| کد مطلب: ۱۰۹۷۷

واکنش به گزارش «جذب طلاب در مدارس»

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به گزارش «جذب طلاب در مدارس» که در تاریخ ۲۷ آذرماه جاری منتشر شد، جوابیه‌ای به روزنامه‌ هم‌میهن ارسال کرده است که در ادامه می‌آید: 

«با عنایت به اهداف کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از مهمترین نهادهای تعالی فرهنگ، فکر، اندیشه و ساختن جامعه به شمار می‌رود و مدارس یکی از مهمترین مراکز تعلیم‌وتربیت هستند که باید علاوه بر انتقال مفاهیم علمی و مهارتی نیز برنامه‌ریزی هدفمندی برای آموزش آموزه‌های دینی و ارزش‌های اخلاقی داشته باشند. در آموزش و پرورش این امر از طروق مختلفی حاصل می‌شود که می‌توان به اصلاح محتوای کتب درسی، برنامه‌های درسی، احیای معاونت پرورشی، تربیت نیروی انسانی آگاه و عالم و... اشاره کرد که در کنار این موارد جذب و به‌کارگیری نیرو‌های متدین از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش است. در همین راستا و به‌دنبال فراهم‌آوری محیط آموزشی که تربیتی تمام‌ساحتی برای دانش‌آموزان را پیگیری و عملیاتی نماید، از سال ۱۳۸۸ طرح امین در آموزش و پرورش به اجرا درآمده است که طی آن از مبلغانی که دارای شرایط لازم و انگیزه کافی هستند، برای آموزش تعلمیات دینی، ارائه الگوهای مناسب و توسعه فعالیت‌های مذهبی بهره برده می‌شود.

طلاب سهمیه اختصاصی ندارند

عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که حق استخدام و خدمت در نظام آموزشی کشور برای متقاضیان واجد شرایط یکسان و بدون تبعیض در نظر گرفته شود و در این خصوص تضییع حقی صورت نگیرد. برای ورود طلاب به آموزش و پرورش همچون سایر متقاضیان دو مسیر قانونی وجود دارد؛ مسیر اول، شرکت در آزمون سراسری و ورود به دانشگاه فرهنگیان است که پس از طی دوره چهارساله به‌عنوان معلم در بدنه آموزش و پرورش مشغول تدریس می‌شوند. دومین راه براساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، جذب از طریق آزمون استخدامی است که طلاب و دانشجویانی که حداقل مدرک سطح 2 یا کارشناسی دارند و خدمت سربازی خود را گذرانده‌اند در یک آزمون مشترک ثبت‌نام کرده و بعد از قبولی در یک فضای مساوی می‌توانند جذب آموزش و پرورش شوند. طلاب و دانشجویانی که در آزمون استخدامی ماده 28 شرکت کرده و قبول شوند، بعد از طی مراحل مصاحبه و قبولی، به‌عنوان مهارت‌آموز در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده و پس از گذراندن یک سال، آموزش‌های دوره معلمی و شرکت در آزمون جامع، در صورت قبولی به ادارات آموزش و پرورش معرفی شده و مشغول تدریس می‌شوند.

شرایط کاملاً عادلانه برای رقابت

زمانی که دفترچه‌های آزمون استخدامی توزیع شود، طلاب هم می‌توانند مانند سایر افراد در این آزمون شرکت کنند و اگر پذیرفته شوند، همان راهبردی که برای همه مدنظر قرار گرفته است، برای این افراد هم اجرایی خواهد شد و بعد از انجام مصاحبه‌های تخصصی به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند. برای استخدام طلاب در آموزش و پرورش، آنان نیز مانند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آزمون‌های رسمی سازمان امور اداری و استخدامی یا آزمون‌های اختصاصی وزارت آموزش و پرورش مانند آزمون ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان دررشته‌های مرتبط شرکت می‌کنند و در صورت قبولی و موفقیت درمصاحبه گزینش می‌شوند. در آزمون‌های استخدامی شرایط کاملاً عادلانه برای رقابت تمام آحاد جامعه ایجاد می‌شود که در سال جاری پس از اعلام نتایج مشخص شد؛ ۳ هزار نفر از طلاب و جمعی از نیروهای جهادی، فعالان فرهنگی و قرآنی جذب آموزش‌وپرورش شدند که این امر می‌تواند در راستای تقویت بنیه اعتقادی دانش‌آموزان مؤثر باشد. درحالی‌که شرایط جذب و استخدام برای تمامی متقاضیان یکسان در نظر گرفته می‌شود، چرا نباید طلاب واجد شرایط، به‌عنوان بخشی از جامعه که داوطلب ورود به عرصه تعلیم و تربیت کشور می‌باشند از این حق اجتماعی محروم بمانند؟ خاطرنشان می‌سازد؛ مصمم به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم و نگرانی دلواپسان و همفکران شما از اجرای این سند، هرگز باعث نخواهد شد تا این وزارتخانه همچون دولت گذشته سندهای مرده و متفرقه دیگری را اجرا کند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی