| کد مطلب: ۱۸۹۹۳

مقامات ارشد و چهره‏‌های سیاسی کشور به ترور اسماعیل هنیه واکنش نشان دادند

خونخواهی

خونخواهی

گروه خبر: رئیس دفتر سیاسی حماس نیمه‌شب دهم مرداد، در تهران ترور شد. اسماعیل هنیه از جمله مهمانان خارجی بود که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به ایران آمد.

 مقام رهبری، سران قوا، سپاه، وزارت امور خارجه، مدیران و چهره‌های سیاسی کشورمان با صدور پیام‌هایی به این ترور واکنش نشان دادند. اسرائیل مسئولیت این حمله را نپذیرفته و اعلام کرده که در سرزمین‌های اشغالی برای آمادگی جهت مقابله با واکنش احتمالی ایران آماده‌باش برقرار شده است. پیکر اسماعیل هنیه امروز در تهران تشییع و نماز میت بر پیکر او توسط مقام رهبری اقامه می‌شود. رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه قطر دفن خواهد شد.

عصر روز گذشته نیز تجمعی در میدان فلسطین تهران در اعتراض به این ترور برگزار شد. تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاعات دقیقی از نحوه و کیفیت این ترور منتشر نشد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته دو اطلاعیه منتشر کرد که اطلاعات محدودی از این حادثه را در خود داشت. اطلاعیه اول ساعت ۵:۵۰ دقیقه روی سایت اطلاع‌رسانی سپاه قرار گرفت که خبر اصابت به محل اقامت رئیس دفتر سیاسی حماس و شهادت او به همراه یکی از محافظانش را در بامداد چهارشنبه تائید می‌کرد. در اطلاعیه دوم نیز اطلاعات بیشتری درباره حادثه ذکر نشد اما اعلام شد که پاسخ سختی از سوی مقاومت در راه است.

خون‌خواهی مهمان را وظیفه خود می‌دانیم

آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری با صدور پیامی، ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه اظهار داشتند: «رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه امروز به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»

در پاسداری از تمامیت ارضی کوتاهی نخواهیم کرد

در پیام مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان، آمده است: «رژیم صهیونیستی که پس از ماه‌ها کشتار و جنایت و ویرانی در غزه، دچار بن‌بست و قفل‌شدگی بوده و قادر به رهایی از پیامدهای سیاست تاریخی مبتنی بر اشغالگری، تروریسم، تبعیض نژادی و کشتار جمعی خود نیست، بامداد امروز برادر عزیز و مجاهد راه خدا شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین – حماس را در تهران هدف عملیات جنایتکارانه تروریستی خود قرار داد و به شهادت رساند.»

در بخش دیگری از این پیام می‌خوانیم: «این اقدام تروریستی همچون دیگر جنایت‌های رژیم صهیونیستی، ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و ضرورت اقدام متحد جهان به ویژه کشورهای اسلامی را برای مقابله با این رژیم جنایتکار و اشغالگر بیش از پیش نشان می‌دهد. این جنایت در تهران و هنگامی انجام شد که برادر عزیزمان شهید اسماعیل هنیه، میهمان رسمی رئیس‌جمهور و دولت جمهوری اسلامی بوده و برای شرکت در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری به ایران سفر کرده بود. جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.»

آتش طوفان‌الاقصی شعله‌ورتر خواهد شد

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا ضمن محکومیت اقدام اسرائیل، این ضایعه را به ملت فلسطین تسلیت گفت: «شهادت رهبر پرافتخار و سردار مجاهد جبهه مقاومت آقای «اسماعیل هنیه» که عمر بابرکت خود را در مسیر جهاد فی‌سبیل‌الله طی نمود و در این راه از تقدیم اولاد و اَحفاد خود نیز دریغ نورزید، بدون‌تردید برای او فوزی عظیم و فرجامی سعادتمندانه و برای ملت مقاوم و مظلوم فلسطین مایه‌ی فخر و مباهات است. بلاشک فقدان شهید هنیه این مجاهد مخلص و آزاده، ثلمه‌ای بزرگ برای مقاومت سرافراز ملت فلسطین در برابر سفاکان و غاصبان رژیم منحوس و جعلی صهیونیستی خواهد بود اما بحول و قوه الهی خون مطهر این شهید والامقام، حماسه‌ساز می‌شود، افق‌گشایی می‌کند و درخت تناور مقاومت اسلامی را بیش از پیش آبیاری خواهد کرد و آتش خشم ملت مبارز و حماسه‌ساز فلسطین را در امتداد طوفان‌الاقصی شعله‌ورتر می‌سازد. عناصر شقی، زبون و جنایتکار دخیل در به شهادت رساندن شهید هنیه بدانند که خون مطهر این شهید، شور و خشم و عظمت جبهه مقاومت در برابر صهیونیست‌های غاصب را مضاعف گردانده و مورد عقاب و انتقام سخت قرار خواهند گرفت. اینجانب این اقدام بزدلانه تروریستی را محکوم نموده و شهادت شهید هنیه و همراه ایشان را به ملت بزرگ فلسطین، حماس، کلیه گروه‌های مقاومت فلسطینی و خانواده مکرم هنیه تبریک و تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان و همه مجاهدان راه حق غفران واسعه و علو درجات مسئلت می‌نمایم.»

از خون هنیه نخواهیم گذشت

در پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز آمده است: «شهادت این مجاهد والامقام به‌یقین باعث تقویت پیوندهای ناگسستنی مسلمانان و پایبندی و اتحاد بیشتر مجاهدان جبهه مقاومت و آزادی‌خوای در راه مبارزه با غاصبان و جنایتکاران خواهد بود. ملت سرافراز ایران همواره در کنار مردم شریف، مظلوم و دلاور فلسطین و دیگر ملت‌های آزادی‌خواه تا تحقق آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف خواهد ایستاد.جمهوری اسلامی ایران از خون برادر شهید و میهمان عزیز خود شهید حاج اسماعیل هنیه نخواهد گذشت و خونخواهی آن شهید عزیز را وظیفه قطعی خود می‌داند. اینجانب شهادت جناب آقای حاج اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به ملت‌های بزرگ و مقاوم فلسطین و ایران، تمامی رزمندگان و مجاهدان جبهه مقاومت و تمام اعضاء جنبش حماس، تبریک و تسلیت می‌گویم. ان‌شاءالله در امتداد خط سرخ شهادت سرداران جبهه حق، شاهد تحقق نصرت الهی و ظفرمندی امت اسلام با شکست و اضمحلال کامل عوامل و ایادی رژیم صهیونیستی خواهیم بود.»

پیام رئیس کل ستاد نیروهای مسلح

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی این عملیات را محکوم کرد و اظهار داشت: «شهادت پر افتخار مجاهد خستگی‌ناپذیر، رهبر شجاع جبهه مقتدر مقاومت اسلامی فلسطین و رئیس دفتر سیاسی حماس، شهید بزرگوار «آقای دکتر اسماعیل هنیه» و محافظ ایشان را که در اقدام تروریستی رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی به شهادت رسیدند به امت اسلامی، آزادی‌خواهان جهان، جبهه عظیم مقاومت اسلامی و مردم مقاوم و صبور فلسطین به‌ویژه خانواده مکرم آن شهیدان والامقام تسلیت عرض می‌نمایم. بی‌شک این جنایت تروریستی، ضدانسانی و مغایر با قوانین و اصول بین‌المللی که ناشی از استیصال و شکست‌های پی‌درپی در مقابل دفاع قهرمانانه‌ جبهه مقاومت اسلامی با پشتوانه‌ی مردم صبور و مقتدر فلسطین می‌باشد، زمینه‌ساز اتحاد هرچه بیشتر جبهه مقاومت اسلامی و جهان اسلام و شکست‌هایی به مراتب دردناک‌تر از گذشته برای آن رژیم منفور و حامیان آن، به خصوص آمریکای تروریست‌پرور خواهد شد. به فضل الهی و با مجاهدت رزمندگان سلحشور جبهه مقاومت اسلامی مبارزه بر علیه رژیم صهیونیستی مصمم‌تر از گذشته تداوم داشته و نویدبخش آرمان آزادی قدس شریف با نابودی غده سرطانی اسرائیل می‌باشد.»

اعلام موضع حماس

حماس در ساعات اولیه صبح دیروز، در بیانیه کوتاهی وقوع ترور را تائید کرد و از پاسخ به آن خبر داد. خلیل الحیه یکی از رهبران ارشد حماس که در تهران حضور دارد، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد. الحیه گفت: «اسماعیل هنیه در یک مکان سری حضور نداشت و ترور او دستاورد اطلاعاتی برای دشمن به شمار نمی‌رود.» این عضو ارشد حماس همچنین اظهار داشت که «دشمن می‌داند که مقاومت، ایران و لبنان هرگز ترور هنیه را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.» او تاکید کرد که حماس منتظر نتایج تحقیقات کامل مقامات ایران درباره ترور اسماعیل هنیه است.

این عضو ارشد حماس درباره برخی جزئیات حادثه گفت: «شاهدانی که با اسماعیل هنیه بودند، تأیید کرده‌اند که یک موشک به اتاقی که او در آن بود اصابت کرده است. اکنون منتظر تحقیقات کامل از سوی مراجع ذی‌صلاح هستیم. مکان حادثه به واسطه انفجار موشک تخریب شده و برخی از شیشه‌ها، پنجره‌ها، درها و دیوارها آسیب دیدند.»

واکنش‌های دیپلماتیک

وزارت امور خارجه‌ کشورمان در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، بیانیه‌ای رسمی صادر کرد: «این اقدام تروریستی نه‌تنها نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. این اقدام رژیم جنایتکار اسرائیل، در تداوم ترور رهبران مقاومت فلسطین در کشورهای دیگر در چند دهه گذشته رخ داده است، اما اقدام متجاوزانه و تروریستی جدید این رژیم در ترور شهید هنیه بخشی از برنامه نسل‌کُشی فلسطینیان  به‌ویژه در ۱۰ ماه اخیر و در جهت افزایش ناامنی در منطقه غرب آسیا است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دولت آمریکا به‌عنوان حامی و همدست رژیم صهیونیستی در استمرار اشغالگری و نسل‌کُشی فلسطینیان، در ارتکاب این اقدام شنیع تروریستی را مورد تاکید قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در ترور مجاهد خستگی‌ناپذیر شیخ اسماعیل هنیه را شدیداً محکوم می‌کند و با تأکید بر حق ذاتی خود در پاسخ مناسب نسبت به این اقدام متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود، انتظار دارد که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در راستای حمایت از حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و مقاومت مشروع آنان در برابر اشغالگری، رژیم اسرائیل را به‌طور جدی و مؤثر مورد مؤاخذه قرار داده و تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم را در قبال این رژیم یاغی اتخاد نمایند.»

سرپرست و سخنگوی وزارت خارجه نیز در پیام‌هایی جداگانه، شهادت هنیه را تسلیت گفتند. علی باقری در واکنش به این ترور، در توئیتر تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران این اقدام مجرمانه نفرت‌انگیز را به شدیدترین وجه ممکن محکوم نموده و بر حق خود برای پاسخ مناسب تأکید می‌نماید. شورای امنیت سازمان ملل باید به مسئولیت خود برای مقابله با تهدید صلح و امنیت بین‌المللی به واسطه اقدامات مستمر تروریستی و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر اسرائیل عمل نماید.»

سیدعباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی که از او به‌عنوان گزینه اصلی وزارت امور خارجه دولت چهاردهم نام برده می‌شود، در توئیتر نوشت: «رژیم اشغالگر تاوان سختی پس خواهد داد و البته به هدف شوم خود برای سد کردن راه دولت در ابتدای شروع کار، نخواهد رسید.»

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در صفحه توئیتر خود این پیام کوتاه را منتشر کرد: «پاسخ به یک ترور در واقع عملیات ویژه خواهد بود؛ سخت‌تر و با هدف القای پشیمانی عمیق در عامل جنایت.»

واکنش چهره‌های سیاسی

سیدمحمدخاتمی، رئیس دولت اصلاحات در پیامی شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت گفت: «شهادت جناب اسماعیل هنیه که از چهره‌های برجسته مقاومت و مبارزه و مقابله با ترور و سرکوب و اشغال بود، و چندی پیش نیز شاهد شهادت نزدیکترین کسان خود در کنار ده‌ها هزار فلسطینی قربانی جنایات وحشتناک اسرائیل در غزه، نشانه دیگری از پلیدی و نفرت‌انگیزی تروریسم است، بخصوص وقتی که رنگ دولتی به خود می‌گیرد. از خداوند منان می‌خواهم که خون پاک این شهید همچون زندگی سرشار از مبارزه‌اش عاملی باشد در جهت رهایی هرچه زودتر مردم مظلوم فلسطین به‌خصوص مظلومان غزّه.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین کشورمان در پیامی نوشت: «اسرائیل در ۷۶ سال گذشته جز ترور، تخریب، تجاوز و ناامنی منطقه ثمره دیگری نداشته و مردم منطقه دهه‌هاست با استراتژی این رژیم در جنگ‌آفرینی، اشغالگری، کشتار بی‌رحمانه و ترورهای بزدلانه آشنا هستند. سکوت جامعه جهانی در قبال این تجاوزات، روز‌به‌روز به بحران و جسارت و خسارت بیشتری منجر می‌شود که مسببان آن، دولت‌های حامی این رژیم جنایتکار هستند.

ترور مهمان عزیز ما در مراسم تحلیف منتخب ملت ایران، شهید سرافراز و مجاهد نستوه اسماعیل هنیه در این مقطع، همزمان امنیت و ثبات ایران در آستانه تشکیل دولت جدید و فلسطین و منطقه را هدف گرفته است. از این جهت واکنش به آن هوشیاری زیادی می‌طلبد؛ آنچه حائز اهمیت است آنکه ترورها و رفتارهایی از این دست از سوی رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیست در مقاطعی روی می‌دهد که فرصت‌ها و موفقیت‌هایی پیش روی ملت ایران قرار می‌گیرد و رژیم غاصب دقیقاً در چنین مقاطعی چالش‌هایی را پیش روی ایران به وجود می‌آورد تا مانع فرصت‌ها و گشایش‌هایی شود که می‌تواند مسیر پیشرفت ایران و تعاملات سازنده را برای کشورمان فراهم کند.

راه مقابله با این توطئه دشمن صهیونیستی، حفظ انسجام ملی، همراهی و همکاری با نهادهای مسئول امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی کشور و تقویت راهبردهای آن‌ها، پرهیز از شعارهای ناصواب و باور به درایت و جامع‌نگری ارکان نظام در هر نوع پاسخ و واکنش است. علاوه بر آنکه این اقدام جنایتکارانه، اراده مقاومت و ایستادگی در برابر تروریسم دولتی اسرائیل را بیشتر خواهد کرد.»

علی ربیعی، سخنگوی اسبق دولت در توئیتر نوشت: «ترور میهمان مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، علاوه بر اینکه اقدامی بر علیه مقاومت ملت فلسطین است، شلیکی شوم به شکوه انتخاباتی ملت ایران بود. ملتی که بارها بلوغ و رشد خود را در عرصه‌های مختلف ملی از جمله انتخابات اخیر به نمایش گذاشته و اکنون بیش از هر زمان دیگر در حمایت از مقاومت مشروع فلسطین پای خواهد فشرد.»

