| کد مطلب: ۱۶۷۱۶

ایران به دولت میانه‌رو نیازمند است

ایران به دولت میانه‌رو نیازمند است

عضو شورای مرکزی کارگزاران، دولت مرحوم رئیسی را دولتی میانه‌رو در میان اصول‌گرایان خواند و افزود: «تداوم قهر مردم با صندوق رای ممکن است به تشکیل دولت چهاردهم توسط طیف‌های رادیکال اصول‌گرایان منجر شود و این برای کشور خطرناک است.»

محمد قوچانی، رئیس کمیته‌ی سیاسی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز با اشاره به برگزاری جلسه‌ی کمیته سیاسی این حزب، گفت: «در این جلسه بر اصل مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تاکید شد چراکه از منظر منافع ملی، فرصتی برای تغییر در سیاست‌های جاری به دست آمده است.»

او افزود:«با احترام به دولت سیزدهم، معتقدیم راهی که از انتخابات سال ۱۴۰۰ به این سو طی شده، مسیر درستی نبوده است. بنابراین حزب کارگزاران هم مانند دیگر اصلاح‌طلبان معتقد است بهترین راه تغییر و تحول، تغییر و تحول تدریجی است که با تک‌تک آرای شهروندان حاصل می‌شود و از مسیر صندوق رای می‌گذرد.»

قوچانی با خطاب‌ قرار دادن مردم گفت: «باور داریم که قهر شما با صندوق رای که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی هم به اوج خود رسید، نتیجه‌ مثبتی برای کشور نخواهد داشت و به حاکمیت تندروها و افراطی‌ها منجر می‌شود.»

دولت رادیکال نتیجه تداوم قهر با صندوق

عضو شورای مرکزی کارگزاران، دولت مرحوم رئیسی را دولتی میانه‌رو در میان اصول‌گرایان خواند و افزود: «تداوم قهر مردم با صندوق رای ممکن است به تشکیل دولت چهاردهم توسط طیف‌های رادیکال اصول‌گرایان منجر شود و این برای کشور خطرناک است.»

قوچانی حاکمیت را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت: «آن‌چه اکنون می‌تواند پیوندهای ملی ما را استوار و وحدت ملی را محکم کند، یک انتخابات پرشور و با مشارکت بالاست که این مهم فقط با یک رقابت پرشور حاصل می‌شود و اگر عناصر رقابت غایب باشد، مشارکت هم شکل نمی‌گیرد.»

رایزنی با نامزدهای احتمالی

رئیس کمیته سیاسی کارگزاران با اشاره به تصمیم این حزب برای ایفای نقش در انتخابات براساس مشی خود، از تهیه فهرستی از کاندیداهای بالقوه خبر داد و گفت: «تا این لحظه به هیچ نامزد مشخصی که مورد اجماع همه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و میانه‌روها باشد، نرسیده‌ایم.»

او ادامه داد: «سیاست و راهبرد ما این بوده با همه افرادی که در مظان نامزدی هستند، رایزنی و گفت‌وگو کنیم، مشاوره بدهیم و از ایشان درخواست کنیم که از فرصت ثبت‌نام دریغ نکنند. در این مسیر هم به یک لیست ۱۰نفره رسیدیم.»

او ملاک‌های انتخاب نامزدها در انتخابات ۸ تیر را چنین تشریح کرد: «مبنای ما برای این انتخاب این بوده که هم یک شخصیت ملی باشد، هم بتواند رای مردم را جذب کند و هم بتواند با نظام سیاسی همکاری کند. به عبارت دیگر ملی‌گرایی، میانه‌روی و کارآمدی افراد برای ما مهم بوده است.»

قوچانی گفت: «کمیته سیاسی این لیست ۱۰نفره را تهیه و تصویب کرده است و در حال رایزنی با شورای مرکزی حزب هستیم و اصراری هم نداریم قبل از ثبت‌نام، اسامی این افراد را منتشر کنیم. بنابراین هرگونه لیستی که به حزب کارگزاران منصوب می‌شود را تکذیب می‌کنم تا زمانی که مصوبه کمیته سیاسی و شورای مرکزی حزب کارگزاران به صورت رسمی اعلام شود.»

وی در پاسخ به این سوال که ملاک وابستگی تشکیلاتی هم در انتخاب افراد مدنظر بوده یا نه؟ گفت: «ما الزاماً دنبال نامزد تشکیلاتی نیستیم. بنابراین اگر نامزدی در سطح ملی پیدا شود که عضویت تشکیلاتی در حزب کارگزاران یا جبهه اصلاحات نداشته باشد اما گفتمان اصلاح‌گری و میانه‌روی را قبول داشته باشد، گفتمان ملی و گفتمان کارآمدی را قبول داشته باشد، ما از او حمایت خواهیم کرد و الزامی نمی‌بینیم که حتماً نامزدی با وابستگی تشکیلاتی را معرفی کنیم. البته نامزدهای حزبی هم داریم و نامزدهای جبهه‌ای را در اولویت قرار داده‌ایم.»

او در پاسخ به اولویت جبهه اصلاحات در انتخاب کاندیدای مورد حمایت گفت: «جبهه اصلاحات از احزاب متعددی تشکیل شده است که برخی با ما هم‌نظر هستند و ممکن است برخی، نظرات دیگری داشته باشند. در این‌که برای همه ما یک چهره اصلاح‌طلب اولویت دارد، تردیدی نیست اما اصلاح‌طلبی که ممکن باشد؛ این امکان هم دو وجه دارد؛ یک وجه رای‌آوری در میان مردم و وجه دیگر تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان است. گرچه ما به نحوه تاییدصلاحیت‌ها و نوع عملکرد نظارت استصوابی اعتراض داریم اما در این ۵۰ روز امکان تغییر دادن رویه شورای نگهبان را نداریم. در نتیجه از هر فرصتی باید استفاده کنیم که یک نامزد ضدانحصار و تندروی را معرفی کنیم».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی