| کد مطلب: ۱۷۲۵۵

حزب‌الله تهدید جنگ تمام‌عیار با اسرائیل را دست‌کم می‌گیرد

حزب‌الله تهدید جنگ تمام‌عیار با اسرائیل را دست‌کم می‌گیرد

درحالی‌که جنبش حزب‌الله لبنان و اسرائیل به‌تدریج حملات فرامرزی خود را تشدید کرده‌اند، تا الان شرایط نسبتاً تحت کنترل قرار دارد و از وقوع جنگی تمام‌عیار اجتناب شده است.

اما این برخوردها از زمان شروع آخرین دور درگیری‌ها ممکن است با سخت‌ترین آزمایش خود روبه‌رو شده باشد. این رویه شامل کشتار طالب عبدالله در انفجاری شبانه است که طبق گزارش‌ها رده‌بالاترین فرماندهی بود که از زمان هفتم اکتبر کشته شده.

براساس گزارش‌ها، حزب‌الله با ارسال رگبار موشک‌هایش به شمال غزه واکنش نشان داده است.  تا حالا مقامات حزب‌الله معتقدند که تشدید درگیری امکان‌پذیر نیست. واشنگتن هم به‌نوبه خود برای تحت‌کنترل نگه داشتن شرایط تلاش می‌کند. با‌وجود تهدیدهای اخیر اسرائیل مقامات حزب‌الله استدلال می‌کنند که وقوع جنگ تمام‌عیار بین لبنان و اسرائیل غیرمحتمل است.

به گفته نماینده حزب‌الله که به‌شرط ناشناخته ماندن با اندیشکده ریسپانسیبل استیتکرفت صحبت کرده، بیانیه‌های اخیر اسرائیل بیشتر برای سروصدا کردن است تا تغییر حتمی استراتژی به‌سوی عملیات نظامی پرهزینه. این مقام با اشاره به اینکه اسرائیل همچنان تصمیمی برای تغییر رویکرد خود نسبت به لبنان نگرفته، می‌گوید: «تهدیدهای بسیاری صورت گرفته. در عمل احتمال وقوع جنگی تمام‌عیار افزایش نیافته است.»‌

به‌رغم این تخمین‌ها، حزب‌الله اخیراً از توانایی‌های نظامی جدیدی رونمایی کرده که به‌نظر برای بازدارندگی بیشتر اسرائیل برای آغاز کمپین نظامی گسترده‌تر طراحی شده‌اند. این جنبش با پهپادهای کامیکازه دوقلو شهر «حرفیش» را در شمال اسرائیل مورد هدف قرار داده که به کشته‌شدن دست‌کم یکی از سربازان اسرائیلی منجر شده است.

اما شاید بزرگترین توسعه نظامی حزب‌الله زمانی بود که اعلام کرد جت‌های اسرائیلی را هدف قرار داده است. این گروه شیعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک‌های ضدهوایی را به سمت جت‌های ارتش دشمن که حریم هوایی لبنان را نقض کرده‌اند، پرتاب کرده و آنها را مجبور به عقب‌نشینی کرده است. ارتش اسرائیل استفاده از این موشک‌ها توسط حزب‌الله را تایید کرده اما می‌گوید که جت‌هایش هیچ‌وقت تهدید نشده‌اند.

درحالی‌که حزب‌الله ادعا می‌کند پهپادهای اسرائیلی را در درگیری‌های اخیر مورد هدف قرار داده و آنها را از بین برده، این اولین‌باری است که به سمت هواپیماهای باسرنشین شلیک کرده که نشان می‌دهد در زرادخانه‌های خود ابزار لازم برای تضعیف عملیات‌های جنگی اسرائیلی در صورت درگیری گسترده‌تر را در اختیار دارد.  در این میان، کارشناسان نظامی می‌گویند که این گروه شیعه تلاش کرده به اسرائیل نشان دهد که در صورت گسترده‌تر شدن درگیری، عملیات نظامی‌شان با محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو خواهد شد.

الیاس فرهت، ژنرال بازنشسته ارتش لبنان در گفت‌وگو با اندیشکده RS با اشاره به اینکه جت‌های اسرائیلی ممکن است مجبور شوند در ارتفاعی بالاتر از ۸ کیلومتر پرواز کنند تا از برد موشک‌های حزب‌الله دور بمانند، می‌گوید: «پیام این است که اسرائیل کنترل کامل آسمان‌ها را در اختیار ندارد. این موضوع باعث می‌شود جت‌های جنگی نتوانند پوشش هوایی لازم را برای سربازانی که از طریق حمله زمینی وارد سرزمین‌های لبنان می‌شوند، فراهم کنند».

مهم‌تر از آن عملیات زمینی به جنوب لبنان یکی از ملزومات حمله گسترده‌تر به حزب‌الله است. از سوی دیگر راست‌های افراطی در دولت اسرائیل به‌دنبال جنگ با لبنان به‌منظور نابودی حزب‌الله بوده‌اند. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی از جمله مقاماتی هستند که خواستار حملاتی گسترده‌تر بوده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم در این راستا تهدیدهایی کرده است. او هنگام سفر به مرزهای شمالی اسرائیل از آمادگی کشور برای «عملیاتی بسیار شدید» گفت و وعده داد که برای بازگرداندن آرامش به مرزهای شمالی از هرگونه ابزاری استفاده خواهد کرد. اقدامات ارتش اسرائیل در مقابل لبنان همچنان بدون تغییر باقی مانده است. عملیات جنگی بیشتر به اهداف نظامی و فرماندهان و مبارزان حزب‌الله محدود بوده و کمترین تلفات غیرنظامیان را در پی داشته است.

اما زمانی که حزب‌الله آن‌طرف مرز اسرائیل را هدف قرار داد، اسرائیل در واکنش از گاز فسفر استفاده کرد. واشنگتن هم به‌نوبه خود تلاش‌هایش برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در مرز لبنان و اسرائیل را افزایش داده است.

براساس گزارش‌های رسانه‌های لبنانی، مقامات آمریکایی با مقامات رده‌بالای اسرائیلی تماس گرفته‌اند تا مانع تشدید درگیری‌ها شوند.

براساس گزارش آکسیوس، مقامات آمریکایی به اسرائیل هشدار داده‌اند که حتی چنین عملیات‌های محدودی می‌تواند جرقه درگیری گسترده‌تری را رقم بزنند که پای ایران و دیگر گروه‌های متحد در یمن و عراق را به آن باز کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی