| کد مطلب: ۱۵۱۹۱

سیلاب در ایران؛ از شمال تا جنوب

سیلاب در ایران؛ از شمال تا جنوب

درحالی‌که هواشناسی در روزهای قبل هشدارهای لازم را داده بود چرا مسئولان ذی‌صلاح برای بروز هزینه‌های احتمالی تمهیدات ویژه‌ای را در نظر نگرفته بودند و نیز گفتنی است آیا باتوجه به پیش‌بینی‌های کنونی هواشناسی اقداماتی پیش‌گیرانه برای روزهای آینده در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟ نکته دیگر آن است که چرا در شرایطی که کشور نیاز به آب دارد و بارش‌ باران می‌تواند تا حدی بحران کم‌آبی را مرتفع کند، چنین بارش‌هایی همواره تبدیل به بحران‌هایی پرهزینه در کشور می‌شود؟

گروه خبر: بارش‌ باران منجر به وقوع طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی در چند استان و شهر از جمله اصفهان، کاشان، یزد، مازندران، کرمان و سیستان‌وبلوچستان شد و خساراتی چند به بار آورد.

سازمان هواشناسی در روزهای اخیر با صدور هشدار نارنجی بارش‌های شدید در ۲۱ استان از احتمال وقوع سیلاب، آب‌گرفتگی، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه و تگرگ خبر داده بود و این پرسش هم وجود دارد که درحالی‌که هواشناسی در روزهای قبل هشدارهای لازم را داده بود چرا مسئولان ذی‌صلاح برای بروز هزینه‌های احتمالی تمهیدات ویژه‌ای را در نظر نگرفته بودند و نیز گفتنی است آیا باتوجه به پیش‌بینی‌های کنونی هواشناسی اقداماتی پیش‌گیرانه برای روزهای آینده در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟

نکته دیگر آن است که چرا در شرایطی که کشور نیاز به آب دارد و بارش‌ باران می‌تواند تا حدی بحران کم‌آبی را مرتفع کند، چنین بارش‌هایی همواره تبدیل به بحران‌هایی پرهزینه در کشور می‌شود؟

سیل در کاشان؛ خرابی‌ خانه‌ها در آران و بیدگل: روز گذشته محمدنوید متقی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان، از وقوع سیل و آب‌گرفتگی در شماری از شهرستان‌های این شهر خبر داد و اعلام کرد که در شهرستان‌های نائین، کاشان، آران و بیدگل امدادرسانی انجام شده است. به گفته او سیل دو دستگاه خودروی کامیون را در شهرستان نائین با خود برده و باعث آسیب‌رساندن و خرابی خانه‌ها در شهرستان آران و بیدگل شده است.

براساس اخبار منتشرشده در کاشان، حوضه آبریز پایین‌دست روستای دره و جزه در اثر بارندگی فعال و سیل از سمت بلوار امام رضا(ع)، لتحر، فین و یزدآباد وارد شهر شد. حوضه آبریز میانی قهرود-جوینان در اثر بارندگی جاده قدیم نطنز-کاشان و به واسطه آن میدان امام علی(ع)، زیرگذر سلمان و محله گذرگاه را دچار آب‌گرفتگی کرد.

سیل در اصفهان؛ آب‌گرفتگی بافت تاریخی زواره: ویدئوهایی هم از آب‌گرفتگی بافت تاریخی شهرستان زواره اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در ابتدا گفته شد که برخی از منازل قدیمی هم تخریب شده است که ساعاتی بعد از انتشار این خبر سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: «نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی تا این لحظه گزارشی مبنی بر آسیب به بافت تاریخی شهر زواره بر اثر سیلاب‌های شب گذشته نداشته‌اند».

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم درباره سیل اخیر در این استان گفت: «براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای ورود سامانه بارشی به اصفهان، ۲۷۰ تیم متشکل از مدیریت بحران فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، بخش‌داری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر سطح استان مستقر شده بودند و نیروهای آتش‌نشانی، هلال‌احمر، پلیس راه، پلیس راهور و اورژانس نیز در مناطق مختلف استان استقرار یافتند.

براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، طی ۲۴ساعت گذشته، اردستان ۲۹میلی‌متر، خوروبیابانک ۳۸میلی‌متر، کاشان ۱۳میلی‌متر، شهرضا ۱۹میلی‌متر، گلپایگان ۲۳میلی‌متر، نطنز ۱۵میلی‌متر، خوانسار ۲۱میلی‌متر، زواره اردستان ۲۹میلی‌متر، مهاباد اردستان ۲۵میلی‌متر، بادرود ۲۲میلی‌متر و دهاقان ۲۰میلی‌متر، بارش دریافت کرده است».

پر آب‌شدن کویر «تل شیطان»: نکته جالب توجه در پی بارندگی‌های روزهای اخیر در استان اصفهان پرآب‌شدن کویر مرکزی زواره یا همان «تل شیطان» است؛ کویری در نزدیکی روستای امیرآباد از توابع بخش اصفهان که بارندگی‌های اخیر دریاچه‌ای طبیعی و زیبا را در این منطقه به‌وجود آورد. پرآب شدن این کویر باعث رسیدن آب‌های سطحی به آب‌های زیرزمینی هم شده است.

سیل ادامه‌دار در سیستان: سیل در استان سیستان و بلوچستان که از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد. آخرین سیل در این استان بعد از بارش‌های اخیر شروع شده است. بارندگی از روز ۲۸ فروردین در ۱۳ شهرستان از این استان شامل ایرانشهر، سیب و سوران، سراوان، مهرستان، خاش، نیکشهر، زاهدان، میرجاوه، کنارک، سرباز، دلگان، فنوج، چابهار ادامه داشت تا آنکه شهرهای مذکور را درگیر سیل و آب‌گرفتگی کرد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در توضیح نحوه امدادرسانی در این استان گفت: «در حوادث جوی روزهای گذشته علاوه بر امدادرسانی به ۴۶ هزار و ۸۱۵ سیل‌زده، سه هزار و ۴۲ نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند».

بیشترین آسیب در کرمان: اوضاع سیل در استان کرمان شدیدتر از دیگر مناطق بود و شهرستان‌های زرند، کوهبنان، کرمان، بم، راور و شهر راین دچار آب‌گرفتگی‌های شدید و خسارت زیادی شد. بارش‌ها در برخی شهرستان‌ها به حدی شدید بود که تعداد زیادی منازل مردم دچار آب‌گرفتگی شد و با کمک امدادگران آب از منازل تخلیه شد و هلال‌اهمر خانواده‌های سیل‌زده را اسکان داد. همچنین گفته‌شده که کنهوجِ کرمان سیل باعث خسارت 182میلیاردی به زیرساخت‌های این شهرستان شد و بسیاری از باغات، منازل و اراضی کشاورزی در این شهرستان دچار خسارت‌های شدید شد.

سیل در کرمان چندروزی است که در جریان است؛ به‌طوری که چند روز پیش هم مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از تخلیه سه روستا در شهرستان‌های جازموریان و منوجان خبر داد. چند روزی است که پیش‌بینی‌های هواشناسی سطح قرمز را در کرمان نشان می‌دهد و این احتمال می‌رفت که در ادامه سیلاب‌های گسترده‌ای شکل بگیرد. در این شرایط پرسش آن است که آیا باتوجه به امکان پیش‌بینی حادثه، نهادهای ذی‌ربط می‌توانستند اقداماتی برای کاهش میزان خسارات در این استان به کار بگیرند یا خیر؟

تعطیلی مدارس در یزد: بارش‌های اخیر موجب شد تا بخش‌هایی از یزد هم با سیل همراه شوند. براساس اطلاعات منتشرشده سیل در یزد خسارت‌های زیادی به جای گذاشت و به بخشی از زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی این استان آسیب زد و باعث آب‌گرفتگی شدید به‌ویژه در شهرستان تفت در استان یزد شد و معابر ارتباطی در این شهرستان را مسدود کرد. در شهر یزد هم رودخانه بزرگ شهر به خیابان اصلی این شهر سرریز شد. بارندگی شدیدِ سیل‌آسا باعث شد که تمام مدارس یزد روز چهارشنبه به صورت غیرحضوری برگزار شود.

انسداد راه‌های روستایی در مازنداران: همچنین در استان مازندران نیز سیل هم باعث انسداد راه روستایی در بخش‌های بلده ننور و لاریجان شد. هواشناسی مازندران هم از عصر دوشنبه باران‌های شدید را پیش‌بینی کرده بود. گفته می‌شود در این استان خساراتی به باغات و اراضی کشاورزی وارد شده است. گفتنی است طغیان رودخانه‌ها در سوادکوه، بابل و آمل خسارت‌هایی به جای گذاشت و در سوادکوه و بابل منجر به آسیب‌هایی به محصولات کشاورزی و در آمل باعث انسداد 10 راه روستایی شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی