| کد مطلب: ۱۱۲۸۰

کلرزن یا کلریناتور مایع چیست

کلرزن یا کلریناتور مایع چیست

استفاده از کلر به عنوان یک ماده گندزدا و ضد عفونی کننده سالیان طولانی است که رواج دارد. وجود پاتوژن ها و عوامل بیماری زا درون آب و فاضلاب امری طبیعی است. آنچه اهمیت دارد طریقه حذف آن ها و بهداشتی کردن و پاکیزه نمودن آب است. بر این اساس استفاده از کلرزن مایع و پکیج تزریق کلر در صنایع مربوط به آب و فاضلاب کاملا متداول بوده و کاربرد گسترده ای دارد. قابل ذکر است که روش های متعددی برای ضد عفونی کردن آب وجود دارد. به طور مثال استفاده از گاز ازن و اشعه ماورا بنفش نیز برای ضد عفونی کردن آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. نکته مهم این است که استفاده از کلر آسان ترین و کم هزینه ترین روش محسوب می شود.

کلرزن یا کلریناتور مایع چیست؟

دستگاه کلرزن در واقع یک سیستم ضد عفونی کننده است. این سیستم با تزریق کلر به آب یا فاضلاب موجب گندزدایی و ضدعفونی آن خواهد شد. همانطور که میدانید وجود میکروارگانیسم های بیماری زا درون آب و فاضلاب تایید شده است. نوشیدن و مصرف آبی که حاوی این پاتوژن های بیماری زا باشد به طور حتم خطراتی برای سلامتی انسان خواهد داشت. بر این اساس استفاده از کلر به عنوان یک ماده گندزدا برای گندزدایی کردن آب مرسوم است.

استفاده بیشتر از دستگاه کلرزن و کلر برای ضد عفونی کردن آب و فاضلاب نسبت به روش های ذکر شده در بالا به دلیل توانایی بالای آن در اکسید کردن مواد سلولی نیز است. استفاده از کلر برای ضد عفونی کردن آب و فاضلاب در اشکال مختلف می تواند انجام گیرد. به طور مثال کلر گازی، محلول های هیپو کلرید و دیگر ترکیبات کلر که به اشکال جامد و مایع وجود دارند، قابل استفاده می باشند. همچنین استفاده از کلریناتور مایع یا پکیج تزریق کلر برای ضد عفونی و گندزدایی انواع فاضلاب ها اعم از شهری، صنعتی و بهداشتی کاربرد دارد.شرکت اطلس آب همواره به عنوان یکی از سازندگان دستگاه کلرزن مایع توانسته است رضایت بسیاری از کارفرمایان را جلب نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بخش محصولات سایت شرکت اطلس آب بازدید نمایید.

عملکرد بهینه دستگاه تزریق کلر

برای این که کلرزن مایع یا پکیج تزریق کلر نصب شده، عملکرد مناسب و بهینه داشته باشد لازم به حضور و وجود یک سری شرایط است. یکی از شرایط مورد نیاز میزان کدورت آب است. برای این منظور میزان کدورت آب بهتر است در بازه یک تا پنج NTU باشد. در صورتی که میزان کدورت آب بیش از پنج باشد شما باز هم می توانید از کلر استفاده کنید؛ اما لازم است دوز کلر مصرفی را افزایش دهید. مورد بعدی مقدار اسیدیته آب است که طبق نظر کارشناسان بهتر است کمتر از هشت باشد. اگر PH آب بالاتر از هشت بود دوز کلر مصرفی را باید افزایش داد. مدت زمان تماس کلر با آب برای ضد عفونی کردن آن حداقل 30 دقیقه اعلام شده است. در این زمان میزان کلر باقیمانده حدود نیم میلیگرم بر لیتر خواهد بود.

اجزا کلرزن مایع

یک کلرزن مایع ساده از نظر ساختاری از یک مخزن کلر و یک دوزینگ پمپ ساده تشکیل می شود. دستگاه تزریق کلر می بایست دارای یک پمپ تزریق مقاوم به خوردگی باشد. چنین پمپی معمولا از جنس پی وی سی تولید می شود. مقدار کلر تزریق شده درون منبع آب یا فاضلاب را از طریق ولوم پمپ های مذکور می توان به صورت دقیق کنترل نمود. در صورتی که برای ضد عفونی کردن آب و فاضلاب از هیپوکلریت سدیم یا از هیپوکلریت کلسیم استفاده کنید باید از کلریناتور مایع جهت تزریق کلر بهره برد. در صورت استفاده از کلر پودری در کلرزن مایع لازم است میکسر، شفت و پروانه ای که مقاوم به خوردگی باشند را استفاده کرد. محلول هیپوکلریت کلسیم، کلر پودری است.

نوعی دیگر از دستگاه های تزریق کلر را کلرزن اتوماتیک یا خودکار می نامند. این دستگاه از یک دوزینگ پمپ دیجیتالی و یک آنالایزر مخصوص سنجش کلر تشکیل می شود. دوزینگ پمپ به کار رفته در این دستگاه توانایی دریافت سیگنال های ارسال شده از سوی آنالایزر را دارد. بنابراین طبق اطلاعات دریافتی، تزریق کلر را به صورت اتوماتیک با یک مقدار مشخص انجام می دهد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از هیپوکلریت سدیم در این دستگاه به دو مخزن نیاز است. یک مخزن برای ذخیره محلول و مخزن دیگر برای استفاده روزانه است. همچنین بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از کلر مایع از نظر اقتصادی به صرفه تر از کلر پودری است. ما توصیه می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کلرزن  و کلریناتور مایع و نیز آگاهی از قیمت دستگاه کلرزن اتوماتیک یا با کارشناسان مجموعه شرکت اطلس آب ارتباط بگیرید. جهت برقراری ارتباط می توانید به نشانی اینترنتی این مجموعه مراجعه کنید.

کاربردهای دستگاه کلرزن

همانطور که ذکر کردیم دستگاه کلرزن جهت ضد عفونی و گندزدایی آب به کمک کلر، مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این دستگاه در موارد مختلف کاربرد دارد که برخی از مهمترین کاربردهای آن را در زیر بیان خواهیم کرد.

  • گندزدایی آب در برج های خنک کننده
  • ممانعت از حجیم شدن لجن در تصفیه فاضلاب (بالکینگ)
  • استفاده در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی
  • استفاده در آب شیرین کن ها
  • حذف BOD و COD آب و فاضلاب
  • گندزدایی، میکروب زدایی و ضد عفونی کردن آب و فاضلاب

کلرزن اتوماتیک و اجزای تشکیل دهنده آن

کلرزن اتوماتیک در مسیر پمپ آب برگشتی به استخر یا مخزن مورد نظر نصب شده و موجب ضد عفونی کردن آن می شود. این دستگاه اتوماتیک موجب پخش شدن کلر در فضای استخر یا منبع آب خواهد شد. هنگام خرید این نوع کلریناتور لازم است به نوع استخر و حجم آب آن توجه شایانی داشته باشید. همانطور که ذکر کردیم کلر به صورت قرص، پودر، گاز و مایع وجود دارد.

کلرزن های اتوماتیک از کلری استفاده می کنند که قابلیت حل شدن در آب را داشته باشد. انواع کلریناتورهای اتوماتیک را می توان در دو دسته دستگاه های خطی و آفلاین جای داد. دو دستگاه ذکر شده از نظر عملکرد و ساختار شبیه به یکدیگر هستند. تفاوت آن ها در طریقه نصب کردن آن ها است. نوع خطی در مسیر لوله کشی پمپ و فیلتر نصب خواهد شد. در حالی که نوع آفلاین را در کنار دستگاه تصفیه آب نصب کرده و به کمک یک لوله به دستگاه تصفیه آب متصل می کنند. برخی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده کلرزن اتوماتیک عبارتند از

  • دوزینگ پمپ دیجیتال
  • کنترل کننده مقدار کلر
  • مخزن پلی اتیلن
  • شیر مکش
  • شیر تزریق کلر

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت اطلس آب تماس حاصل نمایید.

021-46076082

021-46073396

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی