| کد مطلب: ۲۰۹۶۶

مجید نصیرپور نماینده سراب تصریح کرد:

ضرورت رسیدگی به لوایح و جلوگیری از تحمیل بار مالی به دولت

ضرورت رسیدگی به لوایح و جلوگیری از تحمیل بار مالی به دولت

مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور از تعامل مجلس و دولت می‌گوید و اینکه لوایح بیش از طرح‌ها در مجلس مطرح شود. مجید نصیرپور، نماینده سراب درباره این موضوع با هم‌میهن گفت‌وگو کرده که در ادامه آمده است:

‌به نظر شما چرا آقای انصاری چنین خواسته‌ای مطرح کرده است؟

این موضوع روشن است که معاون حقوقی رئیس‌جمهور یکی از دست‌اندرکاران تهیه لوایح دولت است. در قوانین عادی‌ و توصیه‌های رهبر معظم نیز تاکید شده که مجلس لایحه‌محور باشد تا طرح‌محور. دلیل اصلی تاکیدات و توصیه‌ها هم این است که هر طرحی حداقل هزینه‌های مالی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل در شورای نگهبان با اشکال اصل ۷۵ مواجه می‌شود.

این یکی از دلایلی است که همه کسانی که مجلس و دولت را می‌شناسند تاکید دارند موضوعات مورد مطالبه دستگاه اجرایی به صورت لایحه در مجلس بررسی شود. نکته دوم اینکه وقتی لایحه ارائه می‌شود طبیعتاً بررسی‌های کارشناسی و تخصصی با دقت بیشتری در تهیه متون انجام می‌شود. معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم تقاضا دارد که مجلس در این مسیر حرکت کند.

سال‌های متعددی که به ملاقات رهبر معظم می‌رسیم همیشه تاکید دارند، مجلس از تصویب طرح‌هایی که هزینه دارد و منابع مالی آن مشخص نیست بپرهیزد. این حتماً به صلاح قانون‌گذاری و کشور است که موضوعات مورد نظر نمایندگان مجلس از طریق لوایح پیش برود. ضمن اینکه برخی به دلیل طولانی بودن مسیر پیگیری مطالبات در دستگاه اجرایی کشور سعی می‌کنند لوایح را دور بزنند و از طریق مجلس از ظرفیت‌ طرح استفاده کنند. درحالی‌که شاید نگاه کارشناسی در «طرح» از عمق لازم برخوردار نباشد. به همین دلیل معتقدم که دولت و مجلس باید همکاری وسیعی با هم داشته باشند و نمایندگان مجلس هم مطالبات خود را تا جایی که امکان دارد از مسیر تهیه لوایح پیش ببرند تا اشکال اصل 75 و تحمیل بار مالی به دولت پیش نیاید.

‌با توجه به اینکه آقای پزشکیان تجربه چند دوره نمایندگی مجلس را دارد، پیش‌بینی می‌کنید که در دولت چهاردهم لوایح زیادی در جهت رفع مشکلات و موانع به مجلس ارائه شود؟

سیاست دولت‌ها همواره موضوع‌محور است. باید دید درباره موضوع یا مشکلی پیش رو، قانونی پیش‌بینی شده است؟ اگر قانون وجود دارد که باید از آن استفاده کرد چراکه نیاز به تصویب قانون جدید ندارد. اگر قانون موجود اشکال دارد، ممکن است دولت برای رفع اشکال از طریق لایحه اقدام کند. بنابراین تعداد لوایح خیلی موضوعیت ندارد بلکه باید راهکار مدیریت مسائل را مشخص و متناسب با آن استراتژی پیش‌روی دولت تعریف شود. دولت مستقر با بررسی‌های دقیق اگر نیاز به تصویب قانون جدید داشته باشد و لایحه‌ای به مجلس ارسال کند، از حمایت مجلس برخوردار خواهد شد.

‌به نظر شما لوایح در اولویت مجلس قرار می‌گیرد یا طرح‌ها؟

طرح و لایحه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و ترتیب وصول آن در این آیین‌نامه مشخص شده است. به طور طبیعی براساس زمان وصول به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع و سر زمان خود رسیدگی می‌شود. بنابراین برای بررسی و رسیدگی به موضوعات تفکیک لایحه یا طرح در مجلس مطرح نیست. اما اگر موضوعی در اولویت دولت یا مجلس باشد، صرف‌نظر از لایحه یا طرح بودنش با «فوریت» مطرح می‌شود. به صورت یک یا دوفوریتی در مجلس مطرح می‌شود و مجلس با تخصیص فوریت را تعیین می‎کند و به تبع آن به موضوع رسیدگی می‌کند.

‌تعامل بین دولت و مجلس چقدر می‌تواند بر تصویب لوایح و خروجی مجلس تاثیرگذار باشد؟

در گذشته که من در دولت مسئول بودم جلساتی را تنظیم می‌کردیم بین متخصصان بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های اقتصادی با مسئولین اقتصادی دولت و مسائل را آنجا مطرح و جمع‌بندی می‌کردیم و تصمیم می‌گرفتیم که با تغییرات روش‌های مدیریتی مشکل حل یا به صورت لایحه به مجلس ارائه شود و از راه تعامل با مجلس موضوعات را پیش ببریم. به همین سبب معتقدم معاون امور مجلس رئیس‌جمهور می‌تواند پیش‌قدم شده و آن کارگروه‌ها را دوباره راه‌اندازی کند تا از رهگذر این کارگروه‌ها تعامل حداکثری با مجلس شکل بگیرد. این تعامل باید در عمل انجام شود و گفت‌وگوهای متنوعی بین دولت و مجلس صورت گیرد تا اولویت‌ها مشخص شده و در راستای آن لوایح به مجلس فرستاده شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی