| کد مطلب: ۲۳۸۲۲

نگاهی به شماره ۱۷۳ ماهنامه مدیریت ارتباطات

درباره نسبت سلبریتی‌بودن و روشنفکری

درباره نسبت سلبریتی‌بودن و روشنفکری

شماره صد‌وهفتادوسوم ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، با پرونده‌ای ویژه با عنوان «طبل‌هایی که جماعت بر آن می‌کوبند» منتشر شد.

شماره صد‌وهفتادوسوم ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، با پرونده‌ای ویژه با عنوان «طبل‌هایی که جماعت بر آن می‌کوبند» منتشر شد. در این پرونده کوشش شده است به این سوال پاسخ داده شود که چرا متفکران، روشنفکران، فلاسفه، نویسندگان و مانند این‌ها تمایل قابل‌توجهی به سلبریتی‌شدن پیدا کرده‌اند؟

به عقیده نویسندگان این پرونده، امروزه طیف زیادی از آنان ‌که داعیه کار فکری-هنری دارند، مابین تلاش برای محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی و کار ذاتی خود وامانده‌اند. مسئله اما این‌جاست که تجربه نشان داده است سلبریتی‌شدن روشنفکران به آن‌ها فضا و تریبون بهتر و بزرگ‌تری نخواهد داد، بلکه ملزم به پذیرش یک سبک‌ زیستی خاص‌شان خواهد کرد.

درواقع روشنفکران تا حد یک شاخ‌ مجازی سقوط خواهند کرد و مانند طبل‌هایی خواهند شد که فهم عرفی ا‌ست که آن‌ها را به صدا در‌می‌آورد. برای آسیب‌شناسی این پدیده، پرونده‌ای گردآوری شده است که ازجمله شامل گفت‌وگویی با شروین وکیلی، جامعه‌شناس و تاریخ‌پژوه است. «سندروم شهرت»، «بکش اما مشهورم کن»، «از فرهنگ تا ایدئولوژی»، «عموم و خصوص مطلق» و «شهرت مذموم» دیگر عناوین این پرونده است.  عنوان دیگر مطلب شماره صدوهفتادوسوم ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، «از شهروندان مهجور تا جامعه جهانی تا شهسواران فناوری» است.

شهسواران فناوری، نامی است که در سند مسئولیت اجتماعی آروان‌کلاد، به نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات جهانی مهارت در رشته‌های حوزه IT داده شده است. نمایندگانی که در چهل‌وهفتمین دوره این مسابقات که در لیون فرانسه برگزار شد، موفق به کسب یک مدال نقره و پنج مدالیون شدند. جوانان و نوجوانانی از چهار گوشه ایران که باید نام‌شان را خوب به‌خاطر سپرد؛ چراکه اگر وضعیت موجود ناگزیر از مهاجرت‌شان نکند، بدون شک در اکوسیستم فناوری آینده ایران خواهند درخشید. هرچند این اتفاق، در غیاب حمایت‌های دولتی، بی‌حضور و منتورینگ شرکت‌های High-tech در حوزه IT ازجمله آروان‌کلاد غیرممکن است.

نگاهی به مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۴ و گفت‌وگو با منتورهای تیم اعزامی ایران در کنار صحبت با هستی شهریزفر، معمار ارتباطات آروان‌کلاد، همچنین پرسش و پاسخی با کسب‌کنندگان مدالیون‌ها بخش‌هایی از این مطلب است.  در جهان مدرن ظاهراً ناگزیریم بپذیریم که بسیار ساده‌انگارانه ا‌ست اگر تصور کنیم جریان‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی فقط جریان‌هایی خنثی با انگیزه اطلاع‌رسانی صرف هستند.

درواقع ما ناگزیر از پذیرش این واقعیتیم که جریان‌های خبری، نماینده دستگاه‌های تبلیغاتی مختلفی هستند که «روایت‌»ها را تولید و تکثیر می‌کنند. نگاهی به چگونگی زیست روایت‌ها در اینترنت ازجمله دیگر مطالب شماره صدوهفتادوسوم ماهنامه «مدیریت ارتباطات» است. «نام‌ها از کجا می‌آیند؟ برندسازی شخصی؛ راه بلندمدت دوست‌داشتنی»، عنوان کتابی به قلم حسین گنجی است که توسط انتشارات سیمای شرق منتشر و روانه‌ بازار کتاب شده است. در این کتاب ویژگی‌های ۱۴ شخصیت برجسته از بهترین برندهای شخصی مرور و مسیر برندسازی آن‌ها به مخاطب نشان داده شده است.

محمدرضا شفیعی‌کدکنی، محمدرضا شجریان، ابراهیم گلستان، ژاله آموزگار، رضا داوری‌اردکانی، هوشنگ ابتهاج، محمد احصایی، بهرام بیضایی و...شخصیت‌هایی هستند که نویسنده کتاب درباره دلایل باارزش‌شدن‌شان نوشته است. نقد و بررسی این کتاب یکی دیگر از مطالب شماره تازه «مدیریت ارتباطات» است.  ازجمله دیگر مطالب تازه‌ترین شماره ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، مطلبی تحت عنوان «در ضیافت غول‌ها» است که در آن عبدالجواد موسوی، روزنامه‌نگار و شاعر به این سوال پاسخ داده است که چرا خواندن آثار کلاسیک برای نویسنده‌شدن ضروری است؟ جز این‌ها در این شماره مطالبی از مسعود سپهر، علی مسعودی‌نیا، نیوشا طبیبی‌گیلانی، مریم بهریان و... می‌خوانید. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی