| کد مطلب: ۱۳۸۷۳

سرمقاله مطبوعات / آرمان امروز؛

پرونده‌های باز میان ایران و آمریکا

پرونده‌های باز میان ایران و آمریکا

به گزارش هم‌میهن آنلاین، سرمقاله امروز روزنامه آرمان امروز به برخوردهای میان ایران و آمریکا در منطقه اختصاص دارد. در این سرمقاله می‌خوانیم:
آمریکا همانطور که بارها اعلام کرده میلی به درگیر شدن در جنگی فراگیر با ایران ندارد. با توجه به تحولات اخیر به نظر می‌آید جنگ غزه این ظرفیت را دارد که با آتش بسی دائمی فروکش کند. اما در این میان دو موضوع باید حل و فصل شود تا آرامش به منطقه برگردد. در سال ۲۰۰۳ آمریکایی‌ها وارد عراق شدند و ضربات زیادی به ارتش آمریکا وارد شد این کشور نزدیک به ۵ هزار نیرو را از دست داد. بنابراین حملاتی که علیه نیروهای آمریکایی شده بود، جدید نیست. با این وجود آمریکایی‌ها با عراقی‌ها مذاکره می‌کنند و می‌خواهند نیروهای خود را از عراق بیرون ببرند و به طور کامل از این کشور خارج شوند همانطور که افغانستان را ترک کردند اما مساله ایران متفاوت است. به نظر می‌آید آمریکایی‌ها در پی درگیری با ایران نیستند. این وضعیت قیمت نفت را بالا خواهد برد و این مساله باب میل دموکرات‌های آمریکایی نیست که در این برهه از انتخابات قیمت نفت به شدت بالا برود. علاوه بر این‌ها نیروهای آمریکا در منطقه در دسترس هستند و در عراق در دسترس هستند،در سوریه هستند و در اردن و قطر و بحرین نیز هستند.

این نیرو‌ها آسیب‌پذیر هستند و چنانچه درگیری و جنگی روی دهد ایران در مقابل حملات آمریکا دست بسته نخواهد بود. در مجموع می‌شود به راحتی پیش بینی کرد که آمریکا در این برهه از زمان وارد درگیری با ایران نخواهد شد ولی در عین حال نظر آمریکا بر این است که با وارد کردن صدمه به نیروهای نیابتی در منطقه بازدارندگی ایجاد کنند. به نظر می‌رسد که چنین سیاستی را دنبال می‌کنند و ایران نیز سیاست منطقه‌ای خود را دنبال می‌کند. ایران تا حدودی در خصوص رفتار این گروه‌‌های منطقه‌ای سلب مسئولیت کرده و اعلام کرده که حمایت ایران از این گروه‌ها معنوی است و تصمیم گیری در مورد عملیات این گروه‌ها بر عهده خودشان است و ایران دخالت آن چنان ندارد. آمریکا در مورد یمنی‌ها به این امر اذعان کرده و اعلام کرده یمنی‌ها مستقلا عمل می‌کنند. یمنی‌ها در پی شناسایی بین المللی هستند و قدرتی مستقر هستند. وضعیت فعلی این است. ایران سیاستی منطقه‌ای در پیش گرفته و آمریکا به دلیل ضربه پذیر بودن‌اش در منطقه می‌خواهد از هر گونه درگیری مستقیم با ایران پرهیز کند و به دنبال ایجاد فضایی بازدارنده هستند تا از حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه جلوگیری شود.

 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی