| کد مطلب: ۱۲۱۶۶

بهترین پشم سنگ برای عایق صوتی

بهترین پشم سنگ برای عایق صوتی

امروزه افزایش وسایل نقلیه، و افزایش آلودگی صوتی سبب شده تا در مصالح ساختمانی از عایق‌های صوتی استفاده کنند. این عایق‌های صوتی امواج اضافه را جذب و میزان صدا را کاهش می‌دهند. پشم سنگ یکی از بهترین عایق‌ های صوتی می باشد که برای جلوگیری از عبور صدا در بین سازه‌ها استفاده می‌ کنند و با توجه به مقدار تراکم ، میزان جذب متفاوتی دارند. عایق‌های صوتی پشم سنگ، الیاف بهم تنیده شده‌ ای هستند که فضای خالی میان بافتی دارند و می‌توانند ارتعاشات صوتی را به خود جذب کنند. از پشم سنگ در بسیاری از مکان‌ها از جمله فرودگاه‌ها، استودیوهای صدابرداری، اتاق های کنفرانس، زیر ریل قطار یا مترو و مکان‌های دیگر استفاده می کنند.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ نوعی عایق صوتی و حرارتی با الیاف معدنی می باشد و ماده اولیه ی تشکیل دهنده آن، بازالت است که از گروه سنگ های آذرین و بازمانده فعالیت های آتشفشانی می باشد. برای تولید پشم سنگ، بازالت را در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ذوب می کنند و با استفاده از روشها و تکنیک های خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می کنند. ۹۷ درصد پشم سنگ را الیاف معدنی تشکیل می دهد و ۳ درصد باقی مانده از رزین و روغن می باشد. عموما عملکرد این نوع عایق صوتی و حرارتی بسیار بهتر از عایق های مشابه دیگر می باشد. خرید پشم سنگ و استفاه از آن نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد و این مساله در کشور ما برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، اهمیت بسیار بالایی دارد. بهترین پشم سنگها برای عایق صوتی باید ویژگی های زیر را داشته باشند :

  1. پشم سنگ عایق‌ مناسبی برای جذب و کاهش صدا می باشد و باعث می شود تا صداهای محیط بیرون کمتر به داخل ساختمان منتقل شود.
  2. میزان چگالی پشم سنگ در عملکرد عایق بسیار موثر است و باید طوری باشد که بتواند صدا را به خوبی جذب کند و آنها را کاهش دهد.
  3. میزان ضخامت پشم سنگ بستگی به نوع ساختمان و صنعت مورد نظر دارد. ضخامت پشم سنگ در برخی مکان ها مانند هوا فضا باید در بیشترین حالت ممکن و در برخی دیگر از مکان‌ها می‌تواند ضخامت‌های کمتری هم داشته باشد.
  4. عایق های صوتی باید دربرابر رطوبت هم مقاوم باشند و اگر فاقد این ویژگی باشند پشم سنگ ها خاصیت خود را در مدت زمان کوتاهی از دست می دهند و پوسیده می شوند.
  5. دانسیته پشم سنگ هم یک کمیت بسیار مهم می باشد. هر چه دانسیته پشم سنگ بیشتر باشد، وزن و فشردگی الیاف آن هم بیشتر شده و قدرت عایق بندی صوتی آن نیز قوی تر خواهد بود. عایق پشم سنگ به علت ساختاری که دارد در عایق‌بندی صوتی فضا بی‌نظیر عمل می‌کند. پشم سنگ را باید درون دیوارها قرار دهید. پشم سنگ مناسب برای عایق صوتی دیوار بهتر است با دانسیته متوسط انتخاب شود. زیرا هرچه دانسیته بالاتر برود عایق حرارتی می شود پس بهتر است از پشم سنگ با دانسیته متوسط انتخاب کنید.
  6. پشم سنگ باید در برابر آتش‌سوزی مقاومت خوبی داشته باشد و به ایمنی ساختمان کمک کند.
  7. پشم سنگ به علت دوام و ماندگاری و مقاومت بالایی که دارد می‌تواند عملکرد خود را در طولانی مدت حفظ کند.

انواع پشم سنگ

پشم سنگ ها انواع مختلفی دارند. در ادامه بهترین پشم سنگها برای عایق صوتی را برای شما معرفی خواهیم کرد:

 پشم سنگ شیشه‌ای

این پشم سنگ از ترکیب سیلیکات‌های آلومینیوم، کلسیم و منیزیم درست شده است و بیشتر در ساختمان‌سازی، استودیو ، صنایع خودروسازی و هوافضا کاربرد دارند.

 پشم سنگ بازالتی

پشم سنگ بازالتی یکی از انواع پشم سنگ است که از ترکیب سیلیکات‌های آهن، کلسیم و منیزیم به وجود آمده است و بیشتر در ساختمان سازی، صنایع نفت و گاز و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 پشم سنگ بازالتی سخت

 پشم سنگ بازالتی سخت هم از سیلیکات‌های آهن، کلسیم و منیزیم تشکیل شده است و بیشتر در صنایعی که نیاز به مقاومت و سختی زیادی دارند، همچون صنایع فولاد، صنایع معدنی، گاز و نفت کاربرد دارند.

 پشم سنگ لیجنتی

پشم سنگ لیجنتی از ترکیبات سیلیکات‌های کلسیم و منیزیم تشکیل شده است و برای صنایع خودروسازی و تولید الکتریکی که نیاز به عایق صوتی بسیار قوی دارند استفاده می‌شود.

 پشم سنگ پلیمری

 این مدل پشم سنگ از ترکیب پلیمرهای پلی‌آمید، پلی‌اتیلن و پلی‌استایرن تشکیل شده است و در صنایع هوافضا و صنایع نظامی برای عایق سازی ساختمان و صنایع خود استفاده می‌کنند.

تفاوت پشم سنگ و یونولیت

آلودگی صوتی از معضلات بزرگ زندگی بشر است. امروزه به سبب پیشرفت علم و تکنولوژی‌، مصالح و مواد متعددی به وجود آمده اند که می‌توانند در صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع به عنوان عایق صوتی استفاده شوند. یونولیت و پشم سنگ از ایران عایق از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین عایق هایی هستند که می‌توانند به کاربردهای متعددی داشته باشند. یونولیت نوعی ماده پلیمری سبک‌ و متخلخل است که از نوعی پلاستیک به نام استایرن مونومر تولید می‌شود و در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی کاربرد دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یونولیت وزن سبکی دارد و حمل‌ونقل و نصب آن کار ساده‌ای است.
  • یونولیت از تنوع بالایی برخوردار است و شامل انواع یونولیت های سقفی، یونولیت دیواری، یونولیت بسته‌بندی و یونولیت فشرده و… هستند.
  • یونولیت ها مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت، حرارت و صوت دارند.
  • یونولیت ها در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم هستند و انعطاف‌پذیری بالایی هم دارند.
  • یونولیت در مقایسه با دیگر مواد و مصالح مشابه قیمت کمتری دارد.
  • یونولیت با محیط زیست سازگاری دارند.
  • یونولیت ها طول عمر بالایی دارد.

هر وسیله‌ای که به کاهش آلودگی صوتی، کمک کنند عایق صوتی نامیده می‌شوند. یونولیت‌ها هم ویژگی‌های متعددی دارند و به عنوان یک عایق صدا، حرارت و رطوبت عمل می کنند و از هدر رفتن انرژی در ساختمان پیشگیری می‌کنند اما مقاومت یونولیت در برابر صدا بستگی به میزان ضخامت، دانسیته، کیفیت و ساختار یونولیت و … دارد. یک عایق صدا باید بتواند صدا را تا حد زیادی جذب و از انتقال آن جلوگیری کند به همین علت نمی‌توان گفت یونولیت بهترین ماده به عنوان عایق صوت می باشد و مواد دیگری همچون پشم سنگ عملکرد بسیار بهتری در این زمینه دارند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی