نرگس کیانی

نرگس کیانی

خبرنگار گروه فرهنگ

مقالات

  • شناور به سوی سقف

    انتشار هرازگاهی اخباری چون «رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد»، خواه‌ناخواه موجب طرح پرسش‌هایی می‌شود که برای دستیابی به پاسخ‌شان به نظر می‌رسد بیش از هر چیز نیازمند ارزیابی قیمت بلیت آثار سینمایی در حال اکران هستیم. پرسش‌هایی از این دست که آیا فیلم‌های سینمای ایران طی ماه‌های اخیر، تماشاگرپسندتر و محبوب‌تر شده‌اند یا سینمای ایران ناگهان با موج جدیدی از تماشاگران روبه‌رو شده است و پرسش محتمل‌تر که فرضیه این گزارش نیز بر آن استوار است اینکه، آیا باز هم بلیت سینما‌ها گران‌تر شده است یا خیر؟

  • سیمای ردیف‌دان فروتن

    خلق تصانیفی ماندگار و سالیان‌سال آموختن از نورعلی‌خان برومند و محمود کریمی و کسب چنان تسلطی بر ردیف که شاگردانش در موردش می‌گویند، گویی تمام تحریرهای کهکشان راه‌شیری در ردیف آوازی دوره عالی «نورالدین رضوی‌سروستانی» آمده است، تنها بخشی از کارنامه کاری این خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی است.

  • دو ماهی فولادینِ تشنه به خون
  • ز ذره‌ذره وجودش تـرانه برخیزد

    بیژن ترقی نزدیک‌ترین همکاری‌ها را با پرویز یاحقی داشت و آن‌طور که گفته می‌شود، یک‌سوم از مجموعه سیصد ترانه‌ای که سرود با آهنگ‌های یاحقی پیوند خورد. بیژن ترقی که در مورد خود می‌گفت: «گر بسوزی و خاکسترم به باد دهی/ ز ذره‌ذره وجودم ترانه برخیزد»، چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت، اما صاحب‌نظران همچنان از مهم‌ترین ترانه‌سرایان دوران گذار موسیقی ایران از ترانه کلاسیک به ترانه مدرن می‌دانندش.

  • آفریننده دوباره زبان

    یکی از ویژگی‌های مهم آثار سعدی علاوه بر شاعرانگی، زبان سعدی است. در نظر بگیرید که میان قرن چهارم و شاهنامه فردوسی تا قرن هفتم و سعدی شیراز، ما شاهد زبانی مغلق هستیم و آن زبان روان، سهل ‌و ممتنع که در آثار سعدی می‌بینیم در آن زمان وجود نداشته است. پس کار سعدی، آفرینش زبان است و آن‌چه انجام می‌دهد به ظهور دوباره زبان و پیوند دوباره آن با مردم می‌انجامد.

  • امیدواری به نوازندگانی از نسل جوان

    برگزاری کنسرت ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ ارکستر سازهای ایرانی جوانان ایران در پردیس تئاتر شهرزاد بهانه‌ای شد تا از آروین صداقت‌کیش، رهبر این ارکستر و شهریار قیدارپور، کنسرت‌مایستر آن بخواهیم از تجربه‌ امیدوارکننده خود بگویند. تجربه امیدوارکننده‌ای که آروین صداقت‌کیش؛ متولد ۱۳۵۳ در تهران، آهنگساز، پژوهشگر، منتقد و مدرس موسیقی از معاشرتی ۸ ماهه با جوانانی شبیه به شهریار قیدارپور به‌دست آورده است. قیدارپور متولد سال ۱۳۷۷ در کردستان است. دانش‌آموخته هنرستان موسیقی پسران تهران و کارشناسی موسیقی از دانشگاه گیلان که به‌عنوان استعداد درخشان در مقطع کارشناسی‌ارشد وارد رشته اتنوموزیکولوژی دانشگاه تهران شد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگو با این رهبر ارکستر و کنسرت‌مایستر است.

  • خاموشی چراغی دیگر

    شهرکتاب بهشتی، یکی‌ از کتابفروشی‌های پرمخاطب و مرکزی تهران‌، به‌‌دلیل افزایش بهای اجاره ملک تعطیل شد. این خبر تأسف‌باری بود که روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه، توسط روابط‌عمومی این شهرکتاب برای رسانه‌ها ارسال شد. خبری که نگاهی به پیشینه آن در تاریخ ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، تأسف عمیق‌تری را برمی‌انگیزد.

  • حمایت برای ادامه حیات

    تئاتر خصوصی و این روزها حتی تئاتر دولتی، برای روی صحنه رفتن از حضور تهیه‌کنندگانی بهره می‌برند که گهگاه نام و آوازه‌شان چنان بلند است که نه‌تنها می‌تواند گمنامی گروه‌های تئاتری را جبران کند که تماشاگر عام را هم به سالن‌های تئاتر می‌کشاند. تهیه‌کنندگانی از حوزه سینما که فراموش نکرده‌اند تئاتر ایران برای ادامه حیات نیازمند حمایت است؛ حمایتی که بیش‌ازآن‌که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی صورت بگیرد، در قاموس‌شان تبدیل به نظارت و ممیزی شده و اهالی تئاتر را بر آن داشته است که حتی برای اجرا در سالن‌های دولتی، دل به حضور تهیه‌کنندگانی خوش دارند که در عرصه سینما خوش‌نام و پرآوازه‌اند.

  • نظارت در حال متلاشی کردن سامان هنر است

    هنر و تئاتر این روزهای ایران، موضوع نیازمند آسیب‌شناسی کم ندارد. موضوعاتی که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها نسبت دولت با هنر و تئاتر این روزهای ایران است و موجب پیش آمدن سوالاتی از این دست می‌شود که چه اتفاقی رخ داده است که بخشی از اهالی تئاتر چنان از نزدیک شدن به هر آن‌چه نسبتی با هنر دولتی و هنرمندان دولتی داشته باشد، گریزانند که اساساً عطای بودن در این حوزه را به لقای آن بخشیده و صحنه را ترک گفته‌اند.

  • وصیت‌نامه هنری استاد