| کد مطلب: ۱۷۹۰۷

گروه‌های مقاومت در منطقه تهدید کرده‌اند که اگر درگیری در لبنان گسترش یابد منافع آمریکا و کشورهای غربی را هدف قرار خواهند داد

هشدار برای اماکن دیپلماتیک

هشدار برای اماکن دیپلماتیک

لبنان به دلیل نزدیکی به سوریه، یک مکان امن و استراتژیک برای استقرار عوامل اطلاعاتی در منطقه و همچنین پرسنل جدید است که مستقیماً از آژانس‌‏های مستقر در واشنگتن انتخاب می‌‏شوند. اگرچه نمی‌‏توان اطلاعات دقیقی در مورد طراحی سفارت آمریکا در بیروت به دست آورد، اما حفاری‌‏های زیر سطح، استفاده از بتن مسلح در سازه و استحکام بخشی از آن بر فراز تپه حاکی از آن است که عملیاتی ویژه در آن انجام می‏‌شود. همچنین سوابقی از دست داشتن هیئت دیپلماتیک ایالات متحده در بیروت در کار سرویس‏‌های اطلاعاتی وجود دارد.

حمله نظامی وحشیانه ۹‌ماهه اسرائیل به غزه از حمایت کامل چندین کشور غربی برخوردار است؛ نه‌تنها در تأمین تجهیزات جنگی ارتش اسرائیل با طیف وسیعی از تسلیحات و مهمات، بلکه از طریق مشارکت مستقیم نظامی در این جنگ. به‌عنوان مثال، ایالات متحده و بریتانیا اطلاعات حیاتی شناسایی و اطلاعاتی به اسرائیل ارائه کرده‌اند و نیروهای ویژه خود را برای کمک به اسرائیل در عملیات نظامی اعزام کرده‌اند. گزارش ۸ ژوئن نیویورک‌تایمز فاش کرد که نیروهای آمریکایی به اسرائیلی‌ها کمک کردند تا چهار اسیر اسرائیلی را از اردوگاه آوارگان نصیرات غزه بیرون بیاورند و حداقل ۲۷۴ غیرنظامی فلسطینی و سه اسیر دیگر را کشتند و بیش از ۶۹۸ زخمی بر جای گذاشتند. به گفته منابع اسرائیلی این روزنامه، ایالات‌متحده و انگلیس اطلاعاتی را از هوا و فضای سایبری ارائه کردند که اسرائیل به تنهایی نمی‌توانست به آنها دست یابد.

در ۲۹ ماه مه، پروژه رسانه‌ای بریتانیا که از طبقه‌بندی‌ خارج‌ شده نشان داد که لندن مجوز ۶۰ پرواز بی‌سابقه به مقصد اسرائیل را با استفاده از هواپیماهای باری صادر کرده است. این پروازها از پایگاه هوایی RAF Akrotiri بریتانیا در قبرس، انجام شده است؛ تأسیساتی که از آن به‌طور مخفیانه توسط نیروی هوایی ایالات متحده برای انتقال تسلیحات به اسرائیل استفاده می‌شد.

دولت بریتانیا محتوای محموله هوایی حمل‌شده را فاش نکرده و معتقد است که هیچ «سلاح کشنده‌ای» در آن گنجانده نشده است. لندن در عوض ادعا می‌کند که پروازهای RAF به اسرائیل برای حمایت از «تعامل دیپلماتیک» بریتانیا با تل‌آویو و بازگرداندن اتباع بریتانیایی انجام می‌شود. جالب است که برای تحقق این هدف از هواپیماهای نظامی آن‌هم در زمانی استفاده می‌شود که فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل هنوز برای سفرهای غیرنظامی منظم و فعال است. لندن دقیقاً پس از شروع جنگ، یک دستورالعمل نظامی و امنیتی با هدف جلوگیری از انتشار اطلاعاتی که می‌تواند به امنیت ملی بریتانیا، به‌ویژه عملیات‌های نیروهای ویژه هوابرد بریتانیا (SAS) در غزه، آسیب برساند، تدوین کرده است. از زمان صدور این دستورالعمل در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، اطلاعات بیشتری فاش نشده است.

چگونگی نفوذ اطلاعات غربی در غرب آسیا

اما تمام این تلاش‌ها برای پنهان‌کاری در جریان عملیات نظامی نامتناسب اسرائیل برای آزادی اسیران در جریان شکست اخیر اردوگاه نصیرات آشکار شد. فیلم‌های زیادی از فرود یک هلیکوپتر اسرائیلی در کنار اسکله کمک‌رسانی به‌تازگی نصب‌شده به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار و «کامیون‌های کمک‌رسانی» حامل تیم‌های عملیات ویژه که توسط خودروهای زرهی حمل می‌شوند، منتشر شد. رسانه‌ها سپس گزارش دادند که ده‌ها پهپاد آمریکایی و بریتانیایی در حمله به اردوگاه نصیرات، ظاهراً با ارائه خدمات شناسایی به ارتش اسرائیل، کمک کردند. این حوادث نه‌تنها بر مشارکت مستقیم غرب در جنگ غزه، بلکه سوءاستفاده از پوشش دیپلماتیک یا کار بشردوستانه برای آماده‌سازی و انجام اقدامات نظامی که منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان و جنایات جنگی شده است، صورت می‌گیرد. این نکات در گزارش‌های بشردوستانه نهادهای مختلف سازمان ملل متحد درج شده است.

اکنون سوال این است که با توجه به همکاری آشکار دولت‌های غربی در تجاوزات اسرائیل – به‌ویژه آنهایی که نقض آشکار هنجارها و قوانین بین‌المللی هستند - با گسترش جنگ و درگیر شدن لبنان در این جنگ، آیا تاسیسات و نیروهای غربی هدف قرار خواهند گرفت یا خیر؟ اگرچه استفاده از سفارت‌خانه‌ها و مؤسسات غیرنظامی - به معنای امروزی - به‌عنوان پایگاهی برای جمع‌آوری اطلاعات و راه‌اندازی مأموریت‌های ویژه، رویه جدیدی نیست و حداقل به قرن نوزدهم بازمی‌گردد اما پیشرفت‌های کنونی در فناوری و محاسبات، موجب شده این مکان‌ها به‌عنوان مراکز جاسوسی و شنود، نظارت و ذخیره اطلاعات عمل کنند. آنچه قبلاً غیرممکن بود حالا از طریق ارتباطات بی‌سیم و اینترنت به واقعیت تبدیل شده است. اطلاعات سیگنالی که قبلاً با نصب دستگاه‌های شنود به دست می‌آمد، اکنون از طریق تلفن هوشمند معمولی قابل دسترسی است.

دومین سفارت آمریکا در جهان

سفارت آمریکا در لبنان با مساحت تقریبی ۱۷۴ هزارمترمربع، در ۱۳کیلومتری پایتخت لبنان، بیروت، دومین سفارت بزرگ این کشور در غرب آسیا و جهان است. سفارت جدید ایالات متحده در بیروت تنها از همتای خود در «منطقه سبز» بغداد کوچک‌تر است. سوال این است که آمریکا در لبنان چه نیازی به چنین سفارتی با چنین وسعتی دارد. تصاویر کامپیوتری منتشرشده توسط سفارت مجموعه‌ای را نشان می‌دهد که شامل ساختمان‌های چندطبقه با پنجره‌های شیشه‌ای بلند، مناطق تفریحی، استخری احاطه‌شده با فضای سبز و چشم‌اندازی از پایتخت لبنان است. این مجموعه شامل یک دفتر، مسکن کارکنان، امکانات اجتماعی و تسهیلات پشتیبانی است.

در ماه مه سال ۲۰۲۳، وب‌سایت Intelligence Online گزارش داد که این مجموعه عظیم چند میلیارد دلاری شامل یک مرکز جمع‌آوری داده‌ها است و آمریکا سفارت‌خانه‌اش در بیروت را به‌عنوان مقر جدید منطقه‌ای اطلاعات ایالات متحده آماده می‌کند. در این گزارش آمده است که لبنان به دلیل نزدیکی به سوریه، یک مکان امن و استراتژیک برای استقرار عوامل اطلاعاتی در منطقه و همچنین پرسنل جدید است که مستقیماً از آژانس‌های مستقر در واشنگتن انتخاب می‌شوند.

اگرچه نمی‌توان اطلاعات دقیقی در مورد طراحی این سفارت به دست آورد، اما حفاری‌های زیر سطح، استفاده از بتن مسلح در سازه و استحکام بخشی از آن بر فراز تپه حاکی از آن است که عملیاتی ویژه در آن انجام می‌شود. همچنین سوابقی از دست داشتن هیئت دیپلماتیک ایالات متحده در بیروت در کار سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد.

بمب‌گذاری سفارت آمریکا در سال ۱۹۸۳ و تعداد زیاد کشته‌های سازمان سیا نشان داد که هشت نفر از جمله تحلیلگر ارشد سیا در آسیای غربی و مدیر خاور نزدیک، رابرت ایمز، رئیس ایستگاه، کنت هاس، جیمز لوئیس، و بسیاری از کارمندان سیا در بیروت کشته شدند. این سفارت نه‌تنها به‌عنوان مرکز سیا بلکه به‌عنوان یک پایگاه اطلاعاتی منطقه‌ای کلیدی به دلیل نزدیکی لبنان به دریا و دو پایگاه انگلیسی ناتو در جنوب قبرس، دکلیا و آکروتیری، که از آنجا نیروهای کمکی یا انتقال هلیکوپتر می‌توانند به سرعت به لبنان برسند، به‌عنوان یک پایگاه اطلاعاتی منطقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۲۰، بیرون بردن عامل سیا به نام عامر الفاخوری توسط واشنگتن از سفارت ایالات متحده با استفاده از هلیکوپتر Osprey انجام شد.

برج مراقبت بریتانیا در مرزهای لبنان

در تاریخ ۳ مه، لبنان از سفر یک هیئت رسمی و یک افسر ارشد اطلاعاتی بریتانیا در ماه قبل برای گفت‌وگو در مورد ساخت برج‌های مراقبت جدید ساخت بریتانیا خبر داد. اینها علاوه بر بیش از ده‌ها برج دیده‌بانی است که توسط بریتانیا در طول جنگ سوریه در امتداد مرز حساس بین لبنان و سوریه ساخته شده است.

براساس اطلاعات فاش‌شده در روزنامه الاخبار لبنان، هیئت انگلیسی از ارتش لبنان خواسته بود «طرحی برای ایجاد برج‌های دیده‌بانی در امتداد مرز با فلسطین اشغالی، مشابه آنچه در مرزهای شرقی و شمالی با سوریه وجود دارد، تصویب کند».

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، در پی این سفر کم‌حاشیه، فاش کرد: «استقرار برج‌ها و اتخاذ تدابیر در طول مرز، شرط اسرائیل برای توقف جنگ با لبنان است».

در فوریه گذشته، وزارت خارجه لبنان یک یادداشت اعتراضی رسمی از سوریه دریافت کرد که برج‌های دیده‌بانی بریتانیا را به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی سوریه در سطوح مختلف طبقه‌بندی می‌کرد. تهدید اصلی، تجهیزات حساس اطلاعاتی و جاسوسی سامانه‌های برج است که «در عمق خاک سوریه نفوذ دارند و اطلاعات مربوط به داخل سوریه را جمع‌آوری می‌کنند».

به گزارش الاخبار، خروجی اطلاعات این تجهیزات به دست انگلیسی‌ها می‌رسد و اسرائیل از این خروجی برای هدف قرار دادن خاک سوریه و انجام حملات در عمق سوریه سود می‌برد.

۳۸ برج مراقبت بریتانیایی وجود دارند که ادعا می‌کنند به مقامات لبنانی در «مبارزه با قاچاق» کمک می‌کنند، اما این سوال بی‌پاسخ مانده که چرا تعداد این برج‌ها این‌قدر زیاد هستند.  چرا این برج‌ها حاوی تجهیزات نظارت حرارتی، استراق سمع، اطلاعات سیگنال و تجهیزات ارتباطی هستند؛ به‌ویژه با توجه به روابط نزدیک بین تل‌آویو و لندن و حضور دوره‌ای افسران انگلیسی در این برج‌ها به بهانه آموزش ارتش لبنان.  یکی از فرماندهان نیروهای مسلح لبنان که در آگوست ۲۰۲۱ با The Cradle مصاحبه طولانی داشت، با ادعاهای علنی لندن در مورد این برج‌ها مخالفت می‌کند و می‌گوید: «هدف این برج‌ها نظارت بر تحرکات حزب‌الله و سوری‌ها است.»

نیروهای ویژه هلند در ضاحیه

در ماه مارس، حزب‌الله چندین نیروی نظامی هلندی را که به‌طور مخفیانه در ضاحیه، در قسمت جنوبی بیروت، که میزبان چندین دفتر مقاومت لبنان است، دستگیر کرد. افراد بازداشت‌شده که تجهیزات نظامی به ارزش صدها هزار دلار در اختیار داشتند ادعا کردند که تحت پوشش سفارت هلند در لبنان فعالیت می‌کردند. در جریان تحقیقات، هلندی‌ها ادعا کردند که به‌عنوان بخشی از تمرین آموزشی برای تخلیه شهروندان و دیپلمات‌های هلندی در صورت وقوع جنگ، وارد حومه جنوبی بیروت شده‌اند.

با این حال، هیچ تبعه هلندی سفارت در آن منطقه اقامت نداشتند. همچنین مشخص شد که این سربازان در مورد مأموریت خود با وزارت امور خارجه لبنان، سرویس‌های امنیتی لبنان یا سفارت کشورشان ارتباطی نداشته‌اند. در همان ماه، یک شهروند اسپانیایی به دلیل فیلمبرداری در حومه جنوبی بیروت دستگیر شد، اما بعداً متوجه شدند که پاسپورت دیپلماتیک دارد و تلفنش حاوی نرم‌افزار پیشرفته‌ای است که از دسترسی به داده‌های آن جلوگیری می‌کند. این رویدادها و نمونه‌های بی‌شمار دیگر نشان می‌دهد که برخی از دولت‌های غربی به‌طور مستمر از امکانات دیپلماتیک و غیرنظامی غرب برای جمع‌آوری اطلاعات یا انجام آموزش‌های ویژه در لبنان استفاده می‌کنند.

این اقدامات نقض آشکار کنوانسیون وین در مورد روابط بین‌الملل و کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی است که دیپلمات‌های سفارت را از انجام فعالیت‌های جاسوسی منع می‌کند. این اقدامات نه‌تنها جمعیت غیرنظامی را در معرض خطر قرار می‌دهد، بلکه هزاران دیپلمات حرفه‌ای در کشور، کلیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و تاسیسات غیرنظامی را که به‌عنوان پوششی برای عملیات غیرقانونی استفاده می‌شود، در خطر قرار می‌دهد. آنها همچنین به‌طور عمدی یا سهوی تأسیسات دیپلماتیک مصون را به چارچوب قانونی «خصومت‌ها» می‌کشانند.

این خطر با نقض مکرر هنجارهای دیپلماتیک و بین‌المللی توسط اسرائیل تقویت می‌شود که توسط کشورهای متحد غربی یا نادیده گرفته می‌شود یا از آنها محافظت می‌شود. به‌عنوان مثال، حملات نظامی بی‌سابقه اسرائیل علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق در ماه آوریل، مورد محکومیت سزاوار بسیاری از پایتخت‌های غربی قرار نگرفت که به آن کمک کرد تا از سرزنش شورای امنیت سازمان ملل اجتناب کند.

از آنجایی که ارزش اساسی هنجارهای بین‌المللی، به روندها و رویدادهایی وابسته است که این قانون براساس آنان بنا شده این احتمال می‌رود که چنین حملاتی که مورد حمایت غرب است نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به هدف‌گیری تلافی‌جویانه تأسیسات و سفارت‌خانه‌های غربی شود. هنوز مشخص نیست که دولت‌های غربی تا چه حد می‌توانند انتظار داشته باشند که استانداردهای دوگانه خود را در اجرای قوانین و آداب و رسوم بین‌المللی حفظ کنند، به‌ویژه اگر جنگ غزه که آنها از آن حمایت مادی می‌کنند به لبنان یا سایر مناطق غرب آسیا گسترش یابد. محور مقاومت، که در ۹ ماه گذشته، حملات نظامی به اسرائیل، حملات موشکی به کشتی‌هایی عازم به اسرائیل و حملات هفتگی به ناوگان دریایی ایالات متحده و بریتانیا را انجام می‌دهد و این روند تنها یک قدم با تشدید تنش فاصله دارد.

سوال این است که اگر این تنش تشدید شود آیا این حملات شامل سفارت ایالات متحده در بغداد، که بزرگترین سفارت آمریکا در منطقه و جهان است نیز می‌شود یا خیر؟ این سفارتخانه میزبان ۱۰ هزار کارمند و سرباز آمریکایی است. سوال این است که آیا سفارت آمریکا در بیروت نیز هدف این حملات قرار خواهد گرفت؟ تصور اینکه چنین تأسیساتی در صورت آشکار ماندن دخالت غرب مصون بماند، دشوار است. تا زمانی که کشورهای غربی و اسرائیل به عادی‌سازی این فعالیت‌های غیرقانونی ادامه دهند، هدف قرار دادن این تأسیسات - که ناقض کنوانسیون وین هستند - می‌تواند به‌راحتی در چارچوب دفاع از خود و اقدام متقابل توجیه شود. اگر جنگ غزه قوانین کاملاً جدیدی را برای درگیری در سراسر منطقه ایجاد کند، آیا متحدان غربی اسرائیل انتظار دارند که در یک جنگ گسترده از آسیب در گزند باشند؟

منبع: the Cradle

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی