| کد مطلب: ۱۷۶۳۶

آمادگی متحدان ایران برای پیوستن به حزب‌الله

آمادگی متحدان ایران برای پیوستن به حزب‌الله

به گفته مقام‌های گروه‌های منتسب به ایران و تحلیل‌گران، هزاران نیرو از گروه‌های تحت حمایت ایران در خاورمیانه آماده می‌شوند که در صورت تبدیل شدن درگیری روزافزون میان اسرائیل و لبنان به یک جنگ فراگیر، به حزب‌الله بپیوندند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه، تقریباً به‌صورت روزمره در مرزهای شمال اسرائیل و جنوب لبنان، درگیری جریان دارد. در ماه جاری پس از آنکه حمله هوایی اسرائیل باعث کشته‌شدن یک فرمانده ارشد حزب‌الله شد، درگیری‌ها تشدید شده‌است. حزب‌الله این حمله را با شلیک صدها راکت و پهپاد انفجاری پاسخ داد.

مقام‌های اسرائیلی تهدید کرده‌اند که اگر مذاکره‌ای برای عقب‌راندن حزب‌الله از نزدیکی مرزهای شمال اسرائیل شکل نگیرد، تهاجم نظامی به لبنان انجام می‌دهند. در طول یک دهه گذشته، نیروهای تحت حمایت ایران از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان در جنگ داخلی ۱۳ ساله سوریه مبارزه کرده‌اند و کمک کرده‌اند که توازن قدرت به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تغییر کند.

مقام‌های گروه‌های تحت حمایت ایران گفته‌اند که ممکن است برای جنگ با اسرائیل با هم جمع شوند. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت که رهبران گروه‌های شبه‌نظامی ایران، عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها قبلاً پیشنهاد داده‌اند که ده‌ها هزار نیرو برای کمک به حزب‌الله اعزام کنند، اما او گفت که حزب‌الله خودش اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نیرو دارد. نصرالله گفت: «به آنها گفتم که متشکرم، اما ما همین حالا هم بیش از اندازه نیرو داریم.»

نصرالله گفت که نبرد کنونی، فقط بخشی از نیروهای حزب‌الله را درگیر کرده‌است. اما این شرایط ممکن است در صورت وقوع جنگ تمام‌عیار تغییر کند. سال ۲۰۱۷، حسن نصرالله در سخنرانی خود گفته‌بود که نیروهایی از ایران، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان در چنین جنگی شریک حزب‌الله خواهند بود.

مقام‌هایی از گروه‌های لبنانی و عراقی می‌گویند که اگر جنگ در مرز لبنان و اسرائیل در بگیرد، نیروهای تحت حمایت ایران به جنگ وارد خواهند شد. هزاران تن از این نیروها در حال حاضر در سوریه مستقر هستند و به سادگی می‌توانند از مرزهای نشانه‌گذاری‌نشده و پرمنفذ به لبنان وارد شوند. تعدادی از این گروه‌ها در طول ماه‌های گذشته حملاتی را علیه اسرائیل انجام داده‌اند.

گروه‌هایی که خود را «محور مقاومت» می‌نامند، می‌گویند که از «استراتژی وحدت میادین» استفاده می‌کنند و تنها در صورتی این حملات را متوقف می‌کنند که اسرائیل حمله به غزه را متوقف کند. یک مقام از یکی از گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق به آسوشیتدپرس می‌گوید: «ما دوشادوش حزب‌الله می‌جنگیم. این مقام و یک مقام دیگر از عراق می‌گویند که همین حالا هم مستشاران عراقی در لبنان مستقر هستند.»

مقامی در یک گروه تحت حمایت ایران در لبنان می‌گوید که نیروهایی از حشدالشعبی عراق، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و گروه شورشی تحت حمایت ایران در یمن مشهور به حوثی‌ها در صورت جنگ ممکن است به لبنان بیایند.

قاسم قصیر، کارشناس مسائل حزب‌الله لبنان می‌گوید که درگیری کنونی بیشتر مبتنی بر فناوری‌های بالا است و نیازی به تعداد زیادی نیرو ندارد. اما اگر جنگ فراگیر شکل بگیرد که برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، حزب‌الله ممکن است به کمک خارجی نیاز پیدا کند.

او می‌گوید: «اشاره کردن به این مسئله به این دلیل است که نشان بدهد، چنین کارتی هم روی میز قرار دارد.»

اسرائیل هم در جریان احتمال حضور نیروهای خارجی هست. اران اتزیون، رئیس سابق دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه اسرائیل در یک پنل گفت‌وگو در یک اندیشکده آمریکایی از احتمال بالای وقوع یک جنگ چندجبهه‌ای سخن گفت.

او گفت که احتمال مداخله حوثی‌ها و شبه‌نظامیان عراقی و «حضور وسیع جهادی‌ها از جاهایی مثل افغانستان و پاکستان» در لبنان و سوریه در مرز اسرائیل وجود دارد.

مقام‌های حزب‌الله می‌گویند که خواستار جنگ نیستند، اما اگر چنین جنگی رخ دهد آمادگی دارند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی