| کد مطلب: ۱۵۹۱۴

تصویب قطعنامه توصیه به پذیرش فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل

تصویب قطعنامه توصیه به پذیرش فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل

گروه خبر: روزگذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۳ رای مثبت، ۹ رای منفی و ۲۵ رای ممتنع به قطعنامه‌ای رای داد که براساس آن به شورای امنیت توصیه می‌شود با نگاه مثبت به درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد رای بدهد.

این قطعنامه همچنین حقوق و امتیازهای جدیدی برای فلسطین در سازمان ملل متحد در نظر می‌گیرد؛ از جمله اینکه دولت فلسطین حق حضور در جلسات مجمع عمومی را پیدا می‌کند، هرچند تا زمان عضویت کامل در سازمان ملل حق رای نخواهد داشت.

فلسطین از سال ۲۰۱۲ به‌عنوان دولت ناظر غیرعضو در سازمان ملل متحد پذیرفته‌شده‌است.

مجمع عمومی در این قطعنامه آورده‌است که «نتیجه گرفتیم کشور فلسطین باید به عضویت کامل پذیرفته‌شود.»

اسرائیل و ایالات متحده آمریکا از جمله ۹ کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.  تصمیم‌گیری نهایی در مورد پذیرش فلسطین در سازمان ملل متحد، بر عهده شورای امنیت است که انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا براساس رویه معمول قطعنامه عضویت فلسطین را وتو کند.

سه هفته پیش، ایالات متحده آمریکا قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای پذیرش عضویت فلسطین را در شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از ۱۲ رای مثبت و ۲ رای ممتنع (بریتانیا و سوئیس)، وتو کرد.

پیش ازاین رای‌گیری گیلعاد اردان، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منشور ملل متحد را با کاغذ خردکن رشته‌رشته کرد.

او همچنین پوستری در دست گرفت که روی آن نوشته‌بود: «رئیس‌جمهور سنوار، رئیس کشور تروریستی حماس، تحت حمایت سازمان ملل متحد.»

نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد هنگام بررسی این طرح، پشت تریبون قرار گرفت و منشور سازمان ملل متحد را در دستگاه خردکن کوچک انداخت و پاره کرد.

این اقدام به نشانه بی‌اهمیتی تصمیمات سازمان ملل برای اسرائیل انجام شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی