| کد مطلب: ۱۶۸۹۸

ورود سه چهره دیگر به جریان انتخابات

زاکانی، پزشکیان و حقانیان ثبت‌نام کردند

ورود سه چهره دیگر به جریان انتخابات

گروه خبر: ستاد انتخابات کشور روز گذشته، ۱۰ ساعت شلوغی را پشت سر گذاشت. جمعی از چهره‌های سیاسی شناخته‌شده روز گذشته در ساختمان وزارت کشور حاضر شدند و به‌عنوان داوطلب شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، نام‌نویسی کردند.

مسعود پزشکیان، نماینده ادوار مجلس، سردار وحید حقانیان، معاون اجرایی سابق دفتر رهبری و علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از جمله ثبت‌نام‌کنندگان بودند.

پزشکیان با فرزندش آمد

مسعود پزشکیان روز گذشته با دخترش در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و مانند دیگر نامزدها، پس از انجام کارهای اداری ثبت‌نام در جمع خبرنگاران پشت تریبون رفت و پنج دقیقه صحبت کرد. پزشکیان گفت: «آنچه که ما باید انجام بدهیم ارائه حرف‌های جدید و یا راه جدید نیست؛ مشکل این است که سیاست‌های کلی رهبری و قانون برنامه را یک‌طرف می‌گذاریم و حرف‌های تازه از خودمان درمی‌آوریم.»

او اضافه کرد: «باید بین تمام گروه‌ها در کشور وحدت و انسجام ایجاد کنیم، اگر می‌خواهیم مشکل مملکت حل بشود، باید با هم وحدت کنیم و به عالمان و دانشمندان و انسان‌های توانمند متکی بشویم. تنظیم اثربخش رابطه دولت و مردم با توجه به سیاست‌های کلی، ایجاد امکانات عادلانه و ایجاد فرصت برابر و رفع تبعیض ناروا در مناطق مختلف کشور باید مدنظر قرار گیرد. باید با دنیا ارتباط منطقی برقرار می‌کردیم. باید بپذیریم که تمام کسانی که در این مملکت زندگی می‌کنند براساس توان و مهارت نقش‌های مختلف را بر عهده بگیرند.»

پزشکیان خارج از وزارت کشور و در پاسخ به سوال انصاف‌نیوز مبنی بر اینکه «آیا با کسی توافقی کرده‌اید که از انتخابات کنار بکشید؟»، گفت: «نه با کسی توافقی نکردیم. به‌هر حال در نهایت باید اصولاً کاری اتفاق بیفتد که آن کسی که اصلح است بالا بیاید و این باید در روند جریان خودش را نشان بدهد.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر که پرسید «آیا افرادی مثل آقای ظریف جایی دارند؟» گفت: «طبیعتاً آن آدم‌هایی که تجربه، علم و کارآیی دارند، آدم منت‌شان را می‌کشد که سر کار بیاید. نه اینکه افرادی بیایند که فقط ما می‌گوییم.»

زاکانی با مدیران شهرداری آمد

علیرضا زاکانی دیروز حوالی ساعت ۱۵:۳۰ در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و نام‌نویسی کرد. نکته جالب توجه درباره حضور شهرداری تهران در وزارت کشور، همراهی او توسط مدیران و کارکنان شهرداری بود.

براساس گزارش خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات و آن‌طور که کانال خبرنگاری روزنامه جمهوری اسلامی نوشت، عضو تیم تشریفات، مدیر روابط عمومی و سخنگو، عکاس و‌ تصویربردارهای شهرداری تهران زاکانی را برای حضور در وزارت کشور همراهی کردند.

شهردار تهران در صحبت‌های انتخاباتی خود گفت: «شهید رئیسی، به انقلابی بودن خود افتخار کرد و قرآن و تصویر حاج قاسم را سر دست گرفت، او به راه خویش مطمئن بود و با آرامش رفت. او بسیجی بود و بسیجی ماند و مگر نه اینکه پایان ماموریت بسیجی شهادت است؟»

او اضافه کرد: «اندوخته سه سال دولت رئیسی عزیز ما همان «راه جمهور» است، ترسیم جهت‌گیری درست در مسیر انقلاب و ایجاد شرایط ثبات برای «ایران عزیز»؛ وضعی که با زمان شروع دولت سیزدهم قطعاً قابل مقایسه نیست.»

ثبت‌نام زاکانی در انتخابات با واکنش‌های مثبت و منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای روبه‌رو شد. حساب کاربری تائیدشده علیرضا زاکانی در شبکه ایکس (توئیتر) ۹ صبح دیروز با انتشار عکسی از راهپیمایی ۲۲ بهمن و جمله بسم‌‌الرب الشهدا، از قصد قطعی خود برای نام‌نویسی خبر داد.

از بیت تا ستاد

حوالی ظهر دیروز وحید حقانیان به ستاد انتخابات کشور رفت و نام‌نویسی کرد. حقانیان سال‌ها از نزدیکان مقام رهبری بود و سمت معاون اجرایی دفتر ایشان را برعهده داشت. در یک بازه زمانی چندساله، حقانیان تقریباً در تمام تصاویر موجود از رهبری در کنار ایشان بود اما حدود سه سال قبل خبر برکناری او از این مسئولیت منتشر شد. جزئیات بیشتری از این مسئله در دسترس نیست.

حقانیان سوابق خود را این‌طور مطرح کرد: «از ۱۸ سالگی فعالیت در حزب جمهوری و درک بزرگانی چون شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و بزرگان دیگر، کار اجرایی، فرهنگی و سیاست‌ورزی را آغاز کردم. در دوران ۴۵ ساله خدمت خود در نهاد ریاست‌جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری، با ارتباط نزدیک با کلیه بزرگان نظام، همه رؤسای سه قوه، وزرا و استانداران و سفرا، شهرداران و سایر مسئولان میانی کشور، تبادل نظر داشته و با مسائل کشور آشنایی کامل دارم.»

این بخش از سخنان حقانیان بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت: «بنا دارم از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول و ظاهری گذر کنم. شرایط ایران و جهان را در این مقطع مهم می‌دانم به همین دلیل با تصمیم شخصی، خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران معرفی می‌کنم.»

نام‌نویسی سردار حقانیان واکنش‌های مختلفی چه در میان فعالان شناخته‌شده اصولگرا و چه میان کاربران ناشناس داشت و برای ساعاتی به ترند اول توئیتر فارسی در ایران تبدیل شد.

نکته جالب توجه در جریان حضور حقانیان، قطع چندباره برق ستاد انتخابات بود؛ تا جایی که او هنگام صحبت پشت تریبون در جمع خبرنگاران و قطع دوباره برق اظهار داشت که امیدوار است این مسئله عمدی نباشد.

عصر روز شنبه اما شرکت توزیع برق تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قطع برق ستاد انتخابات کشور به دلیل اختلال فنی لحظه‌ای در شبکه بوده و با رفع سریع اختلال پیش‌آمده، جریان برق ستاد مزبور در حال حاضر برقرار است.

جدال توئیتری لاریجانی و جلیلی

شبکه ایکس (توئیتر) به‌رغم اینکه جزو شبکه‌های اجتماعی مسدود محسوب می‌شود، به‌طور کلی و به‌خصوص در این روزها زیاد مورد استفاده سیاسیون و نامزدهای انتخاباتی قرار می‌گیرد. پس از توئیت‌ جنجالی حساب علی لاریجانی و استفاده مجدد از عبارت ارتفاع بگیریم و چند اظهارنظر دیگر، بحثی مجازی میان این اکانت و اکانت منتسب به سعید جلیلی شکل گرفت.

این اکانت توئیتر در سال ۲۰۱۳ ساخته شده، ۲۸۴ هزار دنبال‌کننده دارد و ۳۵۰۰ پست منتشر کرده است. این حساب در طعنه‌ای به لاریجانی، از او سابقه فعالیت‌های ضدفسادش را خواست و این حساب نیز پای نرم‌افزار هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی را به میان کشید.

این نرم‌افزار هوش مصنوعی در پاسخ به سوالی، قوانین مربوط به مسئله مبارزه با فساد در دوران مدیریت لاریجانی در مجلس را لیست کرده بود.

به‌دنبال این جدال، ظهر ۱۲ خرداد خبرگزاری ایسنا نوشت: «صفحات رسمی جلیلی فقط سایت وی و کانال‌های دارای تیک آبی در پیام‌رسان‌های داخلی است و سایر صفحات به اسم وی، فقط صفحات هواداری است. دفتر سعید جلیلی در سال‌های گذشته چند بار اعلام کرده است که صفحات به نام جلیلی در شبکه‌های اجتماعی خارجی مربوط به شخص جلیلی نیست.

سعید جلیلی روز ۱۰ خرداد با حضور در ستاد انتخابات کشور، داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شد. در دو روز گذشته هم پیام‌های منتسب به جلیلی در شبکه ایکس مورد توجه و بحث کاربران این شبکه قرار گرفته است البته این حساب کاربری توسط یکی از هواداران جلیلی مدیریت می‌شود.»

درحالی‌که این اکانت طی سال‌های گذشته به فراخور مناسبت‌های مختلف فعال بود و مطالب آن توسط نزدیکان جلیلی بازنشر می‌شد، تکذیب انتساب آن به این نامزد انتخابات دستمایه طنز کاربران توئیتر شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی