| کد مطلب: ۲۲۹۶۰

توفان میلتون سواحل فلوریدا را ویران کرد

توفان میلتون سواحل فلوریدا را ویران کرد

توفان میلتون که ۵ اکتبر شکل گرفته بود، روز چهارشنبه به ایالت فلوریدا رسید و بر اساس گزارش‌هایی که لحظه تنظیم این خبر منتشر شده، ۱۶ کشته و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت بر جا گذاشت.

گروه خبر: توفان میلتون که ۵ اکتبر شکل گرفته بود، روز چهارشنبه به ایالت فلوریدا رسید و بر اساس گزارش‌هایی که لحظه تنظیم این خبر منتشر شده، ۱۶ کشته و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت بر جا گذاشت. مرکز ملی توفان ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه اعلام کرد که توفند میلتون این پتانسیل را دارد که یکی از مخرب‌ترین توفندهای ثبت شده در غرب و مرکز فلوریدا باشد. تنها یک روز مانده به رسیدن توفند میلتون به سواحل فلوریدا، هواشناسان به مردم هشدار می‌دهند که باید خود را برای تغییرات احتمالی در لحظات آخر مسیر این توفند آماده کنند.

بر اساس گزارش سی‌بی‌اس، میلتون باعث ریزش ۴۵ سانتی‌متر باران در برخی مناطق، به بار آمدن خسارت‌ و ویرانی‌های گسترده‌ در سراسر ایالت و قطع برق بیش از سه میلیون خانه و کسب‌وکار شده است. این توفان از نوع توفند یا چرخنده حاره‌ای بوده که در اقیانوس اطلس و شمال‌شرقی اقیانوس آرام شکل می‌گیرد. طبق گزارشات منتشرشده در برخی از شهر‌های فلوریدا، سرعت توفان به بالای ۱۰۰ مایل در ساعت (۱۶۰ کیلومتر در ساعت) هم رسید.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، میلتون خرابی‌های حاصل از توفان هلن که هنوز مدت زیادی از آن نگذشته است را چندین برابر کرد. حدود دو هفته پیش نیز توفان هلن موجب خسارات شدیدی در غرب فلوریدا شد و دست‌کم جان ۲۳۰ نفر را گرفت. طبق گزارشات ارائه‌شده همچنان در برخی از شهر‌های ایالت فلوریدا امکان ارائه خدمات اضطراری به شهروندان وجود ندارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی خطاب به مردم کشورش عنوان کرده بود که این توفان ممکن است بدترین توفان یک قرن اخیر در فلوریدا باشد. او از ساکنان این ایالت خواسته بود تا هرچه سریع‌تر خانه‌هایشان را پیش از آغاز توفان ترک نمایند. با توجه به وقوع هشدارها مبنی بر رسیدن این توفان به آمریکا، جرج بایدن سفرهای خود به آلمان و آفریقا را لغو کرد و اظهار داشت که نمی‌تواند  در این شرایط از کشور خارج شود. ایالت جورجیا، دومین ایالتی است که در جریان این توفان به طور مستقیم مورد آسیب قرار گرفت، و برخی ایالت‌های دیگر ساحل شرقی نیز تحت تاثیر این حادثه بودند.  

تاثیر بر انتخابات آمریکا

برخی تحلیلگران معتقدند که وقوع چنین حوادثی در آستانه انتخابات آمریکا، بر این رویداد سیاسی تاثیرگذار است. کمپین ترامپ با استفاده از این فرصت، تمرکز خود را بر نقد سیاست‌های مدیریت بحران دولت بایدن و دموکرات‌ها گذاشته است. ترامپ در این باره گفت: «فدرال در کاخ سفید کاری درباره توفان میلتون انجام نداده و آنها کاملاً منفعل هستند. به‌خصوص در کارولینای شمالی همه چیز به حال خود رها شده است.»

ترامپ هفته گذشته نیز گفته بود که بایدن و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو، در جریان توفند هلن در جنوب شرق فلوریدا در کشور حضور نداشتند. این در حالی است که کارین ژان پیر سخنگوی ارشد کاخ سفید گفت: «کاخ سفید اوضاع را از نزدیک تحت نظر دارد.»

با رخ دادن دومین توفان، مسئله مدیریت بحران بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. خبرنگار ایرنا در نیویورک، در این باره نوشته است: «بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، تنها چند هفته قبل از انتخابات ۵ نوامبر، توفان‌ها مکانیسم رأی‌گیری را در چندین شهرستان کلیدی آمریکا مختل کرده‌اند. هریس سعی می‌کند از این موضوع به عنوان فرصتی برای طرح رهبری خود استفاده کند و در کنار جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جلسات توجیهی حضور می‌یابد و خواستار همکاری دوحزبی شود.

ترامپ در تلاش است از این لحظه برای حمله به صلاحیت دولت کنونی آمریکا استفاده کند و این مسئله را مطرح می‌کند که دولت از کمک به مناطق جمهوری‌خواه خودداری می‌کند، علی‌رغم اینکه شواهدی از چنین سیاستی وجود ندارد. ترامپ و هریس به طور جداگانه برای ارزیابی خسارات توفان و تعهد حمایت به جورجیا رفته‌اند، و هریس از کارولینای شمالی بازدید کرده است و از نامزدها خواسته است که رویدادهای مبارزات انتخاباتی را در مناطق دیگر لغو کنند. جورجیا و کارولینای شمالی هر دو ایالت‌های مهم از نظر سیاسی و انتخاباتی هستند.

ترامپ و متحدانش از عواقب توفان هلن استفاده کرده‌اند و واکنش دولت بایدن به این بلای طبیعی را زیرسوال برده‌اند. آنان ادعا کرده‌اند که قربانیان این توفان‌ها فقط می‌توانند ۷۵۰ دلار کمک دریافت کنند و همچنین اتهاماتی را مبنی بر اینکه بودجه واکنش اضطراری به مهاجران اختصاص داده شده است، مطرح کرده‌اند. ترامپ گفت که واکنش دولت آمریکا به توفان هلن بدتر از مدیریت توفان کاترینا در دولت جورج بوش در سال ۲۰۰۵ بود که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۴۰۰ نفر شد.» با توجه به رخ دادن توفان میلتون، واکنش‌ و استفاده از این رخداد نیز آغاز خواهد شد. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی