| کد مطلب: ۲۰۸۷۵

بدرالسادات مفیدی دبیر جبهه اصلاحات:

صداوسیما تنها رسانه ایران نیست

صداوسیما تنها رسانه ایران نیست

بدرالسادات مفیدی، دبیر جبهه اصلاحات و روزنامه‌نگار،‌ زمان برگزاری اولین نشست خبری پزشکیان را با زمان برگزاری اولین نشست خبری رؤسای‌جمهور گذشته مقایسه کرده و به هم‌میهن گفت:«از پیروزی پزشکیان حدود دو ماه و نیم می‌گذرد. در جهان مرسوم است که رئیس‌جمهوری پیروز در انتخابات بلافاصله بعد از پیروزی خود را در معرض رسانه‌ها قرار می‌دهد و پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران می‌شود زیرا از طریق رسانه‌ها می‌توانند پیام رئیس‌جمهور‌ را به افکار عمومی انتقال دهند و به مردم احترام بگذارند. در ایران هم معمولاً بعد از انتخابات اما شاید با یکی دو هفته تاخیر این نشست برگزار می‌شده و من تاکنون مشاهده نکرده‌ام که حضور رئیس‌جمهور در برابر رسانه‌ها این میزان به تاخیر بیفتد.»

او این میزان تاخیر را زیاد و غیرمنطقی دانسته و ادامه داد:«نمی‌توان این مسئله را با رویکرد مبتنی بر وفاق ملی و آشتی ملی توجیه کرد. به نظر من حتی باید این مسائل را از طریق رسانه‌ها بیان ‌کرد زیرا این روش برای افرادی که به او رای دادند ایجاد آرامش می‌کند و در عین حال پزشکیان از این طریق پیام خود را به افرادی که به او رای ندادند یا ۵۰ درصدی که اصلاً پای صندوق‌های رای حاضر نشدند، منتقل می‌کرد و می‌گفت که صدای آنها را شنید‌ه‌ است و برای تحقق‌ وعده‌هایی که داده‌، تلاش می‌کند.

البته آقای پزشکیان با سایرین تفاوتی داشت به این معنی که وعده‌های آنچنانی نداد و سعی کرد بر بستر واقعیت حرکت کند و بر همین اساس هم بهتر بود که زودتر در برابر رسانه‌ها ظاهر می‌شد.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مصاحبه اخیر رئیس‌جمهور با صداوسیما هم اشاره کرد: «صداوسیما به‌عنوان یک رسانه مستقل در کشور شناخته نمی‌شود. بنابراین نمی‌تواند رسانه‌ای باشد که بین مردم و رئیس‌جمهور یک ارتباط جدی و عمیق برقرار کند.»

او تاکید کرد:«به عنوان یک فرد رسانه‌ای به این تاخیر در برگزاری نشست خبری معترضم؛ به‌ویژه اینکه در ایام سوگواری امام حسین، رئیس‌جمهور مرتب در مجالس عزاداری حضور می‌یافت که البته کار بسیار درست و بجایی بود؛ هم به جهت اعتقادات خود او و هم به لحاظ ارتباط‌گیری با بافت سنتی-مذهبی جامعه. اما به نظر من باید در این زمینه تعادل برقرار می‌کرد و برگزاری این نشست را هم در کنار این مسئله در اولویت خود قرار می‌داد.»

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه به لحاظ رسانه‌ای از رئیس‌جمهور کار شاخصی ندیده‌ام، عنوان کرد:«با این حال اخبار منتشرشده نشان می‌دهد که در شورای اطلاع‌رسانی دولت یا سایر بخش‌ها،‌ نیروهای حرفه‌ای را به کار می‌گیرند که این اقدامات مثبت و در راستای رویکرد دولت نسبت به رسانه است. اما باید توجه کرد که یک مقام مسئول باید خود را در برابر مردم پاسخگو بداند و این پاسخگویی هم میسر نمی‌شود مگر از مسیر رسانه‌ها.» او بر این موضوع هم تاکید کرد که رئیس‌جمهور نباید تنها رسانه اصلی کشور را صداوسیما بداند.

او باید نگاهی فراگیر داشته باشد زیرا امروز حتی رسانه‌های مکتوب هم حرف اول را نمی‌زنند بلکه فضای مجازی در چنین جایگاهی قرار دارد:«امیدوارم رئیس‌جمهور با همین صداقت و شفافیتی که با مردم داشته است، همواره به سوالات خبرنگاران و رسانه‌ها پاسخ دهد و مردم را در جریان امور بگذارد.» او اضافه کرد:«اگر در جایگاه یک خبرنگار در برابر رئیس‌جمهور قرار می‌گرفتم از او درباره چالش‌ها و ابرچالش‌هایی که در حال حاضر ایران و مردم ایران با آن مواجه هستند سوال می‌کردم.

همچنین درباره وعده‌هایی که او در ایام انتخابات داد حتماً می‌پرسیدم. امیدوارم که پزشکیان به روشنی به چنین سوالاتی پاسخ دهد؛ مثلاً بگوید من می‌توانم یا تلاش می‌کنم که به فرض در حوزه سیاست خارجی یا تحریم‌ها و... اقدام کنم و اعلام کند که در مسیر وفاق ملی و با توجه به جریانات موجود در حاکمیت و ارتباطی که با حلقه سخت قدرت برقرار کرده است، چه مسائلی را می‌تواند حل کند. قطعاً مردم می‌خواهند این موارد را بشنوند و از اقداماتی که انجام شده مطلع شوند.»

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که اگر در جایگاه خبرنگار در برابر رئیس‌‌جمهور ظاهر می‌شد حتماً درباره گشت ارشاد و طرح نور و اقدامات دولت در این زمینه از او سوال می‌کرد: «این انتظار وجود دارد که ببینیم آیا در بحث وفاق ملی رئیس‌جمهور وارد لابی و گفت‌وگو با تصمیم‌گیرندگان اصلی اجرای طرح نور شده است تا بتواند این مسئله را مهار کند؟ او طرح نور را طرح سیاهی خواند. باید دید چه اقداماتی با کمک مردم، علما و... کرده‌ تا مسئله حجاب را به‌ شیوه‌ای آبرومندانه حل کند. چالش بین زنان و دختران با ساختار سیاسی باعث افزایش بی‌اعتمادی شده و حالا برای کاهش این بی‌اعتمادی، آیا آقای پزشکیان در این مدت وارد مذاکرات مربوطه شده است؟ حتی مسئله زندانیان سیاسی هم در زمره مسائلی هستند که رئیس‌جمهور باید از طریق تعامل حل کند.»

مفیدی همچنین تاکید کرد که به عنوان دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران که معلق است، این سوال را از پزشکیان دارم که آقای رئیس‌جمهور آیا می‌توانید مسئله این انجمن را حل کنید؟«ما معتقدیم که شما می‌توانید. آقای روحانی هم می‌توانست این موضوع را حل کند اما اقدامی نکرد. زیرا بخشی از چالش ما در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و طرف دعوای ما وزارت کار بود. ما این امید را داریم که لااقل این بخشی که مربوط به وزارت کار است مشکلات مربوطه را حل کند.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی