چهره جدید سینمای تجاری/درباره پیامدهای فرهنگی خرید حق اقتباس سینمایی لبوبو
پس از استقبال جهانی از لبوبو با خرید و مصرف نمایشی آن در دنیای مد و سبک زندگی حالا قرار است که این عروسک بامزه و شیطنتآمیز وارد صفحههای نمایش سینما شود.
پس از استقبال جهانی از لبوبو با خرید و مصرف نمایشی آن در دنیای مد و سبک زندگی حالا قرار است که این عروسک بامزه و شیطنتآمیز وارد صفحههای نمایش سینما شود. با خرید حقوق اقتباس سینمایی لبوبو از سوی استودیوی سونی پیکچرز ساخت یک فیلم بلند از این عروسک در مراحل اولیه ساخت قرار گرفته است.
هرچند تاکنون جزئیاتی درباره فیلم، کارگردان و... مطرح نشده، اما اگر این پروژه تولید و بازاریابی موفقی داشته باشد، بازار لبوبو جهانیتر و مفهوم «زیبایی غیرمعمول» وارد تولیدات سینمایی خواهد شد. تصمیم سونی برای ساخت فیلمی براساس شخصیت عروسک لبوبو جدیدترین نمونه از تولیدات صنعت فرهنگ است. نظامی که صرفاً مبنای بر سودآوری عمل میکند و توجه چندانی به خلاقیت محصولات ندارد.
این چرخه با بازآفرینی یک کالای محبوب فرهنگی در قالب محصول رسانهای جدید در جهت مصرف بیشتر و تثبیت تولید و بازتولید سرمایه فرهنگی و اقتصادی خدمت میکند. فیلم «باربی» ساخته سال 2023 یکی از نمونههای موفق دراینزمینه است که با فروش جهانی 1/4 میلیاردی دلاری مواجه شد و خرید اسباببازیهای باربی را هم افزایش داد.
علاوه بر تاثیرات اقتصادی، به اعتقاد برخی از منتقدان، تماشای فیلم باربی فرصتی برای فرار ذهنی، فانتزی و نوستالژیک به رنگ صورتی فراهم کرد. فیلمهای Transformers، Bumblebee، UglyDolls و Bratz نیز از نمونههای موفق ساخت فیلم و انیمیشن براساس اسباببازیها در سالهای اخیر هستند. بر این اساس و باتوجه به تجربه پروژههای قبلی به نظر میرسد که اقتباس سینمایی از لبوبو هم با پیامدهای فرهنگی و سینمایی مواجه شود. حقامتیاز بالقوه، توسعه برندینگ، فانتزی مدرن و تداوم فیلمسازی براساس اسباببازی از جمله این پیامدهاست.
به نظر میرسد که نگاه سونی پیکچرز به فیلم لبوبو یک فرانچایز است و میخواهد شخصیتهای دیگر دنیای لبوبو «زیمومو»، «موکوکو» و «تایکاکو» را هم وارد دنیای سینما کند. روشی که برای جذب مخاطب طولانیمدت و ساخت تولیدات مشابه مورد استفاده قرار میگیرد. ازسویدیگر، طراحی متمایز و عجیب اما بامزه لبوبو میتواند نماد متفاوتی از زیبابی و جذابیت را وارد سینما و جوانان علاقهمند به دنیای مینیمالها را با خود همراه کند.
همچنین، این اقدام سونی در صورتی که خروجی موفقیتآمیزی داشته باشد، میتواند موج جدیدی از اقتباس اسباببازیهای غیرمتعارف نهصرفاً عروسکهای فشن یا اکشن در فیلمسازی ایجاد کند. ازسویدیگر، باید منتظر ماند و دید که سونی چقدر در بازنمایی لبوبو ریشههای طراحی این عروسک را حفظ میکند؛ در این صورت میتوان گفت که فیلم لبوبو میتواند فرصتی برای گفتوگوی بین فرهنگی فراهم کند. بااینحال جهانیسازی ریشههای طراحی لبوبو در سینما میتواند به «مصادره فرهنگی» هم منجر شود.
وضعیتی که لبوبو پس از ورود به تولیدات استودیویی از هویت بومی خود فاصه بگیرد و به نسخه هالیوودیشده تبدیل شود. درمجموع خرید حق اقتباس سینمایی لبوبو را میتوان محصولی جدید از چرخهای دانست که محصولات فرهنگی نه بهخاطر محتوای هنری یا خلاقانه بلکه بهدلیل قابلیت آنها برای تبدیلشدن به مجموعهای از کالاهای فرهنگی بیپایان و سودآور در مرکز توجه قرار میگیرند. ازطرفدیگر، برای درک بهتر مسیری که لبوبو از یک عروسک محبوب به ستاره هالیوود در آینده نزدیک رسیده، لازم است تا نگاهی به ورود آن به دنیای مد و سبک زندگی تا سینما بپردازیم.
کیسین لانگ عروسک لبوبو را در سال 2015 براساس اساطیر شمال اروپا طراحی و شرکت چینی پاپمارت این عروسک را از سال ۲۰۱۸ تولید و عرضه انبوه آن را شروع کرد. محبوبیت لبوبو که حدود ۶۷۰ میلیون دلار در نیمه اول سال 2025 فروش داشته، در شیوه عرضه آن بهصورت « بلایند باکس» و همراهی سلبریتیها بوده است. این استراتژی خرید که مصرفکننده تا زمان بازکردن جعبه نمیداند کدام مدل از عروسک را خریده، موجب ایجاد هیجان و تمایل به خرید نسخههای مختلف است.
ازسویدیگر، ورود سلبریتیها ازجمله لیسا از گروه بلکپینگ، ریحانا و دیوید بکهام هم در محبوبیت لبوبو نقش بسزایی داشته است. این محبوبیت به شرق آسیا محدود نشد و در ایران هم بهسرعت ترند شد و در میان پرفروشترین اسباببازیها قرار گرفت و ایرانیها از آن برای سرگرمی، استایل شخصی و اکسسوری استفاده کردند. محبوبیت لبوبو در کشورهای مختلف نشان داد که این عروسک یک پدیده جهانی است که توانسته در بازارهای متنوع جایگاه پیدا کند و حالا هم قرار است تا بازیگر جدید هالیوود شود.