علی مطهری، نماینده ادوار مجلس در جریان واکنش به این ترور، سوالی نیز مطرح کرد: «چرا باید محل اسکان او به عنوان مهمان در تهران برای صهیونیست‌ها مشخص باشد؟»

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در صفحه توئیتر خود نوشت: «مردم دنیا بدانند در روزی که رئیس‌جمهور ایران در آغازین روز فعالیت خود، دنیا را به صلح و دوستی دعوت کرد، رژیم غاصب صهیونیستی در خاک ایران دست به اقدامی تروریستی زد. اگر برای این غده سرطانی چاره‌جویی نشود، صلح در سراسر دنیا را به خطر خواهد انداخت. همه ما موظف به برقراری صلحیم.»

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران در توئیتر به این واقعه واکنش نشان داد: «اسرائیل وقاحت را به جایی رسانده که بدون واهمه در مرکز ایران دست به ترور می‌زند. این رژیم تبهکار با ترور هنیه علاوه بر نقض تمامی قوانین بین‌المللی، هدفی جز کشاندن منطقه به جنگی بدون قاعده و تداوم کشتار وحشیانه مردم مظلوم فلسطین را دنبال می‌کند.این جنایت باید یکصدا محکوم شود.»  

تائید و تکذیب اسرائیل

شبکه العربیه حوالی ظهر دیروز خبری مبنی بر پذیرش مسئولیت ترور هنیه از سوی دفتر رسانه‌ای کابینه اسرائیل منتشر کرد. اما چندی بعد این مسئله تکذیب شد. به گزارش خبرآنلاین، یک مقام نظامی رژیم اسرائیل در گفت‌وگو با رسانه روسی «ریانووستی» اعلام کرد که تل‌آویو مسئولیت ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را نمی‌پذیرد.

دیوید منسر، سخنگوی دولت اسرائیل نیز نسبت به ترور هنیه اظهار بی‌اطلاعی کرد. سخنگوی دولت اسرائیل گفت: «حماس هنوز از دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌ها خودداری می‌کند، حماس بود که خواستار تغییر شرایط معامله شد و به چارچوب اصلی پایبند نبود.» این مقام رژیم اسرائیل افزود: جنگ تا زمان دستیابی به همه اهداف خود و بازگشت همه گروگان‌ها متوقف نخواهد شد. به گزینه بازگشت به جنگ در طول مذاکرات پایبندیم.

او تأکید کرد: «در مورد حادثه ترور اسماعیل هنیه اظهارنظری نخواهیم کرد، ما فؤاد شکر، نفر دوم حزب‌الله لبنان را هدف قرار دادیم و از ترور هنیه بی‌اطلاعیم. حماس نماینده ایران در منطقه است و ما در چند جبهه در حال جنگ بوده و در حالت آماده‌باش کامل برای واکنش احتمالی ایران نیز هستیم. ایران گفته است که می‌خواهد ما را نابود کند و ما با تهدید‌های آن‌ها روبه‌رو خواهیم شد.»

شبکه ۱۲ اسرائیل در گزارشی مدعی شد: موشکی که هنیه را هدف قرار داده از داخل ایران شلیک شده است. یکی از سخنگویان کاخ سفید نیز در واکنش به سوال خبرنگاری درباره ترور هنیه، گفت که کاخ سفید گزارش‌های مربوط به ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران را دیده است، اما از اظهارنظر فوری خودداری کرد. اتحادیه اروپا نیز خواهان حداکثر خویشتن‌داری پس از ترور هنیه شد.

چه کسی جایگزین هنیه خواهد شد؟

تا لحظه تنظیم این گزارش، حماس اظهارنظری رسمی در خصوص جانشین اسماعیل هنیه در دفتر سیاسی این جنبش نداشته است. با توجه به این ترور، اسامی مختلفی توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود. یحیی سنوار، فرمانده حماس در نوار غزه و خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی این جنبش که تا قبل از انتخاب هنیه در این جایگاه بود، از جمله اسامی مطرح‌شده هستند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی