| کد مطلب: ۱۹۸۷۴

نگاهی به سوابق مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور

نگاهی به سوابق مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور

گروه خبر: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور روز پنجشنبه اول شهریورماه با صدور حکمی مجید انصاری را به‌عنوان معاون حقوقی خود منصوب کرد.

در متن حکم رئیس‌جمهور خطاب به انصاری آمده است:«به استناد اصل ۱۲۴ قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی، تجارب ارزنده مدیریتی و سوابق اجرایی، به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «معاون حقوقی رئیس‌جمهور» منصوب می‌نمایم. امید است با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم و تعامل با هیئت محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید. توفیق آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله از درگاه خداوند سبحان خواستارم.»

با توجه به انتصاب انصاری به‌عنوان یکی از معاونان رئیس‌جمهور  نگاهی به سوابق این سیاستمدار اصلاح‌‌طلب ضروری است. او سال‌ها به عنوان نماینده در مجالس اول، سوم پنجم و ششم فعالیت کرده است. دو دوره نماینده تهران بود و دو دوره هم ‌نماینده زرند کرمان. انصاری از سال ۱۳۸۰ تاکنون یکی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

او همچنین سمت دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز را هم برعهده دارد. ‌او همچنین از چهار اسفند ۱۳۷۷ تا ۳۰ بهمن  ۱۳۸۵ به‌عنوان عضو مجلس خبرگان رهبری فعالیت کرده است. پس از آن برای شرکت در انتخابات دوره چهارم خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد اما دعوت شورای نگهبان برای شرکت در آزمون کتبی را نپذیرفت و به دلیل عدم حضور، ردصلاحیت شد. در دوم دی ۱۳۹۴ هم انصاری برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

البته انصاری در پست‌های حقوقی و قضایی هم خدمت کرده است. این سیاستمدار،  از ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ تا ۲۲ تیر ۱۳۹۵ معاون امور مجلس دولت حسن روحانی بود و  تا پایان کار دولت یازدهم در این سمت باقی ماند. انصاری در ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ جای خود را به لعیا جنیدی داد.

معاون حقوقی پزشکیان اما،‌ در دولت اصلاحات و از مهرماه ۱۳۸۳ تا شهریورماه ۱۳۸۴ هم عهده‌دار معاونت امور حقوقی و مجلس رئیس‌جمهور بود. زمانی که سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها دادستانی کل کشور را برعهده داشت، ‌انصاری به‌عنوان معاون خوئینی‌ها و همچنین رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور فعالیت کرد.

وظایف معاون حقوقی چیست؟

معاونت حقوقی رئیس‌جمهور مسئولیت کلیه امور حقوقی دولت را بر عهده دارد. این نهاد در قالب ۵ معاونت «امور حقوقی دولت»، «قانون اساسی»، «هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی»، «تدوین و تنقیح قوانین و مقررات» و «تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی» و «مرکز امور حقوقی بین‌المللی» وظایف و ماموریت‌های خود را به پیش می‌برد. در ادامه مهم‌ترین وظایف معاونت حقوقی رئیس‌جمهور  را مرور می‌کنیم:

* انجام امور حقوقی ریاست‌جمهوری، هیئت وزیران و شوراهایی که ریاست آن با رئیس محترم جمهور است.

* انجام امور حقوقی محوله در مورد معاهدات، قراردادها و عضویت‌های بین‌المللی دولت و دعاوی بین‌المللی.

* اظهارنظر حقوقی در مورد لوایح، آئین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها و...

* دفاع از مصوبات دولت در هیئت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی و دیگر مراجع

* پاسخ به استعلام‌های حقوقی و قانونی دستگاه‌های اجرایی و رفع اختلاف‌های حقوقی

* هماهنگی، نظارت، ارزیابی و ساماندهی امور حقوقی دستگاه‌ها

* مدیریت عمومی تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور

* پیگیری،‌ برنامه‌ریزی و تحقق اجرای اصول و اهداف قانون اساسی

* ارائه آموزش‌های تخصصی به کارکنان حقوقی دستگاه‌های اجرایی و ارائه آموزش‌های شهروندی

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی