بررسی جامع نرم افزارهای CRM محبوب دنیا
کسبوکار همیشه براساس روابط خوب با مشتری ساخته شده است؛ از کوچکترین فروشگاههای محلی گرفته تا یک شرکت چندملیتی پرطرفدار. امروزه شرکتها روابط خود با مشتریان را با استفاده از سیستمهای جامع مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مدیریت میکنند که در هر مرحله از چرخه حیات مشتری، نیازهای مشتری را با اهداف کسبوکار تطبیق میدهد.

کسبوکار همیشه براساس روابط خوب با مشتری ساخته شده است؛ از کوچکترین فروشگاههای محلی گرفته تا یک شرکت چندملیتی پرطرفدار. امروزه شرکتها روابط خود با مشتریان را با استفاده از سیستمهای جامع مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مدیریت میکنند که در هر مرحله از چرخه حیات مشتری، نیازهای مشتری را با اهداف کسبوکار تطبیق میدهد.
یک نرم افزار CRM کارآمد فعالیت مشتری، درآمد روزانه و فرصتهای بالقوه برای تجارت بیشتر را ردیابی میکند. برای تیمهای فروش، یک راهکار CRM قوی پایپلاین فروش را مدیریت میکند، چشماندازها را مشخص میکند و تمام این دادهها را برای گزارش و پیشبینی تجزیه و تحلیل میکند.
نرم افزار CRM مدرن با قابلیتهای هوش مصنوعی که انگیزههای مشتری را درک کرده و نیازهای بالقوه آینده را را برای ایجاد روابط چابک و سودآور با مشتری پیشبینی میکنند.
آیا کسبوکار شما به CRM نیاز دارد؟
نمیتوان به این سوال به صورت کلی پاسخ داد، زیرا هر کسبوکاری نیازها و روشهای کار منحصربهفردی دارد. کسبوکارهای کوچکتر میتوانند خیلی ساده با ابزارهای اولیه یک راهکار CRM شروع کنند که چارچوب کارآمد خدمات مشتری را برای دستیابی به موفقیت ارائه میدهد. بهترین نرم افزار CRM برای این دسته از کسبوکارها، راهکارهای چابک و شهودی است که برای راهاندازی و استفاده روزمره به کارهای سنگین و پیچیده دیجیتالی یا دانش فنی سطح بالا از سوی نمایندگان فروش و پشتیبانی نیازی ندارند.
در سطح بزرگتر، سیستمهای CRM را میتوان با نیازهای مشتری تطبیق داد. با شخصیسازی نرم افزار CRM شرکتها میتوانند روی آنچه که برای آنها و صنعتشان مهم است تمرکز کنند. این شخصیسازی میتواند شامل اپلیکیشنها و افزونههای سفارشی یا تولید یک پشته فناوری کاملا سفارشی باشد.
با توجه به تعدد گزینهها در بازار راهکارهای CRM، در این مقاله قصد داریم محبوبترین نرم افزارهای CRM را بررسی کنیم. اگر در حال تحقیق برای خرید یک نرم افزار CRM هستید مطالعه این مقاله میتواند مفید باشد.
نرم افزار Salesforce
Salesforce با عملکردهای پیشرفته و قابلیت سفارشیسازی، طراحی کاربرپسند و ابزارهای گزارشدهی عالی در بازار نرم افزارهای CRM یک رهبر به حساب میآید. هسته اصلی این نرم افزار یعنی Salesforce Sales Cloud میتواند با بخش Marketing Cloud برای اتوماسیون ایمیل یا با بخش Einstein Analytics برای هوش تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره ادغام شود. هسته اصلی این نرم افزار بصری است اما میتوانید بخش قابل توجهی از رابط کاربری را مطابق با نیازهای تیم خود، از داشبورد گرفته تا گزارشها و فرمهای تماس سفارشی کنید.
با خرید نرم افزار CRM سیلزفورس به ویژگیهای ارائه شده در پلنهای سطح بالاتر دسترسی پیدا میکنید. این ویژگیها شامل تایید گردش کار و اتوماسیون است که میتواند فرایندهای استاندارد کسبوکار را خودکار کند و بخش Sales Teams که میتوان اعضای تیم را در آن برای کار بر روی یک معامله خاص تخصیص داد.
علاوه بر مدیریت پایپلاین، گزارشهای تماس و ایمیل و مدیریت مخاطب با قابلیت شخصیسازی، پلنهای Enterprise و بالاتر شامل گزارشدهی و پیشبینی پیشرفته، توسعه اپلیکیشن، Sandbox کامل، اتوماسیونهای قدرتمند فرایند و یکپارچهسازی سیستم خارجی از طریق API های وب سرویس است.
دلایل خرید
-
قابلیتهای جامع هسته
-
گزینههای یکپارچهسازی گسترده
-
بهروزرسانیهای مکرر و انتشار ویژگیهای جدید
دلایل نخریدن
-
هزینه بالا در مقایسه با رقبا
-
پیچیدگی در راهاندازی و ناوبری
-
پشتیبانی مشتری محدود برای کاربران پلن استاندارد
نرم افزار HubSpot
هاباسپات به راحتی یکی از بهترین پلتفرمهای CRM در بازار است، اما چیزی که واقعا این راهکار را متمایز میکند، نسخه رایگان آن است که به صورت سخاوتمندانه در دسترس استارتآپها، کارآفرینان و کسبوکارهای کوچک قرار گرفته تا روزهای اولیه راهاندازی کسبوکار را به خوبی پشت سر بگذارند.
در حالی که بسیاری از ارائهدهندگان دیگر CRM نیز نسخههای رایگان را در دسترس قرار میدهند، اما هیچکدام به اندازه پلن رایگان HubSpot CRM کاربردی نیستند. در این نسخه اصول اولیه از جمله مدیریت مخاطب، گزارش تماس و ایمیل، پایپلاین قرارداد و یکپارچهسازی با برنامههایی مانند Slack و Gmail پوشش داده شده است. این نرمافزار حتی شامل زمانبندی ارسال ایمیل و یکپارچهسازی با پیامرسان فیسبوک میشود که در این سطح تقریبا نادر است.
در پلنهای پولی، CRM هاب اسپات با ویژگیهایی از Marketing، Sales و Service Hubs هاب اسپات غنی شده است که قابلیتهای یکپارچهسازی بسیار خوبی را ارائه میدهد. با قابلیت بازاریابی، میتوانید فرمهای پاپآپ، چت باتها و ریتارگتینگ تبلیغات را در وبسایت خود ایجاد کرده و همچنین کمپینهای ایمیل را خودکار و ردیابی کنید. ویژگیهای ممتاز در بخش فروش شامل اتوماسیون واگذاری معاملات، گزارشهای قابل تنظیم و امتیازدهی هوشمندانه برای کمک به متمرکز شدن تلاشهای تیم شما است.
دلایل خرید
-
پلن رقابتی رایگان (بدون محدودیت زمانی)
-
نحوه استفاده و درک آسان
-
ادغام با بیش از 300 اپلیکیشن شخص ثالث
دلایل نخریدن
-
قیمت نسبتا بالای پلنهای پریمیوم
-
عدم پشتیبانی تلفنی در پلن رایگان
نرمافزار Pipedrive
پایپدرایو یک CRM مبتنی بر ابر است که نسبت به بسیاری از راهکارهای موجود در بازار جوانتر محسوب میشود. شرکت Pipedrive در سال 2010 تاسیس شد. با این حال، در مدت زمان نسبتا کوتاهی پایگاه کاربری شامل بیش از 100 هزار کسبوکار را در سراسر جهان ایجاد کرده است. شعار این پلتفرم «طراحی شده توسط فروشندگان، برای فروشندگان» است.
پایپدرایو راهاندازی پایپلاین فروش برای محصولات و خدمات و پیگیری مراحل مختلف پایپلاین برای بستن فروش را آسان میکند. شما میتوانید مراحل را برای پایپلاین خود ایجاد کنید یا برای آسانتر کردن کار از یک الگوی آماده استفاده کنید. میتوانید به راحتی معاملات را اضافه کنید یا آنها را از یک صفحه گسترده یا از یک CRM خارجی به پایپلاین Pipedrive وارد کنید.
اگر با سرنخهای زیادی سروکار دارید، خرید نرم افزار CRM پایپدرایو این امکان را به شما میدهد تا هشدارها و یادآوریهای خودکار را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که کاملا در جریان معاملات قرار دارید. همچنین میتوانید هربار که در یک معامله پیشرفت میکنید، پیشبینی فروش خود را بهروز کنید تا با انتظارات سازمان برای افزایش فروش مطابقت داشته باشد.
نکته منحصربهفرد در مورد پایپدرایو این است که از هوش مصنوعی بهره میبرد. یک دستیار فروش مجهز به AI وجود دارد که به شما کمک میکند تصمیم بگیرید برای بستن معاملات و خودکارسازی کارهای روزمره چه کاری انجام دهید. برای مثال، دستیار فروش میتواند اقدامات فروش شما را تجزیه و تحلیل کند و روشهایی را برای روانتر کردن گردش کارتان پیشنهاد دهد.
دلایل خرید
-
ایجاد و مدیریت راحت پایپلاینهای معامله
-
داشبورد گزارش قابل تنظیم
-
پشتیبانی از اتوماسیون گردش کار
دلایل نخریدن
-
ابزارهای بسیار محدود برای بازاریابی ایمیلی
-
فاقد ویژگی مدیریت پروژه
جمعبندی
داشتن یک راهحل نرم افزاری CRM قدرتمند صرفنظر از اندازه تیم شما و اینکه در چه صنعتی فعالیت میکنید ضروری است. این راهکار به تسهیل و سادهسازی دادههای مشتری، پیگیری تعامل با مشتری و خودکارسازی فرایندها کمک میکند.
اگرچه هر کسبوکاری روشهای کاری خاص را دنبال میکند و شاید نتوان استفاده از یک راهکار CRM را به همه کسبوکارها توصیه کرد، اما با توجه به این تعداد گزینههای متنوع در بازار دیگر بهانهای وجود ندارد که از یک نرم افزار CRM استفاده نکنید!
در حال حاضر راهکارهای CRM منعطف با قابلیتهای شخصیسازی بسیار خوبی وجود دارد که به راحتی میتوانند با کسبوکارهایی با هر ابعاد و در هر صنعتی سازگاری پیدا کنند. این راهکارها میتوانند فرایند مقیاسبندی کسبوکار را تا حد زیاد تسهیل کنند.