برای گزینش نیروهای اجرایی که به نظر من این رویکرد درست نیست و در واقع دخالت یک قوه در قوه دیگر است و در عین حال مخالف سخنان رهبری هم هست. نمایندگان مجلس نباید در انتخاب نیروهای اجرایی مداخله کنند. پیشنهاد دادن در این حوزه ایرادی ندارد اما نباید به دولت فشار بیاورند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی