| کد مطلب: ۱۶۷۶۱

ظریف: نمی‌آیم

ظریف: نمی‌آیم

گروه خبر: با نزدیک شدن به مهلت پنج‌روزه ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، گمانه‌زنی‌ها درباره چهره‌های شاخص سیاسی که ممکن است برای بر عهده گرفتن این جایگاه وارد میدان شوند، بیشتر و جدی‌تر از قبل می‌شود.

جلسات و چانه‌زنی‌ گروه‌های سیاسی برای رسیدن به یک نامزد مشخص ادامه دارد و از سوی دیگر در فضای  مجازی نیز نام‌هایی مطرح می‌شود. هنوز مشخص نیست که طرح نام‌ها با برنامه‌ریزی و برای سنجش واکنش‌ها به این نام‌ها صورت می‌گیرد یا به صورت خودجوش اتفاق می‌افتد.

با مطرح شدن بحث انتخابات زودهنگام چهاردهم، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال حضور محمدجواد ظریف دیپلمات کهنه‌کار و وزیر امور خارجه دولت روحانی مطرح شد. اما ظریف روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، به این گمانه‌زنی‌ها پایان داد. محمدجواد ظریف به این خبرگزاری اعلام کرد که در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به‌عنوان نامزد پست ریاست‌جمهوری حاضر نخواهد شد.

رایزنی‌ محمد صدر با خاتمی

-تشخیص سید محمد صدر

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مدیران پیشین وزارت امور خارجه، روز گذشته از تصمیم‌گیری نهایی خود تا پایان هفته جاری خبر داد.

صدر گفت: «اینکه با آقای خاتمی دیدار داشتم صحت دارد در واقع آقای خاتمی پیشنهاد کاندیداتوری را به بنده دادند ولی هنوز تصمیمی درباره ورود به انتخابات نگرفته‌ام. برای تصمیم‌گیری در این خصوص در حال مشورت با دوستان هستم. در واقع هنوز مردد هستم.»

هنوز دیداری بین صدر و اعضای جبهه اصلاحات انجام نشده است.

علی‌اکبر صالحی می‌آید؟

علی اکبر صالحی

برخی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای رایزنی‌هایی با علی‌اکبر صالحی، وزیر پیشین امور خارجه کشورمان و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی داشتند تا نظر او را برای کاندیداتوری در انتخابات جلب کنند.

صالحی در پاسخ به این دعوت‌ها مطرح کرده است که حضور در انتخابات را بررسی خواهد کرد. به گفته پیام برازجانی از چهره‌های سابق نزدیک به محمد شریعتمداری وزیر رفاه دولت روحانی، صالحی در حال حاضر برای شرکت در یک اجلاس بین‌المللی خارج از کشور بوده و اخبار حاکی از آن است که تصمیم نهایی خود را پس از بازگشت به ایران اعلام خواهد کرد.

صالحی‌ ۷۵ سال دارد و مسئله سن برای ثبت‌نام او مطرح است. به گفته قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان، اگر کاندیدایی شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی مربوط به ویژگی‌های رئیس‌جمهور را داشته باشد و فقط شرایط سنی را نداشته باشد، ممکن است شورای نگهبان استثناء قائل شود. گفته می‌شود که این مسئله در خصوص احتمال کاندیداتوری صالحی مطرح شده است.

دولتی‌هایی که نام‌شان شنیده می‌شود

اخبار پراکنده‌ای درباره اعضای دولت سیزدهم که در انتخابات ثبت‌نام خواهند کرد نیز در این فضا شنیده می‌شود. براساس این اخبار، جمعی از اساتید انقلابی دانشگاه‌ها از داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه برای شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند.

فعالیت غیررسمی انتخاباتی با عنوان «جبهه حامیان دولت تداوم خدمت» حول محور منظور شکل گرفته است که فهرست وزرای پیشنهادی آن به جز چند مورد، با وزرای دولت سیزدهم یکسان است. مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی و از وزرای محمود احمدی‌نژاد نیز از احتمال کاندیداتوری خود خبر داده است.

ورود یا عدم ورود محسن رضایی معاون اقتصادی پیشین دولت سیزدهم و دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا (با حکم سیدابراهیم رئیسی) به انتخابات نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

نام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، علیرضا زاکانی، شهردار تهران و دستیار ویژه رئیس‌جمهور فقید، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید نیز به عنوان کاندیداهای جریان حاکم بر دولت سیزدهم شنیده می‌شود.

خانواده رئیسی از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد

به گزارش تابناک، روز گذشته مسئول دفتر احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر رئیس‌جمهور فقید مشهد اعلام کرد که «خانواده علم‌الهدی عزادار هستند، قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ را ندارند و از کاندیدا یا جناحی هم حمایت نخواهند کرد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی