| کد مطلب: ۱۱۱۷۴

واکنش وزارت جهادکشاورزی به یک گزارش و پاسخ روزنامه هم‌میهن به این جوابیه

سالانه ۱۵ میلیارد دلار ارز به نهاده‌‏های دامی داده می‌‏شود

در واکنش به انتشار گزارشی در تاریخ ٢٨/٠٩/۱۴۰۲ باعنوان «۸/۲میلیارد دلار برای ارزبگیران دامی» روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی پاسخی به روزنامه هم‌میهن ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

کل ارز اختصاص‌یافته به واردات نهاده‌های کشاورزی، سالانه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است که براساس تعیین سقف در قانون رفع انحصار هر شرکت می‌تواند تا ٢٠ درصد نهاده وارد کند که از ارقام درج‌شده در این خبر، فارغ از صحت آن، بسیار بیشتر است. اشاره به تسهیلات ریالی شرکت‌های دریافت‌کننده تسهیلات، ارتباطی به وزارت جهادکشاورزی ندارد و رابطه ریالی هر مشترک با بانک‌ها از اختیارات بانک مرکزی است.

اجزای خبر بسیار به هم ریخته است در جایی به دریافت ارز ٤ هزار و ٢٠٠ تومانی در سال ٩٨ پرداخته شده است که مربوط به دولت قبل است و اختصاص این ارز از سال ۱۴۰۰ به بعد ممنوع شد.

اطلاعات واردشده در خبر ناقص و بدون توجه به مقدار و در زمان‌های مختلف به کار رفته است؛ به‌عنوان مثال رقم ۱۷ هزارتن مصرف یک روز کشور است. در دولت سیزدهم ارز تخصیص‌یافته به واردکنندگان، ارز ترجیحی است در ارز ترجیحی واردکننده کالا را وارد کشور و اظهار می‌کند و پس از عرضه در سیستم توزیع (بازارگاه) و گذشت چند ماه، ارز به وی پرداخت می‌شود با این ترتیب میزان کالا و نحوه توزیع آن کاملاً مورد رصد قرار می‌گیرد.

پاسخ هم‌میهن: حمله به رسانه به جای پاسخگویی

در دولت سیزدهم رسم شده دستگاه‌ها به جای پاسخگویی و شفاف‌سازی، به نقد رسانه‌ها حمله می‌کنند تا آنها را وادار به عقب‌نشینی و سکوت کنند.

اگر نگارنده محترم جوابیه، گزارش روزنامه هم‌میهن را با دقت بیشتری خوانده بود، به جای نقد این گزارش پاسخ می‌داد که چرا این همه نواقص در آمارها وجود دارد؟ روزنامه هم‌میهن در این گزارش تاکید کرده بود که انتشار آمار دریافت‌کنندگان ارز از ابتدای دولت سیزدهم متوقف شده است و ما به ناچار به سراغ لیست‌های قدیمی رفته‌ایم و آماری از آن استخراج کرده‌ایم. روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی به‌جای آنکه پاسخ دهد چرا این آمارها منتشر نمی‌شود و چرا جلوی شفاف‌سازی در زمینه تخصیص‌های ارزی در دولت سیزدهم گرفته شده است، قدیمی بودن آمار را نقد می‌کند! اگر چنانچه مسئولان محترم وزارت جهادکشاورزی می‌خواهند گزارش رسانه‌ها مبتنی بر آمارها به روز باشد، لطفاً تمامی لیست پرداختی‌های ارز در دو سال‌ونیم گذشته را منتشر کنند و به اطلاع مردم برسانند که چه کسانی و با چه مقادیری ارز دریافت کرده‌‌اند.

در جای دیگر از جوابیه اشاره کرده‌اند که دولت هر سال 15میلیارد دلار ارز به نهاده‌های کشاورزی اختصاص می‌دهد و گزارش هم‌میهن را زیر سوال برده که چرا به مقدار بسیار اندکی از ارز تخصیص داده‌شده اشاره کردید. اگر نگارنده محترم گزارش را با دقت بیشتری خوانده بود، می‌دید که در گزارش به نامه‌ای از مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی اشاره شده و در آن نامه نام دو شرکت آوا تجارت صبا و اکسون به‌عنوان تامین‌کنندگان نهاده مورد تاکید قرار گرفته است. روزنامه هم‌میهن با استناد به آن نامه این دو شرکت را به‌عنوان نمونه‌ای از تامین‌کنندگان نهاده دامی مورد بررسی قرار داده است. چه‌بسا در صورت انتشار لیست‌های جدید، این روزنامه با کمال میل به دریافتی تمامی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز خواهد پرداخت.

در جای دیگر نامه باز اشاره شده که رقم 17 هزار تن مصرف یک روز کشور است. اما نگارنده اصلاً توجه نکرده که این رقم در نامه مدیرکل بازرسی وزارت جهادکشاورزی آمده است و ارتباطی به تحلیل روزنامه هم‌میهن ندارد. روزنامه هم‌میهن فقط نامه را عیناً منتشر کرده است. 

روزنامه هم‌میهن با استناد به نامه مدیرکل بازرسی وزارت جهادکشاورزی، دو شرکت اشاره‌شده در نامه را از دو منظر دریافت ارز وارداتی (متکی به آمارهایی که فقط تا پایان دولت دوازدهم منتشر می‌شد) و دریافت تسهیلات بانکی بررسی کرده است بدون آنکه وزارتخانه یا ارگان خاصی را خطاب قرار داده باشد. در جوابیه وزارت جهاد کشاورزی تاکید شده که این تسهیلات را وزارت جهادکشاورزی پرداخت نکرده و از بانک مرکزی باید پرسیده شود.

فارغ از اینکه اساساً در گزارش روزنامه هم‌میهن مسئول پرداختی‌ها مورد خطاب قرار نگرفته است اما این پرسش مهم مطرح است که چرا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در دولت سیزدهم خود را جزئی از یک کل نمی‌دانند و با انداختن تقصیر به گردن سایر دستگاه‌ها می‌خواهند خود را مبری از تصمیمات و عملکردها نشان دهند؟ دستگاه‌ها به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی دور میز هیئت دولت جمع نمی‌شوند و تصمیمات را آنجا نهایی نمی‌کنند و دولت سیزدهم را نمایندگی نمی‌کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی