| کد مطلب: ۱۶۸۸۲

طرح جدید آتش‌بس در غزه

طرح جدید آتش‌بس در غزه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته جزئیات طرح ۳ مرحله‌ای اسرائیل برای آتش‌بس را که ادعا می‌کند تحویل حماس شده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

این طرح طبق ادعای بایدن به شرح زیر است: مرحله اول شامل آتش‌بس کامل، خروج نیروهای اسرائیل از نواحی پرجمعیت در غزه، آزادی برخی از گروگان‌ها و تحویل اجساد برخی گروگان‌ها، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل‌شان در غزه، افزایش کمک‌های انسانی.

مرحله دوم شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده، خروج نیروهای اسرائیل از غزه، مرحله سوم، شامل طرح عمده برای بازسازی غزه و تحویل اجساد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان است.

بایدن ساعاتی قبل‌تر گفته بود که مرحله اول این طرح ۶ هفته به طول خواهد انجامید. بایدن همچنین گفت می‌داند که عده‌ای در اسرائیل، از جمله برخی در کابینه نتانیاهو با این طرح مخالفت خواهند کرد. «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین»، حماس در بیانیه‌ای طرح جدید بایدن برای آتش‌بس را «مثبت» ارزیابی کرد و گفت آماده تعامل بر سر طرحی است که پیشنهاد آتش‌بس دائم، خروج کامل نیروهای اسرائیل از غزه، بازسازی منطقه و بازگشت آوارگان را می‌دهد.

در این بیانیه آمده: «با شک و تردید نسبت به آنچه روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد، می‌نگریم. این اظهارات به گونه‌ای است که گویی دولت آمریکا موضع خود را تغییر داده است؛ درحالی‌که جانبداری کامل (کاخ سفید) از رژیم صهیونیستی و سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های این رژیم و مشارکت با تل‌آویو در تجاوزگری علیه ملت ما با حمایت تسلیحاتی و دادن تمام ابزارهای قتل و ویرانی، همچنان واضح و علنی است و واشنگتن با تمام مؤسسات بین‌المللی که به دنبال محکوم کردن دشمن هستند، مقابله و آنها را تهدید می‌کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «از طریق طرح آتش‌بسی که بر روی میز قرار گرفته فرصتی برای پایان دادن به جنگ در غزه، بازگرداندن گروگان‌ها به خانه و تسکین رنج مردم فلسطین به‌وجود آمده است.»

بلینکن در ادامه می‌گوید: «من امروز با چندین نفر از همتایانم در منطقه صحبت کردم تا تأکید کنم که حماس باید این توافق را بپذیرد.» از سوی دیگر دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به ادعای جو بایدن گفت که جنگ در غزه تا زمان اتمام ظرفیت حماس برای جنگ‌افروزی و حکمرانی ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که اسرائیل همچنان به تحقق هدف خود برای «نابودی حماس» پایبند است: «نخست‌وزیر به تیم مذاکره‌کننده اجازه داد طرحی کلی برای تحقق این هدف ارائه کنند، درحالی‌که تأکید کرد که جنگ تا زمان تحقق تمامی اهداف از جمله بازگشت تمامی گروگان‌ها و حذف توانمندی‌های نظامی و حکمرانی حماس ادامه خواهد یافت.»

در اروپا وزرای خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و رئیس اتحادیه اروپا از طرح جدید پیشنهادی منتسب به اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در غزه استقبال کردند. آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفته از طرحی که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از آن رونمایی کرده استقبال می‌کند.

بائربوک در حساب کاربری خود در ایکس نوشت طرح پیشنهادی اسرائیل «بارقه‌ای از امید و راهی احتمالی برای خروج از بن‌بست جنگ ایجاد می‌کند.»

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس نیز در حساب کاربری خود در ایکس تأکید کرد که حماس بایستی طرحی که بایدن از طرف اسرائیل اعلام کرد را بپذیرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه که پیشتر پشت پرده یکی از حامیان رژیم صهیونیستی در جنگ علیه مردم بی‌دفاع غزه بوده، ضمن حمایت از پیشنهاد «برقراری صلح دائمی» نوشت: «با شرکایمان در منطقه نیز برای دستیابی به صلح و امنیت همگانی همکاری می‌کنیم».

مکرون آزادی اُسرا و برقرای آتش‌بس دائمی را لازمه اقدام برای دستیابی به صلح و پیشرفت در موضوع راه‌حل دودولتی دانست.

«اورسلا فن در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا نیز از این طرح استقبال کرد و گفت: «من از صمیم قلب با بایدن موافق هستم که طرح جدید فرصتی مهم برای حرکت به سمت اتمام جنگ و رنج غیرنظامیان در غزه است. این رویکرد سه‌مرحله‌ای متوازن و واقع‌بینانه است. این طرح اکنون نیازمند حمایت همه طرف‌ها است.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی