میانگین مخاطبان تلویزیون ایران بالاتر از بسیاری تلویزیونهای جهان
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با تشریح مبانی آماری و روششناسی سنجش مخاطبان، اعلام کرد میانگین مخاطبان تلویزیون در کشور حدود ۷۰ درصد است و این نتایج بر اساس استانداردهای جهانی و نمونههای آماری معتبر به دست آمدهاند.
به گزارش هممیهن آنلاین به نقل از ایسنا، محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، با اشاره به سابقه ۶۰ ساله این مرکز، افکارسنجی را یک علم تخصصی دانست و تأکید کرد: نظرسنجی را نمیتوان با رویکرد سیاسی و جناحی تفسیر کرد و دادهها باید بر اساس اصول علمی خوانش شوند.
وی با توضیح درباره جامعه آماری گفت: بر اساس فرمول کوکران، در جوامع آماری بزرگ، حتی نمونههای چندصد نفری قابلیت تعمیم دارند، در حالی که مرکز تحقیقات صداوسیما در بسیاری از نظرسنجیها از نمونههای ۳۰ تا ۳۶ هزار نفری استفاده میکند. به گفته او، این سطح از نمونهگیری دقت نتایج را بهطور معناداری افزایش میدهد.
شاکرینژاد با اشاره به افول جهانی مخاطبان تلویزیون در رقابت با فضای مجازی افزود: آمار مؤسسات معتبری مانند نیلسن نشان میدهد که در بسیاری از کشورها، برنامههای تلویزیونی بهندرت بالای ۱۰ درصد مخاطب دارند؛ این در حالی است که میانگین مخاطب تلویزیون ایران حدود ۶۵.۷ درصد برآورد شده و همچنان بالاتر از بسیاری از تلویزیونهای جهانی است.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه معیار مخاطب در این مرکز سختگیرانهتر از استانداردهای برخی نهادهای بینالمللی است، توضیح داد: در حالی که آفکام در بریتانیا تماشای ۱۵ دقیقه تلویزیون در هفته را ملاک مخاطب بودن میداند، ما تماشای حداقل ۱۵ دقیقه در روز را معیار سنجش قرار دادهایم.
وی ابزارهای سنجش مخاطب در ایران را شامل نظرسنجیهای تلفنی و میدانی (تبلتی) دانست و گفت: به دلیل ویژگیهای فرهنگی جامعه، موضوعات غیرحساس مانند میزان تماشای تلویزیون بهصورت تلفنی و موضوعات حساس سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به شکل حضوری سنجیده میشوند. این فرایندها نیز تحت کنترل و نظارت دقیق میدانی و فنی انجام میگیرد.
شاکرینژاد با اشاره به روند تاریخی مخاطبان رسانه ملی افزود: بیشترین میزان مخاطب صداوسیما در سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ و حدود ۸۸ درصد بوده است. از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ روندی کاهشی مشاهده شد، اما از سال ۱۴۰۳ این روند متوقف شده و نتایج نهایی سال ۱۴۰۴ پس از تکمیل نظرسنجیهای فصلی اعلام خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به نتایج سایر مراکز افکارسنجی گفت: طبق نظرسنجیهای ایسپا و آرا، میزان بینندگان تلویزیون در ایران حدود ۶۶ تا ۶۹ درصد برآورد شده که همراستا با نتایج مرکز تحقیقات صداوسیماست.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در پایان با اعلام آمار نهایی مخاطبان تأکید کرد: میزان مخاطبان تلویزیون در گروه سنی بالای ۱۵ سال حدود ۷۰ درصد و در میان کودکان و نوجوانان نزدیک به ۸۰ درصد است و نتایج این نظرسنجیها مستقیماً در تصمیمگیری مدیران شبکهها، حذف برنامههای کممخاطب و ارتقای کیفیت کنداکتور پخش مورد استفاده قرار میگیرد.