| کد مطلب: ۱۱۰۸۳

سعودی‏‌ها جنگ غزه را بردی برای فلسطینی‌‏ها می‏‌دانند

سعودی‏‌ها جنگ غزه را بردی برای فلسطینی‌‏ها می‏‌دانند

انستیتو واشنگتن آخرین نظرسنجی خود را بین ۱۴ نوامبر تا ۶ دسامبر و از جمعیت نمونه ۱۰۰۰ نفری از شهروندان سعودی انجام داد و در آن تغییر رفتار سعودی‌ها پس از جنگ اسرائیل و حماس را سنجید. طبق پاسخ‌ها به این نظرسنجی، رفتار سعودی‌ها در قبال پیامد جنگ واضح است: اکثریت (۹۱درصد)‌ با این اظهارنظر موافق بودند که «به‌‌رغم نابودی و مرگ و میر، جنگ در غزه برای فلسطینی‌ها، اعراب و مسلمانان یک پیروزی است.» و تقریباً همه (۹۶درصد) در بُعد گسترده‌تر در مورد کشورهای جهان عرب با این پیشنهاد موافق بودند که «کشورهای عرب باید فوراً تمام روابط دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و دیگر روابط خود با اسرائیل را در اعتراض به اقدام نظامی در غزه قطع کنند.» نتایج نظرسنجی در طول جنگ به دلیل تغییر شرایط میدان بسیار متغیر است؛ از جمله وقوع آتش‌بس موقت که از ۲۴ تا ۳۰ نوامبر صورت گرفت و حمله متعاقب اسرائیل به جنوب غزه. با این حال، نظرسنجی‌ای که از سعودی‌ها در ماه آگوست انجام شد را می‌توان به عنوان سنجشی از این درگیری نگاه کرد که چگونه به سرعت، حداقل به‌طور موقت، رفتارهای به‌خصوصی را تغییر داده است. درحالی‌که حماس به عنوان یک جنبش در میان اکثریت سعودی‌ها نامحبوب است حالا مقابل روند جدید حمایت‌های گسترده‌ای از دیگر کشورها مانند لبنان، اردن و مصر  قرار گرفته است. ۱۶درصد از سعودی‌ها می‌گویند، «حماس باید خواست نابودی اسرائیل را متوقف کند و در عوض راه‌حل بلندمدت دوکشوری را براساس مرزهای سال ۱۹۶۷ بپذیرد.»  ۹۵درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدند کشتار شهروندان به دست حماس خلاف اسلام بود یا نه، گفته‌اند که حماس واقعاً شهروندان را نکشته و شهروندان اسرائیلی را هدف قرار نداده است. این دیدگاه در سراسر ۸ کشوری که انستیتو واشنگتن نظرسنجی انجام داده، نتایج مشابهی داشته است. 

درحالی‌که اکثریت سعودی‌ها همچنان نسبت به حماس دیدگاه منفی دارند، جنگ اسرائیل و حماس، در محبوبیت این گروه تاثیر داشته است. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های اخیر، در کنار نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱، محبوبیت روزافزون حماس را در میان سعودی‌ها در طول درگیری یا درست پس از درگیری بین حماس و اسرائیل، در کنار احتمال نابود شدن آن در طول زمان نشان داده‌اند. پس از درگیری اسرائیل و حماس در سال ۲۰۲۱، روند مستمر ۵ ساله کاهش محبوبیت حماس در عربستان سعودی، ناگهان برعکس شده (با اینکه این فقط نظر یک‌چهارم یا ۲۳درصد از جمعیت کل بوده است). 

در کل قبل از جنگ همدردی کمی با باخت اسرائیلی‌ها وجود داشت. حالا ۸۷درصد با این پیشنهاد موافقند که رویدادهای اخیر نشان می‌دهند، اسرائیل آنقدر ضعیف و از داخل دوپاره است که [بالاخره] روزی شکست می‌خورد. این دیدگاه برای خیلی‌ها قبل از جنگ نیز وجود داشت؛ ۷۰درصد با پیشنهاد مشابهی موافق بودند که جنبش اعتراضی و گسترده در سال ۲۰۲۳ علیه نتانیاهو، اسرائیل را «کشوری ضعیف با شکاف داخلی» نشان داده است.  در نظرسنجی آگوست که از سعودی‌ها انجام شد تنها ۵درصد با این گزاره موافق بودند که «باید در قبال یهودی‌های جهان احترام بیشتری نشان داد و روابط با آنها را بهتر کرد». 

تنها در یک زمینه جایی که اقلیت قابل‌توجهی پیشتر علاقه نشان داده بودند، تشکیل روابط اقتصادی مورد تایید بود. جنگ اسرائیل و حماس به‌طور چشمگیری میزان حمایت‌ها از روابط تجاری با اسرائیل را کاهش داده است. درحالی‌که سطح روابط تجاری پس از آنکه در طی سال‌ها از ۳۷درصد در سال ۲۰۲۰ به ۴۳درصد در نوامبر ۲۰۲۲ رشد کمی داشت، همچنان از قبل از انعقاد پیمان آبراهام بالاتر است، حمایت از چنین اظهارنظری حالا ۱۷درصد کاهش پیدا کرده است. 

در عین حال حمایت از طرح صلح با اعراب که از سر الزام شامل اسرائیل می‌شود، همچنان باقی مانده است. سه‌چهارم از جمعیت نمونه از مشارکت دیپلماتیک اعراب در صلح اسرائیل و فلسطین حمایت کرده‌اند که برای هر دو طرف مزیت‌هایی در مواضع میانه‌روتری ایجاد کرده است.  این جنگ در تغییر دیدگاه سعودی‌ها نسبت به دیگر بازیگران در این درگیری نقش کمی داشته است. مثلاً حدود ۹۰درصد از سعودی‌ها دیدگاه منفی نسبت به حزب‌الله دارند؛ دیدگاهی که سال‌هاست تغییر نکرده. در طول چند دهه اخیر دیدگاه‌ها نسبت به تشکیلات خودگردان به‌شدت تغییر کرده اما از زمان شروع جنگ تغییر کمی داشته است. درحالی‌که ۴۱درصد گفته‌اند در سال ۲۰۱۴، دیدگاه مثبتی نسبت به تشکیلات خودگردان داشته‌اند، حالا فقط ۱۰درصد این دیدگاه را دارند. 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی