حامد خانجانی

حامد خانجانی

دانش‌‏آموخته فلسفه اخلاق

مقالات
  • پرونده قضایی برای نشاط عمومی / درباره برخورد با برگزار‌کنندگان ماراتن کیش

    پرونده قضایی برای نشاط عمومی / درباره برخورد با برگزار‌کنندگان ماراتن کیش

    آیا مدیریت جامعه از طریق «ممنوعیت‌های پیاپی» و «قضایی‌سازی زندگی عادی» کارآمدتر است، یا از مسیر «تشویق»، «ایجاد جذابیت» و «فراهم‌آوردن بستر امن برای مشارکت و نشاط عمومی»؟

  • بخت اخلاقی/ نظام‌های سیاسی و اقتصادی چه نقشی در اعمال اخلاقی و غیراخلاقی دارند؟

    بخت اخلاقی/ نظام‌های سیاسی و اقتصادی چه نقشی در اعمال اخلاقی و غیراخلاقی دارند؟

    مفهوم «بخت اخلاقی» به میزان توفیق افراد در تحقق یک فعل اخلاقی، تحت عوامل درونی و بیرونی فرد می‌پردازد. مفهومی‌که در دهه ۷۰ میلادی مطرح شد و رویکرد سنتی به اخلاق را تغییر داد.

  • فلج اخلاقی جامعه

    فلج اخلاقی جامعه

    هر قطره آبی که اسراف می‌شود، هر ذره آلاینده‌ای که به هوا می‌رود و هر سکوتی که در برابر ناراستی شکسته نمی‌شود، حلقه‌ای به زنجیره‌ای می‌افزاید که درنهایت گردن همه را می‌فشارد.

  • حراج ذهن و زمان/پیامدهای جامعه‌ای که کتاب نمی‌خواند

    حراج ذهن و زمان/پیامدهای جامعه‌ای که کتاب نمی‌خواند

    در دوره حاضر که پیام‌رسان‌های فوری مثل اینستاگرام به یکی از قدرت‌های مسلط بر اوقات فراغت تبدیل شده‌اند، یک تغییر در الگوهای مصرف فرهنگی به‌وجود آمده است.

  • اما شعور ندارد

    اما شعور ندارد

    انسان، موجودی ابزارساز است. این ویژگی، ممیزه او از دیگر موجودات و عامل تسلط‌اش بر جهان است. از نخستین تبرهای سنگی تا پیچیده‌ترین رایانه‌ها، ابزارها همواره برای گسترش توانمندی‌های فیزیکی و ذهنی بشر به‌کار رفته‌اند.

  • اخلاق در نادانی

    اخلاق در نادانی

    شناخت ما از خود، دیگران و جهان، همواره ناقص و جزئی است. اغلب آنچه درمی‌یابیم، تنها وجهی از حقیقت است و وجوه دیگر از ما پنهان است.

  • جامعه و ابعاد اخلاقی پرونده سوپراستار

    جامعه و ابعاد اخلاقی پرونده سوپراستار

    این پرونده، صرف‌نظر از نتیجه قضایی آن، فرصتی است برای اندیشیدن به این پرسش: ما به‌عنوان یک جامعه، چگونه می‌خواهیم با آسیب‌پذیرترین اعضای خود -چه شاکی، چه متهم- رفتار کنیم؟

  • حجب، حجاب و اخلاق

    حجب، حجاب و اخلاق

    مسئله حجاب در ایران را نمی‌توان تنها در قالب یک کشمکش سیاسی یا حقوقی در نظر گرفت. این مسئله در عمق خود، تقابل دو نگرش متعارض درباره اخلاق، فضیلت و سازوکار جامعه‌ انسانی است.

  • لبوبو و جهان افسرده ما

    لبوبو و جهان افسرده ما

    در دنیایی که با وجود رشد علم، اطلاعات و فناوری، آدم‌ها معنا و مشغله قابل اعتنایی در واقعیت نمی‌یابند، به‌همان‌نسبت رشد علم و اطلاعات، فانتزی و خیال‌پردازی است که رشد می‌کند.

  • انتخاب در جهان خاکستری

    انتخاب در جهان خاکستری

    انسان موجودی یکپارچه و تماماً عقلانی نیست. فروید معتقد بود که انسان تحت‌تأثیر سه نیروی نهاد، خود و فراخود قرار دارد.