مشکل ما نیستیم ما راهحل هستیم/نگاهی به شماره ۱۷۶ مدیریت ارتباطات
شماره ۱۷۶ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با پروندهای ویژه درباره نقش روابطعمومیهای صنعت انرژی در زمانه ابربحرانهای زیستمحیطی منتشر شد.
شماره ۱۷۶ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با پروندهای ویژه درباره نقش روابطعمومیهای صنعت انرژی در زمانه ابربحرانهای زیستمحیطی منتشر شد. صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بهعنوان صنایع مادر و تأثیرگذار بر اقتصاد بسیاری از کشورها، همواره با چالشهای پیچیدهای در حوزه ارتباطات مواجه بوده است. این باور منفی در میان افکار عمومی وجود دارد که روابطعمومیها عمدتاً بهمنزله ابزاری قدرتمند برای حفظ سلطه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی عمل میکنند.
آنها معتقدند، رویکردی که به آن «پترو-پداگوژی» میگویند، بهطور خاص طراحی شده است تا از صنایع متکی بر سوختهای فسیلی در برابر انتقادات محافظت کند، درک مردم را نسبت به نقش شرکتهای عظیم پتروشیمی در بحران تغییرات اقلیمی گسترش دهد و انتشار گازهای گلخانهای و گرمایش زمین جلوگیری کند. بیجهت نیست که روابطعمومی نقشی حیاتی در مدیریت افکار عمومی، تعامل با ذینفعان و حفظ وجهه مثبت سازمانها ایفا میکند.
بهویژه در سالهای اخیر، با افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل زیستمحیطی و اجتماعی، نقش روابطعمومی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بیشازپیش پررنگ شده است. بدون تردید، چشمانداز آتی پتروشیمیها تا اندازه زیادی به انطباق آنها با گرمایش زمین، کاهش کربن و تغییرات اقلیمی گره خورده است؛ مسیری که با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد سازگار است. در این مسیر روابطعمومیها از طریق تشکیل و برگزاری کمپینها، نشستهای رسانهای، بیانیههای مطبوعاتی، کارگاههای آموزشی، انجمنهای گفتوگو، تبلیغات همپیوند با بازیافت و کاهش کربن و درنهایت شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای آنلاین، نقشی بنیادین ایفا میکنند.
در پرونده شماره ۱۷۶ ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، سعی شده است که بهصورت گامبهگام به تبیین نقش، جایگاه و کارکردهای روابطعمومی در صنعت انرژی و مشخصاً نفت و پتروشیمی پرداخته شود. بیگمان پرونده حاضر مقدمهای مختصر برای بحثی مفصل است که به طرز فزایندهای مورد توجه قرار گرفته است. درنتیجه دستاندرکاران این پرونده اعلام کردهاند که سعیشان بر این است که در شمارههای آتی این بحث را بیشازپیش گسترش دهند.
ازجمله دیگر مطالب شماره ۱۷۶ «مدیریت ارتباطات» میتوان به ترجمه گفتوگویی با داگلاس راشکوف اشاره کرد. او نویسنده، گوینده و نوازنده سابق «جنسیس پی اوریدیج» است که اغلب بهعنوان وارث نظریهپرداز پییشگام رسانه، مکلوهان شناخته میشود و بهزعم ام.آی.تی؛ «یکی از 10روشنفکر تأثیرگذار جهان است». راشکوف، مستندسازی است که استقلال انسان را در عصر دیجیتال مطالعه میکند.
او 10 کتاب در زمینه رسانه، فناوری و فرهنگ نوشته است. داگلاس این روزها استاد تئوری رسانه و اقتصاد دیجیتال در دانشگاه نیویورک در کالج کوئینز است. زینب کاظمخواه در این شماره گفتوگویی با داگلاس راشکوف درباره کتاب «انسان گروه» را ترجمه کرده است که ذیل این گزارش/گفتوگو به اندیشههای او نیز پرداخته شده است.
دیگر مطلبی که در شماره ۱۷۶ «مدیریت ارتباطات» آمده،گزارشی با موضوع ماجرای تغییر ذائقه سرمایهگذاران از خرید فیزیکی به خرید آنلاین طلا در بخش «ارتباطات بازار» است. کل طلای جهان در مکعبی به ابعاد حدود ۲۳ متر جا میشود. با افزایش تورم، طلا بهعنوان یک سرمایهگذاری امن برای حفظ ارزش داراییها محبوبیت یافته است. قیمت طلا در سال گذشته میلادی حدود ۲۷ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود نزدیک شده است. به همین دلیل سرمایهگذاری در طلا، جذابیت زیادی پیدا کرده است. ایران هم از این قاعده مستنثی نیست.
بهخصوص که تورم هم مزیدی بر علت شده که مردم بیشتر به سمت خرید طلا روی بیاورند و از بسترهای آنلاین برای خرید طلا استفاده کنند. همه این دلایل موجب نوشتهشدن آنچه در بخش «ارتباطات بازار» شماره ۱۷۶ آمده، شده است. علاوه بر اینها، نیوشا طبیبیگیلانی در یادداشت «باد بینیازی خداوند»، درباره تجربه فقدان در غربت که از دو حال خارج نیست، نوشته است.
سیدعبدالجواد موسوی در ادامه درسگفتارهایی درباره نوشتن در مطلبی با عنوان«سرخ با قرمز خیلی فرق دارد»، از بار کلمات و توجه به جزئیات در نوشتن گفته است. مریم بهریان، یکی دیگر از قسمتهای سریال «آیینه سیاه» را بررسی کرده است. پیمان طالبی هم در یادداشت «ضرب در یکونیم»، به بیماری عدمتمرکز در اینترنت پرداخته است. جز اینها در این شماره مطالبی از قادر باستانی تبریزی، مسعود سپهر، سعید صدقی و... آمده است.