| کد مطلب: ۱۴۷۱۴

گزارش آرمان امروز:

آسیب «جزیره تندروها» به اردوگاه اصولگرایان

آسیب «جزیره تندروها» به اردوگاه اصولگرایان

روزنامه آرمان امروز در گفت‌وگویی با منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا، به آسیب‌های یک اقلیت تندرو پرداخته است.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، آرمان امروز نوشت:

روند یک دست سازی حاکمیت توسط اصولگراها که بعد از انتخابات مجلس یازدهم و البته ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و در انتخابات مجلس دوازدهم که سال گذشته برگزار شد هم شاهد بودیم که اصولگراها باز هم اکثریت قابل توجه بهارستان را در اختیار گرفتند. حالا باتوجه به این رویدادها باید بگوییم که اختلافات و تضادهای سیاسی بین طیف‌های مختلف اصولگراها روز به روز عمیق‌تر می‌شود به‌نوعی که برخی تحلیلگران از این فاصله را گسل سیاسی می‌دانند. این اختلافات در انتخابات دوره دوازدهم هم مشاهده شد که حتی نتوانستد اتحاد دوره گذشته را حفظ کنند و با چند لیست متفاوت وارد میدان انتخاباتی شدند. در حالی که دیگر گرایش‌های سیاسی مانند اصلاح‌طلبان و اصولگراهای میانه‌رو حضور کم‌رنگی دارند این اصولگراهای تندرو هستند که به‌نظر تلاش داردند تا فرمان مدیرت اجرایی و قانون‌گذاری را در اختیار بگیرند. در ادامه این گزارش به اختلافات فی مابین اصولگراها خواهیم پرداخت.

فعالیت تندروها ربطی به اصولگراها ندارد

«منصور حقیقت‌پور»، تحلیلگر مسایل سیاسی و نمانیده ادوار مجلس شورای اسلامی در این مورد می‌گوید: «متاسفانه می‌بینیم که در سال‌های اخیر تندروها در قسمت‌های مهمی از امور هم حاکم شده‌اند. به دلیل سرو صدای زیاد تندروها آنچه خودشان قبول دارند و ایده‌ها خود را ملاک قرار می‌دهند که جایی برای دیگران نباشد. توجه داشته باشید که این نگرش‌ها را اصلا نباید نظر جمهوری اسلامی تلقی شود و تحرکات آنها را به پای اصولگراها نوشت. بر همین اساس باید گفت، عده‌ای نمی‌گذارند،  جمهوری اسلامی با دنیا رابطه‌های داخل چارچوب داشته باشد. من هم قبول دارم انگلیس در طول تاریخ خیانت‌های زیادی داشته است، اما اگر مصلحت این باشد با انگلیسی‌ها رابطه داشته باشیم، هیچ اشکالی ندارد. اما تندروها که متاسفانه زمام امور داخلی و دیپلماسی را در اختیارش است، ایران را روز به‌روز منزوی‌تر می‌کنند که این بسیار نگران کننده است. اگر مردم گرفتارند، به خاطر این است که با دنیا در حالت قطع رابطه هستیم. ما باید به‌غیر از اسرائیل، با همه جهان حتی آمریکا رابطه بگیریم تا بلکه مردم را از گرفتاری خلاص کنیم».

این سیاستمدار در پاسخ به اینکه چرا حاکمیت عزمی برای کنترل تندروها ندارند، ادامه می‌دهد: «افراطیون اظهارات تندی می‌کنند و مثلا درباره حجاب الفاظ نامناسبی به زنان منتسب می‌کنند، در حالیکه مقام معظم رهبری که به قاعده فصل الخطاب هستند، کلمه‌ای نادرست درباره هیچ‌کس به کار نبرده‌اند. اساسا باید گفت، تندروها را باید با ترویج عقلانیت و واقع‌بینی بی‌خاصیت کنیم تا نتوانند تاثیرگذاری منفی را ادامه بدهند. به همین دلیل است که عده‌ای از نظام حکمرانى توقع دارند، حذف تندروها را جدی بگیرد. در اینجا باید خطاب به تدروها بگوییم که رای آوردن در انتخابات‌هایی با میانگین مشارکت پایین نمی‌تواند ملاک صحیحی برای شایستگی باشد. چرا که ۳ انتخابات اخیر با کمترین میزان مشارکت دوره چهل و چند ساله نظام برگزار شد. در این روزهایی که شرایط حساسی داریم، عده‌ای تندرو که در مجلس هستند، هم حرف‌های ضرررسان می‌زنند و هم ادعا می‌کنند، مجلس انقلابی روی کار است. انشاءالله به وقت‌اش نشان خواهیم داد، انقلابی بودن باید چطور باشد.»

چالش انتخاب رییس جدید مجلس

با پایان یافتن انتخابات که همانند پیش‌بینی‌ها اردوگاه اصولگراها پیروز قطعی آن محسوب می‌شود، چالش دیگری در این اردوگاه به وجود آمده است و آن هم انتخاب ریاست مجلس دوازدهم است که تا اینجای کار نه‌‌تنها اتفاق نظری وجود ندارد بلکه برخی از طیف‌های اصولگرا به‌اجبار برای معرفی نامزد نهایی دست به دامن اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها و نمانیده‌های مستقل خواهند شد. در حال حاضر حاضر دو طیف اصولگراهای تندرو و اصولگراهای سنتی و نواصولگرا دوقطب مجلس را تشکیل داده‌اند. تا امروز نام پنج گزینه اصلی برای رسیدن به صندلی اول مجلس شورای اسلامی مطرح شده‌اند. طبق آخرین اطلاعات منتشر شده «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «محمود نبویان»، «حمید رسایی»، «مجتبی آقاطهرانی» نفراتی هستند که تا اینجای کار برای رسیدن به ریاست مجلس با دیگر نمایندگان وارد مذاکره شده‌اند. باتوجه به حواشی به وجود آمده باید شانس قالیباف را بیش از سایر گزینه‌ها بدانیم. در ادامه این گزارش به سوابق این سیاستمداران خواهیم پرداخت.

تکرار ریاست نواصولگراها

«محمدباقر قالیباف»، سیاستمدار اصولگرای است که به‌عنوان ششمین رییس مجلس شورای اسلامی شناخته می‌شود. او که سوابقی مانند فرمانده‌ای نظامی، شهرداری تهران و … را در کارنامه خود دارد ولی در این دوره از انتخابات نتوانست رتبه‌ای بهتر از سوم را در پایتخت کسب کند. در روزهای اخیر برخی جریان‌های تندرو تخریب او را در دستور کار قرار داده‌اند. او در دوره پیش به‌عنوان نفر اول وارد پارلمان شد و از این رو برخی معتقدند به دلیل همین تفاوت شانس او کاهش پیدا می‌کند. برخی از منابع خبری از رایزنی او با جریان‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی و مستقل خبر می‌دهند که همین مورد شاید باعث تکرار ریاستش  شود.

متکی با پرچم پایداری می‎آید؟

«منوچهر متکی»، وزیر سابق امور خارجه و سیاستمدار شناخته شده اصولگرا که با لیست شورای وحدت که گفته می‌شود حدود ۹۰ نمانیده را در مجلس دوازدهم دارد می‌تواند یکی از گزینه‌های ریاست مجلس باشد. ورود این نفرات با لیست مستقل شورای وحدت باعث افزایش اعتماد به‌نفس این طیف اصولگرا شده است. به‌نظر او می‌تواند مهمترین رقیب قالیباف مطرح شود.

 نامزدهای تندروها

«محمود نبویان»، روحانی تندرو و از شاگرادان مطرح مرحوم مصباح توانست نفز اول تهران شود و تنها به این دلیل برخی نام او را برای ریاست مطرح کرده‌اند. از طیف تندرو ۲ نام جنجالی دیگر هم مطرح شده‌ است آقاطهرانی و حمید رسایی که باتوجه به حضور پرتعداد تندروها ولی نباید شانس زیادی برای این جریان وجود داشته باشد زیرا مواضع چنین چهره‌هایی می‌تواند چالش‌های داخلی و خارجی به وجود بیاورد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی