| کد مطلب: ۳۰۳۶۳

شکاریم یکسر همه پیش مرگ / مروری بر شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات

شماره ۱۷۵ ماهنامه مدیریت ارتباطات که با مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی اخیراً منتشر شده است، در پرونده اصلی‌اش به مسئله از منظر علوم انسانی می‌پردازد.

شکاریم یکسر همه پیش مرگ / مروری بر شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات

شماره 175 ماهنامه مدیریت ارتباطات که با مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی اخیراً منتشر شده است، در پرونده اصلی‌اش به مسئله از منظر علوم انسانی می‌پردازد. در ادامه نگاهی می‌کنیم به مطالب منتشرشده در این شماره. 

پرونده اصلی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره مرگ از منظر ارتباطات، جامعه‌شناسی و فلسفه است. سوگ، تجربه‌ای پیچیده و چندوجهی است که با وجود توجهات روان‌شناختی و جامعه‌شناختی اخیر، هنوز پدیده‌ای ناشناخته محسوب می‌شود. این تجربه که اغلب در پی ازدست‌دادن عزیزان، روابط، یا حتی امیدها، آرزوها و رؤیاهایمان رخ می‌دهد، ابعاد روان‌شناختی، اجتماعی و فلسفی عمیقی دارد.

سوگ، فراتر از یک احساس غم ساده، واکنشی طبیعی و پیچیده در برابر ازدست‌دادن است که طیف وسیعی از واکنش‌های فیزیولوژیکی، شناختی و رفتاری را دربر می‌گیرد. ابعاد اجتماعی سوگ نیز قابل توجه است؛ حمایت اجتماعی، باورهای فرهنگی و نقش‌های اجتماعی، همگی می‌توانند بر فرآیند سوگ تأثیر بگذارند.  در دیگر مطلب این شماره که  «از خواندن تا خواندن» نام دارد، گفت‌وگویی اختصاصی با ماریان ولف انجام شده است.

«ماریان ولف» (Maryanne Wolf) دارای دکتری روان‌شناسی از دانشگاه هاروارد، استاد دانشکده آموزش و علوم اطلاعات در دانشگاه UCLA، متخصص و مدیر مرکز نارساخوانی در دانشکده تحصیلات تکمیلی همان دانشگاه است. او به‌تازگی کتابی با نام «آهسته بشتاب: خواندن، مغز و دنیای دیجیتال» نوشته که به فارسی هم ترجمه شده است.

ولف در این کتاب این پرسش مهم را مطرح کرده که «تغییرات خواندن چه بر سر کودکان و خوانندگان بزرگسال آورده و چه تغییری در راه است؟» او این موضوع را بررسی کرده که مغز چگونه می‌تواند قادر به خواندن عمیق باشد و در عین حال ویژگی‌های مثبت خواندن منابع چاپی و دیجیتال را نیز حفظ کند. این گفت‌وگو با ماریان ولف درباره تغییراتی که فضای دیجیتال در «خواندن» ایجاد می‌کند، است. 

گزارش ماه این شماره «همه سلبریتی‌های رئیس‌جمهور» نام دارد. در این گزارش به این پرداخته شده است که چرا ترامپ اعضای کابینه خود را از میان چهره‌های رسانه‌ای انتخاب کرده است؟ این سؤال مهمی است که این‌روزها حول کابینه ترامپ وجود دارد. هشت سال پیش، ترامپ افرادی را انتخاب کرد که دارای سوابق طولانی در خدمات دولتی یا تجارت بودند، اما هم‌اکنون او متقاعد شده که انتخاب چنین افرادی، محدودکننده و پرچالش است، درنتیجه این‌بار افرادی را انتخاب کرده که به نظر می‌‌‌رسد شایستگی اصلی آنها وفاداری به او باشد.

از این رو بلافاصله پس از پیروزی، ترامپ در حال پر کردن پست‌های کلیدی دولت دوم خود، با وفاداران، دستیاران و متحدان دیرینه‌ای است که جزء قوی‌ترین حامیان و فعالان ستاد او در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ بودند. محسن محمودی در گزارشی به این مسئله پرداخته است.  از دیگر مطالب منتشرشده در شماره ۱۷۵ ماهنامه مدیریت ارتباطات، می‌توان به یادداشت قادر باستانی درباره یک واژه جدید اشاره کرد؛ «پوسیدگی مغز» برای توصیف اثرات منفی فضای مجازی به‌‌عنوان واژه سال ۲۰۲۴ انتخاب شد. باستانی در این یادداشت به توضیح این ترکیب جدید پرداخته است. «وقتی گیک‌ها تخریب می‌کنند»

مطالعه‌ای در مورد مدیریت بحران ارتباطات در یوتیوب است. این مطلب را محمد افخمی، ریحانه احمدیان و مهری بهار به انگلیسی نوشته‌اند و در مجله بین‌المللی مطالعات بین‌رشته‌ای اجتماعی و جامعه‌شناسی، انتشارات سی‌جی اسکالر منتشر کرده‌اند. سیدجواد موسوی در ادامه یادداشت‌هایش درباره نوشتن درخصوص «شروع به نوشتن و اهمیت شروع نوشته»، قلم زده است. مریم بهریان قسمتی دیگر از مجموعه آینه سیاه را ترجمه کرده و علی مسعودی‌نیا از آزار کارهای نکرده و نیمه‌تمام گفته است. جز اینها، مسعود سپهر، محسن محمودی، نیوشا طبیبی، جانی دالگارد گریوزن، رگنر بیرکلوند، آندریا دن‌هود و... هم در این شماره مطالبی خواندنی دارند.

دیدگاه

ویژه فناوری
آخرین اخبار