| کد مطلب: ۲۰۶۷۰

شهادت سه مرزبان در عملیات تروریستی جیش‌العدل

شهادت سه مرزبان در عملیات تروریستی جیش‌العدل

گروه خبر: روز پنجشنبه 22 شهریور سه تن از نیروهای مرزبانی هنگ مرزی میرجاوه - ستوان‌دوم محمدامین نارویی، سرباز امیر ابراهیم‌زاده و سرباز پارساسوزنی - طی عملیات تروریسی گروهک جیش‌العدل به شهادت رسیدند.

به گفته مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، به‌دنبال تیراندازی افراد مسلح در پمپ بنزین‌ این شهر یک تن از شهروندان عادی هم زخمی شده است.  دادستان زاهدان گفت: برای حادثه تروریستی شهادت سه نفر از ماموران مرزبانی پرونده قضایی تشکیل و اقدامات اطلاعاتی برای شناسایی افراد آغاز شده است. گروهک تروریستی جیش‌العدل، با صدور اطلاعیه‌ای مسئولیت تیراندازی به سمت خودروی مرزبانی هنگ مرزی میرجاوه را که منجر به شهادت سه نفر از نیرو‌های فراجا و همچنین مجروح شدن یک شهروند شده بود، برعهده گرفت. ابوالحسن ضیایی، معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان ایران هم اعلام کرده است که این درگیری در بخش مرزی ریگ‌ملک شهرستان میرجاوه میل ۸۹، حدفاصل پاسگاه چاه لشکر رخ داده است.

صبح روز گذشته محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوهای تلفنی جداگانه با اسکندر مومنی، وزیر کشور و محمد کرمی، ‌استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن تسلیت به خانواده شهدای شجاع و مخلص فراجا، وضعیت امنیت منطقه را جویا و خواستار بررسی همه‌جانبه ابعاد این حادثه تروریستی شد. او همچنین ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع اینگونه حوادث تروریستی با تقویت مرزهای کشور و ایجاد آرامش روانی در میان مردم شریف استان سیستان و بلوچستان را مورد تاکید قرار داد. عارف همچنین تاکید کرد که تا بازداشت و مجازات عاملان این جنایت تروریستی پیگیری‌ها از سوی وزارت کشور ادامه یابد و با هماهنگی با وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و ستاد کل نیروهای مسلح راه تکرار بر این جنایات کور و غیرانسانی بسته شود.

نگاهی به اقدامات تروریستی جیش‌العدل علیه ایران

با این حال این اولین عملیات تروریستی این گروهک در سیستان و بلوچستان نیست. در فروردین‌ماه امسال هم جیش‌العدل عملیات تروریستی گسترده‌ای را علیه اهداف نظامی در شهرهای راسک، چابهار و سربازِ این استان انجام داد و ساعاتی بعد در بیانیه‌ای مسئولیت حملات هماهنگ به برخی مقرهای نظامی کشورمان را برعهده گرفت. در این عملیات بیش از ۱۶ تروریست جان خود را از دست دادند و ۱۱ نفر از نیروهای مدافع امنیت هم به شهادت رسیدند.

یکی دیگر از فعالیت‌های تروریستی جیش‌العدل علیه ایران ۳۰ اردیبهشت سال گذشته و به‌دنبال حمله جیش‌العدل به پاسگاه مرزی مک سوخته شهرستان سراوان رخ داد. در این درگیری ۶ تن از نیرو‌های هنگ مرزی این شهرستان شهید و تعدادی نیز مجروح شدند. عملیات تروریستی بعدی انجام‌شده توسط این گروه در ۲۴ آذر همان سال رخ داد و اعضای این گروه به مقر انتظامی در شهرستان راسک حمله کردند.

در آن زمان علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی وقت استاندار سیستان و بلوچستان از شهادت ۱۱ تن از افسران انتظامی و سربازان وظیفه مقر انتظامی مذکور و مجروح شدن شماری از آنها خبر داد. همچنین به گفته این مقام استانی تعدادی از مهاجمان هم جان خود را از دست دادند. این گروه با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت. در مجموع می‌توان گفت در سال ۱۴۰۲ این گروهک تروریستی اقدام به چهار اجرای عملیات تروریستی علیه اهدافی در ایران کرد.

در مردادماه ۱۳۹۹ هم این گروه اقدام تروریستی دیگری را در خاک ایران و در شهر زاهدان استان سیستان و بلوچستان انجام داد. مرعشی، معاون امنیتی انتظامی وقت سیستان و بلوچستان در تشریح این حادثه گفته بود: «در پی تماس تلفنی با پلیس ۱۱۰ مبنی بر بروز حادثه در یکی از مناطق شهرستان زاهدان، ماموران انتظامی در محل حاضر شدند که در این لحظه عاملان تماس دروغین یک بمب صوتی را در اطراف خودروی انتظامی منفجر کردند. در این حادثه، یک سرباز و یک نفر دیگر از ماموران انتظامی زاهدان به صورت سطحی زخمی شدند.»

در سال ۱۳۹۷ هم این گروه دو عملیات تروریستی را علیه ایران صورت داد. اولی در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷ بود که افراد این گروه تروریستی از داخل خاک پاکستان به منطقه «لولکدان» در بخش «ریگ ملک» در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه نفوذ کردند و ۱۴ نفر از مرزبانان در این منطقه را به اسارت گرفته و به خاک پاکستان بازگشتند. با پیگیری‌های انجام‌شده توسط مقامات کشور این مرزبان‌ها به تدریج طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ آزاد شدند.

عملیات دوم در این سال در تاریخ ۲۴ بهمن رخ داد. در این عملیات تروریستی، اعضای جیش‌العدل با استفاده از یک خودروی مملو از مواد منفجره، حمله‌ای انتحاری علیه اتوبوس حامل نیرو‌های قرارگاه قدس سپاه پاسداران در جاده خاش _ زاهدان رقم زدند. براساس آماری که آن زمان سپاه پاسداران منتشر کرد تعداد شهدای این حمله ۲۷ نفر و زخمی‌های آن ۱۳ نفر بودند.  گفتنی است جیش‌العدل یک گروه شبه‌نظامی و تروریستی با اهداف تجزیه‌‌طلبانه در استان سیستان و بلوچستان است که پس از نابودی جندالله «گروه عبدالمالک ریگی»، با سازمان‌دهی تشکیلات و برخی از اعضای آن، شروع به فعالیت و اعلام موجودیت کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی