| کد مطلب: ۱۱۷۳۸

معرفی انواع ورق استیل بگیر (کاربردها، ویژگی ها و مشخصات فنی)

معرفی انواع ورق استیل بگیر (کاربردها،  ویژگی ها و مشخصات فنی)

استیل ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ ترکیبات شیمیایی، ساختار داخلی، خواص مکانیکی و کاربردهایشان متفاوتند. این تفاوت‌ها متاثر از ترکیبات مختلف آلیاژها، پردازش حرارتی و فرایندهای مکانیکی است که به این ماده تحمیل می‌شود. در یک نگاه کلی استیل ها بر اساس درصد محتوای کربن و آلیاژهای دیگر مانند نیکل، کروم، منگنز و مولیبدن تقسیم‌بندی می‌شوند.

مهمترین ویژگی استیل‌ ها می‌تواند خواصی مانند مقاومت در برابر خوردگی، دمای عملکرد، مقاومت در برابر فشار، سختی، انعطاف‌پذیری و البته خواص مغناطیسی باشد که می خواهیم به طور خاص در این مطلب به آن بپردازیم. به استیلی که خاصیت مغناطیسی دارد بگیر می گویند در مقابل استیل های غیر آهنربایی به نام استیل نگیر معروفند. به طور کلی، وقتی یک ماده دارای خواص مغناطیسی است، یعنی قابلیت جذب و پاسخ به میدان‌های مغناطیسی را دارد.

 

 

 

با ما همراه باشید تا شما را با استیل پرطرفدار بگیر آشنا کنیم و بگوییم چه تفاوت هایی با نوع نگیر یا غیر مغناطیسی دارد. 

استیل بگیر چیست؟ 

 

استیل های بگیر یک نوع استیل خاص است که دو فاز ترکیبی از استیل فریتیک (فاز آهنی) و استیل آستنیتیک (فاز غیرآهنی) را در خود دارند. این خواص مغناطیسی در بسیاری از مواد استیل به دلیل حضور فاز فریتیک در ترکیب آن ها بوده  که باعث می شود استیل های بگیر دارای خواص مغناطیسی باشند.

این نکته قابل ذکر است که قیمت ورق استیل بگیر نسبت به ورق‌های استیل نگیر بیشتر است. چرا که سری ۴۰۰ دارای مقاومت به خوردگی بیشتر و خواص مکانیکی بهتری است. این ویژگی‌ها معمولاً باعث افزایش قیمت محصولات می‌شوند.

به هر حال، باید به عوامل دیگری نیز توجه کرد که ممکن است بر قیمت تأثیر بگذارند، از جمله تامین‌کننده، ابعاد و ضخامت ورق، نرخ ارز، و شرایط بازار. برای اطلاعات دقیقتر و به‌روزتر، توصیه می‌شود با فروشگاه شهر استیل تماس بگیرید..

معروف ترین گرید های استیل بگیر کدامند؟ 

 

واکنش استیل به مغناطیس با توجه به ترکیبات و عناصر موجود در آن متفاوت است. برای مثال، اضافه کردن عناصری مانند نیکل به آلیاژ استیل، خواص مغناطیسی آن را تغییر می‌دهد. در واقع نیکل به عنوان یک عنصر پارامغناطیسی، می‌تواند استحکام و مقاومت استیل را افزایش دهد و به عنوان یکی از عواملی که خواص مغناطیسی را تغییر می‌دهد بر ویژگی های استیل تاثیر بگذارد. بر این اساس دسته بندی استیل های بگیر عبارتند از :

استیل های بگیر سری ۴٠٠

کاربرد انواع ورق استیل بگیر سری ۴٠٠ در صنایع مختلف بسیار رایج است.  پرمصرف ترین گریدهای این سری عبارتند از:

  •  ورق استیل ۴۱٠ بسیار سخت، تحمل حرارت تا تا دمای 650 درجه سانتی‌گراد، دارای قیمت مناسب و ایده آل برای شرایط حساس به خوردگی
  • ورق استیل ۴۲٠ دارای کربن بالا، 12 درصد کروم در ترکیبات،  ضد سایش و مقاوم برای ساخت ابزار برشی مثل چاقو و کارد
  • ورق استیل ۴۳۰ کربن پایین، کروم زیاد، مقوم به حرارت تا 870 درجه سانتی‌گراد، تحمل اکسیداسیون تا 815 درجه سانتی‌گراد،  گران قیمت و مناسب برای ساخت بدنه و برخی قطعات لوازم خانگی

قیمت ورق استیل بگیر

استیل‌های بگیر سری ۲۰۰

 

با اضافه شدن نیتروژن و یا منگنز به ترکیب اولیه بجای نیکل، استیل های بگیر سری ۲٠٠ تولید می شود. این افزودنی‌ها در ترکیب استیل خواصی مانند مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می بخشد در عین حال نیتروژن یا منگنز به ترکیبات، خواص مغناطیسی استیل را تغییر می دهد. ورق سری ۲٠٠ مقرون به صرفه ترین نوع استیل های بگیر هستند. 

 

نگاهی به استیل های بگیر از لحاظ ریزساختارها

 

می توانیم از لحاظ ریز ساختارها نیز به تفاوت استیل بگیر و استیل نگیر نگاه کنیم.  ورق استیل بگیر دارای نوعی ساختار داخلی است که به این فولاد اجازه می‌دهد در مقابل میدان مغناطیسی واکنش نشان‌دهد و در نتیجه مغناطیسی باشد.

به عبارت دیگر، آرایه‌های مگنتیت که در ساختار مگنتیتی ورق استیل بگیر وجود دارد به آن خواص مغناطیسی می دهد. عاملی که در استیل نگیر وجود ندارد. استیل ها از لحاظ ساختاری به چند دسته تقسیم می شوند از جمله: 

استیل فریتی 

 

فولاد زنگ نزن فریتی  دارای ساختار کریستالی BCC (بدنه‌ای مرکزی) است. این نوع فولاد از مواد آلیاژی تشکیل شده و از جمله اجزای تشکیل دهنده آن می توان به آهن، کروم، نیکل و مولیبدن اشاره کرد. ساختار کریستالی BCC به این معنی است که ذرات فلزی درون فولاد به شکل گروهی از ذرات آرایش شده اند. این ساختار ممکن است خواص مکانیکی و مقاومت به خستگی فولاد را برای برخی کاربردها افزایش دهد.

ولی به طور کلی، فولاد با این ساختار دارای خواص مغناطیسی یا بگیر است. از طرفی فولاد زنگ نزن فریتی برای کاربردهای خاص و در بخش‌هایی که مقاومت به خوردگی و حفاظت در برابر شرایط محیطی مهم تر از مقاومت مکانیکی باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت ورق استیل بگیر

استیل مارتنزیتی

 

فولاد زنگ نزن مارتنزیتی از طریق فرایند حرارتی تشکیل می‌شود و حاوی تا ۱۴ درصد کربن می‌باشد. در واقع افزودن کربن به ترکیبات استیل فریتی منجر به تولید فولاد مارتنزیتی می شود. این استیل به دلیل محتوای بالای کربن، مقاومت بالایی در برابر سایش و خستگی دارد.

همچنین، با فراوری حرارتی مناسب، دارای سختی بسیار بالا و بازدهی مکانیکی خوبی است. خواص مغناطیسی فولاد زنگ نزن مارتنزیتی بر اثر فلزات تشکیل دهنده آن، به خصوص کروم یا ترکیب کروم-نیکل است. این فلزات در حالت خنثی قادر به جذب و نگهداری میدان مغناطیسی هستند و به همین دلیل، فولاد زنگ نزن مارتنزیتی خواص مغناطیسی دارد.

 

تفاوت ورق استیل بگیر و استیل نگیر

 

از لحاظ ترکیب شیمیایی ورق استیل بگیر و استیل نگیر هر دو از آهن و کربن تشکیل شده‌اند. اما ورق استیل بگیر در ترکیبات خود نیکل ندارد در عوض مقدار کروم آن بیشتر است؛ در حالی که استیل نگیر شامل نیکل بیشتر و در نتیجه خواص غیرمغناطیسی می‌شود. البته تفاوت استیل بگیر و نگیر از لحاظ قیمت هم قابل توجه است. شناخت تفاوت‌های ورق استیل بگیر و نگیر این کمک را به شما می‌کند که  محصول متناسب با نیاز پروژه خود را خریداری نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت توصیه می‌کنیم به سایت استیل فروشی شهر استیل shahrsteel.com مراجعه نمایید.

 

به طور کلی، قیمت نهایی استیل نگیر به علت حضور نیکل، گران‌تر از ورق استیل بگیر تمام می شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که مصرف و کاربرد نگیرها بسیار بیشتر از استیل های بگیر است.

 

روش های تشخیص ورق استیل بگیر

 

برای تشخیص حالت مغناطیسی ورق‌های فولادی، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که اغلب شامل استفاده از دستگاه‌های آزمایشی مغناطیسی، روش‌های غیر مخرب و فیزیکی می‌شود. یکی از روش‌های رایج برای تشخیص حالت مغناطیسی ورق‌های فولادی استفاده از دستگاه‌های مغناطیسی نقطه‌ای (MT) یا ذرات مغناطیسی است.

این دستگاه‌ها از میدان‌های مغناطیسی برای تشخیص هرگونه تغییرات و ناهمواری‌های در ساختار ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند. با یک آهنربای ساده هم می توان تا حدودی از بگیر بودن استیل مطمئن شد اما برای تعیین میزان دقیق خاصیت مغناطیسی باید از روش های مطمئن تری استفاده کرد. 

 

پایان

خیلی مهم است که در انتخاب استیل مناسب برای هر کاربرد، خصوصیات مختلف دو نوع استیل بگیر و نگیر به خوبی بررسی شود. همانطور که خواندید ورق استیل بگیر با ساختار مغناطیسی به دلیل مقاومت و استحکام بالا، خاصیت ضدزنگ ، قابلیت شکل‌دهی و دوام مناسب برای برخی از این کاربردها مناسب است. 

 

برچسب ها : قیمت ورق استیل بگیر,ورق استیل بگیر

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی