| کد مطلب: ۱۹۶۰۲

سکوت فرانسه و انگلیس در مقابل درخواست اسرائیل

سکوت فرانسه و انگلیس در مقابل درخواست اسرائیل

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که اسرائیل از شرکای بین‌المللی خود مانند بریتانیا و فرانسه انتظار دارد که در پاسخ به حمله واکنش ایران در خصوص ترور اسماعیل هنیه در تهران، نه‌تنها در دفاع، بلکه در حمله به اهداف مهمی در ایران نیز به اسرائیل بپیوندند.

براساس گزارشی که وزارت خارجه اسرائیل منتشر کرده، کاتز این ادعا را در جلسه‌ای که برای گفت‌وگو با همتایان انگلیسی و فرانسوی خود در بیت‌المقدس برگزار شده بود تا درباره جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و پیشبرد توافق اسرائیل و حماس درباره گروگان‌ها گفت‌وگو شود، مطرح کرده است.

با این حال، هم فرانسه و هم انگلیس چنین چشم‌انداز و چنین درخواستی را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند و بریتانیا بر لزوم شکستن «چرخه مخرب فعلی خشونت تلافی‌جویانه» در خاورمیانه تأکید کرده است.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیت‌المقدس گفت که صحبت از «تلافی یا آمادگی برای انتقام‌جویی از سوی اسرائیل» درحالی‌که مذاکرات دیپلماتیک در جریان است، «نامناسب» است. بیانیه کاتز در بحبوحه بیم و ترس از حمله تلافی‌جویانه از سوی ایران، پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران منتشر شده است.

ایران اسرائیل را مسئول مرگ هنیه دانسته اما اسرائیل مسئولیت آن را تایید یا رد نکرده است. اما نشانه‌ها همه حکایت از مسئولیت اسرائیل دارد و جامعه بین‌المللی نیز به‌طور ضمنی اسرائیل را مسئول این ترور قلمداد می‌کند.

هنگامی که در مورد بیانیه کاتز سوال شد، سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا تاکید کرد که بریتانیا «همگام با متحدان خود برای کاهش تنش‌ها کار می‌کند» و افزود که آنها «از همه طرف‌ها می‌خواهند که از تداوم چرخه مخرب فعلی خشونت تلافی‌جویانه خودداری کنند.»

او گفت:«ما از ایران و متحدانش می‌خواهیم از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند. هیچ کشور یا ملتی از تشدید تنش بیشتر در خاورمیانه سودی نخواهد برد.»

یک منبع آگاه از دیدار روز جمعه وزرای خارجه اسرائیل، فرانسه و بریتانیا به سی‌ان‌ان گفته است که این سه وزیر «در مورد پیوستن به هیچ ائتلافی برای پاسخ به واکنشِ احتمالی ایران گفت‌وگویی نکرده‌اند».

در همین حال، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده لحن تندتری به کار گرفته و در روز جمعه هشدار داد که اگر تهران تصمیم به حمله به اسرائیل و تشدید درگیری در خاورمیانه بگیرد، ممکن است عواقب «فاجعه‌باری به‌ویژه برای خودش» وجود داشته باشد.

این مقام افزود: آمریکا از طریق واسطه‌ها ایران را تشویق کرده است که دست به حمله نزند، زیرا مسیری برای دستیابی به آتش‌بس و معامله گروگان‌ها روی میز وجود دارد.

این مقام گفت، کاهش تنش و پتانسیل برای توافق آتش‌بس «جدا» است، اما به‌طور «موازی» اتفاق می‌افتد. هنگامی که خبرنگار سی‌ان‌ان از او پرسید که آیا ایالات متحده در هر حمله‌ای به ایران پس از اظهارات کاتز دخالت خواهد کرد، این مقام ارشد دولت عقب‌نشینی کرده و گفت که این وضعیت «بسیار فرضی» است.

این مقام افزود: ما منابع نظامی را در منطقه مستقر کرده‌ایم که برای هر حادثه احتمالی مورد نیاز هستند و در هماهنگی بسیار نزدیک با شرکا و متحدان خود کار می‌کنیم. ما برای هر گونه احتمالاتی آماده‌ایم و به دفاع از اسرائیل کمک می‌کنیم و در هیچ کاری پیش‌دستی نمی‌کنیم. من فقط این را می‌گویم که این حمله از سوی ایران الان پیش‌بینی شده است، فکر می‌کنم در دو هفته و نیم گذشته هر روز درباره‌اش صحبت شده است. پس باید ببینیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد.  من فقط می‌گویم که ما آماده‌ایم.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی