| کد مطلب: ۱۶۸۸۱

خطری برای سازمان ملل متحد

خطری برای سازمان ملل متحد

اینجا می‌خواهم درباره اعمال خشونت علیه سازمان ملل متحد، از جمله حملات وحشیانه به کارکنان، امکانات و اقدامات آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک بنویسم. این حملات باید متوقف شوند و جهان باید اقدامی کند تا مسئولان این حملات را به پاسخگویی بکشانند.

تا زمان نگارش این متن، سازمان ما تأیید کرده که حداقل ۱۹۲ کارکن از آنروا در غزه کشته شده‌اند. بیش از ۱۷۰ ساختمان و مکان مربوط به آنروا آسیب دیده یا منهدم شده‌اند. مدارس اداره شده توسط آنروا منهدم شده‌اند؛ تعدادی از ۴۵۰ نفری که در داخل مدارس و ساختمان‌های دیگر آنروا پناهنده بودند، کشته شده‌اند. از ۷ اکتبر، نیروهای امنیتی اسرائیلی کارکنان آنروا را در غزه بازداشت کرده‌اند که ادعا می‌کنند در حین بازداشت در نوار محتله و اسرائیل شکنجه و بدرفتاری شده‌اند.

اعضای کارکنان آنروا به‌طور منظم در ایست‌های بازرسی امنیتی اسرائیلی در کرانه باختری و همچنین شرق اورشلیم (قدس) مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

آنروا تنها نهاد سازمان ملل متحد نیست که با خطر روبه‌رو است. در آوریل، به خودروهای برنامه غذای جهانی و یونیسف حمله کردند و مقام‌های اسرائیلی از این موضوع آگاه بودند.

مقام‌های اسرائیلی نه‌تنها کارکنان ما را تهدید می‌کنند، بلکه آنروا را نیز با کاراکتریزه کردن آن به‌عنوان یک سازمان تروریستی که تروریسم و همکاری با حماس را ترویج می‌کند، بی‌اعتبار می‌سازند. با این کار، آنها یک الگوی خطرناک از هدف‌گیری و اقدام علیه سازمان ملل متحد ایجاد می‌کنند.

پس از حملات هفتم اکتبر، اسرائیل کمپینی را برای یکی دانستن آنروا با حماس و به تصویر کشیدن این آژانس به‌عنوان مروج افراط‌گرایی به راه انداخت. همچنین اسرائیل در دور تازه‌ای از حملات خود علیه آنروا، کارکنان این نهاد را به همکاری با حماس متهم کرد.

هیچ تردیدی وجود ندارد که افراد درباره اتهامات‌شان از جمله مشارکت در ماجرای ۷ اکتبر، باید مورد تحقیق قرار گیرند. این همان کاری است که سازمان ملل متحد انجام می‌دهد. این افراد باید از طریق پیگرد قانونی پرونده‌شان روشن شود.

دفتر خدمات نظارت داخلی، بالاترین نهاد تحقیقاتی در سیستم سازمان ملل متحد، بر این تحقیق نظارت دارد. این دفتر در حال بررسی اتهامات علیه ۱۹ نفر از ۱۳۰۰۰ کارمند آنروا در غزه است. تا به امروز، یک پرونده به دلیل عدم وجود مدرک بسته شد. چهار پرونده به دلیل کافی نبودن اطلاعات به تعلیق کارکنان انجامید و ۱۴ مورد همچنان در دست تحقیق است. اما ما باید رفتار افراد را از ماموریت آژانس برای خدمت به آوارگان فلسطینی جدا کنیم. حمله به ماموریت آنروا براساس این ادعاها غیرمنصفانه و غیرصادقانه است.

حجم و گستره حملات اخیر علیه کارکنان آنروا به حدی افزایش یافته که باید کمیته‌ای برای تحقیقات مستقل و فوری در این خصوص تشکیل شود، ادعاهای اسرائیل باعث شده در نگاه برخی کارکنان سازمان ملل متحد که در عرصه بشردوستانه فعالیت دارند اهدافی مشروع به شمار روند.

جامعه بین‌المللی راه‌هایی برای رسیدگی به ارتکاب جرایم بین‌المللی مانند دادگاه کیفری بین‌المللی دارد. با این حال، وسعت و دامنه حملات علیه پرسنل و اماکن سازمان ملل متحد در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در هفت ماه گذشته، ضرورت ایجاد فوری یک نهاد تحقیقاتی مستقل و اختصاصی را از طریق قطعنامه شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای یافتن حقایق و شناسایی عاملان حملات به آژانس‌های آن را ایجاب می‌کند. چنین نهاد تحقیقاتی‌ می‌تواند پاسخگویی را تضمین کند و به‌طور اساسی، به تأیید مجدد مشروعیت قوانین بین‌المللی کمک کند.

ما باید قبل از پاره پاره شدن نمادین منشور تاسیس سازمان ملل متحد، از نهادهای سازمان ملل متحد و ارزش‌هایی که آنها نمایندگی می‌کنند به‌طور معناداری دفاع کنیم. این امر تنها از طریق اقدام اصولی کشورهای جهان و تعهد همه به صلح و عدالت قابل دستیابی است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی