نگاهی به شماره ۱۷۴ ماهنامه مدیریت ارتباطات
نامقدسترین اتحاد
شماره صدوهفتادوچهارم ماهنامه «مدیریت ارتباطات» منتشر شد.
شماره صدوهفتادوچهارم ماهنامه «مدیریت ارتباطات» منتشر شد. در این شماره در پروندهای ویژه با عنوان «نامقدسترین اتحاد» به نقش شبکههای اجتماعی و رسانههای رسمی در مهاجرستیزی پرداخته شده و اینکه چرا مطالبه «اخراج افغانستانیها»، هم مورد حمایت رادیکالترین براندازها و هم وابستهترین رسانههای داخلی به نهادهای امنیتی و حاکمیتی قرار گرفته است.
شاید برخی خرده بگیرند که این رفتارها نژادپرستانه نیست و از دغدغههایی خاص و مبتنی بر واقعیتهای اجتماعی میآید اما چنین نیست. رفتار جمعی ما نسبت به همسایگان همزبانمان تفاوت بسیار زیادی با مردمان اروپا و آمریکا دارد.
این را شهود همه ما تأیید میکند. باری، رفتار نژادپرستانه مصلحتاندیشانه هم نیست، از این بابت که مهاجرستیزی یا افغانستانیستیزی مقدمه «دیگرستیزی»هایی برخاسته از نبود همدلی و عدم درک مردمی آسیبدیده است که نشان میدهد ما میتوانیم نسبت به بسیاری از دیگر دردها نیز بیحس شویم. اغلب مهاجران افغانستانی، بهمعنای دقیق کلمه، از سر ناچاری و بیچارگی، به ایران آمدهاند؛ به کشوری که در آمارهای رسمی تقریباً یکدهم جمعیت خودش در کشورهای دیگر زندگی میکنند.
هر کسی میفهمد که کشوری که شهروندان خودش فوجفوج آن را ترک کردهاند و بسیاری از آنان هم که ماندهاند یا سودای رفتن دارند یا توانایی رفتن ندارند، جایی نیست که بتوان زندگی عالی و بیدرد و رنجی را تحمل کرد. از دو سال پیش که طالبان، بسیاری از مردم افغانستان را آواره و مجبور به ترک وطن کردند، نظرات نژادپرستانه ایرانیان نیز درباره افغانها شدت گرفت.
افسوس که از معدود نقاطی که بسیاری از طیفها درباره آن همسو بودند، همین نقطه بود که میتوان آن را مایه شرمساری جمعی دانست. در این میان روزنامهنگاری نیز که قرار است مرجع واقعیت و درستی خبر باشد، بعضاً عامل بسط خبر دروغ و پرچمدار نژادپرستی شد. این موضوع پرونده تازهترین شماره ماهنامه «مدیریت ارتباطات» است که ازجمله شامل گفتوگویی با آرش نصراصفهانی، جامعهشناس و پژوهشگر است.
همچنین گفتارهایی از عباس عبدی، هادی خانیکی، متین غفاریان، فرهاد محرابی، احسان اکبرپور، رضا حیدریشاهبیدک، سیدعباس حسینی، شیما وزوایی، سارا ناجی و... دیگر مطالب این پرونده را شکل داده است. ازجمله دیگر مطالب شماره صدوهفتادوچهارم ماهنامه «مدیریت ارتباطات» صفحاتی درباره شبکه اجتماعی اونلیفنز است که هر روز کاربران بیشتری را به خود جذب میکند.
عضویت کاربران جدید در این شبکه اجتماعی از زمان شیوع کرونا تاکنون ۷۵ درصد افزایش یافته است. عضویت در این شبکه اجتماعی برای بسیاری از اینفلوئنسرها میتواند وسوسهبرانگیز باشد، زیرا اونلیفنز به کسانی که در توئیتر یا اینستاگرام محبوب هستند، وعده میدهد که میتوانند بهآسانی کسب درآمد کنند. با این همه، این پلتفرم اخیراً با جنجالهای متعددی ازجمله بهرهکشی از کودکان مواجه شده است.
پیوند یافتن اونلیفنز با واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و محتوای تعاملی، تحولی بنیادی به وجود آورده و تجربه افراد را از مصرف، ارتباط و اوقات فراغت دگرگون کرده است. اهمیت فزاینده این پلتفرم موجب بررسی سویههای تاریک و روشن آن در تازهترین شماره «مدیریت ارتباطات» شده است. دیگر مطلب شماره صدوهفتادوچهارم ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، به قلم نیوشا طبیبیگیلانی درباره کار اصلی کافه؛ تشکیل اجتماع و برقراری همصحبتی است.
طبیبیگیلانی، روزنامهنگار و پژوهشگر فرهنگ خوراک در این مطلب به قهوهخانهنشینی یا آنطور که از اوایل قرن پیشین شمسی مصطلح شده؛ کافهنشینی و کارکرد اجتماعی، فرهنگی و انسانی آن پرداخته است. همچنین مسعود سپهر، جامعهشناس سیاسی در مطلبی به این موضوع پرداخته است که ویژگی اسطورهها آن است که با عقل سلیم جور درنمیآید ولی با این حال محور اندیشگی خردمندترین انسانهای هر قوم و البته بنیاد فهم ارتباطی متقابل عمومی است.
او به این سوال پاسخ داده است که چگونه چنین تفسیری از رفتار یک قوم و تاریخ آنها، به درک موقعیت امروز و آوردن آن به سطح خودآگاهی ملی و پرهیز از رفتارهای تودهای و غیرعقلایی میانجامد. جز اینها در این شماره مطالبی از محسن آزموده، علی مسعودینیا، پیمان طالبی، سارا سبزی و... میخوانید.