| کد مطلب: ۱۶۸۱۱

نشست دولت زیر سایه انتخابات

ضرغامی رد کرد، مخبر جواب سر بالا داد

نشست دولت زیر سایه انتخابات
شادی مکی

شادی مکی

گزارشگر هم‌میهن

گروه خبر: براساس اصل 114 قانون اساسی «رئیس‌جمهور برای مدت 4 سال با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد او به‌صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است.»

در ادوار مختلف هم شاهد آن بودیم که رؤسای‌جمهور بلافاصله بعد از پایان مدت ماموریت خود برای حضور در انتخابات بعدی اعلام کاندیداتوری می‌کردند، در واقع به جز شهید رجایی و ابوالحسن بنی‌صدر تمامی رؤسای‌جمهور بعدی برای مدت دو دوره یا هشت سال سکان اداره کشور را به دست گرفتند. با این حال سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید دولت سیزدهم نتوانست دوره 4 ساله اول خود را به پایان برساند و در سانحه هوایی 30 اردیبهشت 1403 جان خود را از دست داد.

به همین علت هم می‌توان گفت در حال حاضر چشم‌هایی به پاستور دوخته شده و برخی منتظرند که از دل دولت، نامزد یا نامزدهایی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو معرفی شوند.

شاید به همین دلیل است که روز گذشته در حیاط دولت سوال خبرنگاران از بسیاری از اعضای این هیئت درباره حضورشان در انتخابات بود؛ سوالاتی که گاهی به‌صورت قطعی و گاه به صورت مبهم پاسخ داده شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور یکی از افرادی بود که در این‌باره از او سوال شد. پاسخ او قطعی بود:«برنامه‌ای در این زمینه ندارم.» وحیدی همچنین از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از هشت صبح پنجشنبه 10 خرداد، به مدت پنج روز خبر داد. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت هم خبر داد که در جلسه روز گذشته، وزارت کشور پیشنهادی برای برگزاری انتخابات ارائه کرد که به تصویب رسید تا منابع لازم برای برگزاری انتخابات در داخل و خارج از کشور فراهم شود. اما محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور روز گذشته در حیاط دولت تاکید کرده بود که «همانطور که رئیس‌جمهور می‌تواند برای دور دوم ثبت‌نام کند، شورای سران هم می‌توانند در انتخابات طبق قانون و نظر شورای نگهبان شرکت کنند.»

پاسخ‌های صریح یا مبهم به یک سوال

غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری هم از دیگر افرادی بود که در حاشیه جلسه روز گذشته دولت به‌صورت قطعی اعلام کرد نامزد انتخابات نخواهد شد. او همچنین تاکید کرده بود که «دولت بنای معرفی نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد»؛ با این حال اظهارنظر اسماعیلی درباره کاندیداتوری محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری مبهم بود. اسماعیلی به گفتن همین جمله که «مخبر منع قانونی برای کاندیدا شدن ندارد اما از اراده و تصمیم او اطلاع ندارم» بسنده کرده بود.

خبرنگاران اما از گفت‌وگو با شخص مخبر هم راه به جایی نبردند و او با جملاتی مبهم درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات صحبت کرد. آنطور که در رسانه‌ها آمده است؛ او ابتدا در پاسخ به احتمال کاندیداتوری‌اش به خبرنگاران گفته بود:«ما که داریم حمّالی می‌کنیم، این حرفا چیه!»، و حیاط نهاد ریاست‌جمهوری را ترک می‌کند، لحظاتی بعد اما او بار دیگر به حیاط بازگشته و به خبرنگاران می‌گوید:«ما در حال حاضر هیچ دغدغه‌ای جز خدمت و پیگیری ماموریت‌های دولت آیت‌الله رئیسی نداریم.»

سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اما از افرادی بود که قطعاً حضور خود در رقابت‌های انتخاباتی را رد کرده و گفته بود: «اگرشورای نگهبان تنگ‌نظری نکند حتماً یکی از پرشورترین رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را شاهد خواهیم بود.»

علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم در زمره افرادی بود که درباره حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده پاسخی مبهم و نه‌چندان مرتبط داد:«برنامه حال حاضر من رسیدگی به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران است و برای پاسخ به این سوال باید بر سر آن پروژه بیایید تا جوابم را به شما بگویم.»

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با سابقه کاندیداتوری هم اعلام کرد که هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته است.

مهرداد بذرپاش گزینه قوی دولت

مهرداد بذرپاش، وزیر فعلی راه و شهرسازی فردی است که برخی از او به‌عنوان گزینه‌ای جدی برای حضور در انتخابات آتی یاد می‌کنند. با این حال او روز گذشته در جلسه هیئت وزیران حضور نداشت تا خبرنگاران درباره احتمال کاندیداتوری‌ از او سوال کنند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین جلسه که روز گذشته بذرپاش در آن حضور داشت، افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن استان تهران بود که در شهر جدید پرند برگزار شد.

او در حاشیه این مراسم گفته: «برنامه‌ریزی شده تا بهره‌برداری‌ها از واحدهای تکمیل‌شده مسکن به صورت هفتگی باشد که امروز بیش از ۲۶ هزار واحد در استان تهران افتتاح شد. همچنین ساخت۳۷ هزار و ۴۵۵ واحد نهضت ملی مسکن در سطح استان تهران نیز آغاز خواهد شد.»

سخنانی که می‌تواند شائبه وعده‌های انتخاباتی از سوی او را تقویت کند؛ به‌ویژه ‌آنکه به نظر می‌رسد صداوسیما نیز در حال سرمایه‌گذاری روی کاندیداتوری بذرپاش است و تبلیغاتی را در این زمینه اجرایی کرده است. اگر همه این موارد را در کنار اظهارات میثم نادی، رئیس ستاد انتخابات شریان بگذاریم که بذرپاش را از گزینه‌های جدی و مطرح این انتخابات می‌داند،‌ شاید به شفاف‌سازی تصمیم‌ آینده وزیر راه و شهرسازی کمک کند.

نادی معتقد است بذرپاش هم همراه و همکار حاج آقای رئیسی بوده ‌و هم دارای سوابق اجرایی روشنی در دولت‌های مختلف و به همین دلیل هم اجماع شریان روی این فرد دور از انتظار نیست.

به هر روی درحالی‌که انتظار می‌رود کم‌کم چهره‌های قطعی برای حضور در انتخابات رخ بنمایانند ولی هنوز اما و اگرها درباره افرادی که به جرگه نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌پیوندند بسیار است. از طرف دیگر همچنان نظارت استصوابی و امکان ردصلاحیت‌ یکی از مهم‌ترین تردیدها یا موانع بسیاری از چهره‌های مؤثر در انتخابات به‌ویژه در میان جریان اصلاح‌طلب است و از سوی دیگر سایر افراد مدنظر برای کاندیداتوری هم به جای شفاف‌سازی در این حوزه به اظهارنظرهای مبهم می‌پردازند؛ واکنشی که دلیل آن مشخص نیست.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی