| کد مطلب: ۱۶۷۲۱

لاریجانی کاندیداتوری را رد نکرد

لاریجانی کاندیداتوری را رد نکرد

بازار انتخاباتِ زودهنگام دو روز مانده به ثبت‌نام‌ها به شدت داغ شده و هر سه جناح اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و اصول‌گرا در تلاش‌اند کاندیدای مورد نظر خود را راهی پاستور کنند. تا زمان انتشار این گزارش حضور برخی افراد در انتخابات قطعی شده اما دربارۀ دیگران بیشتر در حد گمانه‌زنی است و قطعی نشده است.

سعید جلیلی از جبهه اصول‌گرایان را می‌توان یگانه‌چهره‌ای دانست که حضور او در انتخابات قطعی شده است در‌حالی‌که حرف و سخن دربارۀ او کم نیست. هاتف صالحی فعال رسانه‌‌ای اصول‌گرا در شبکۀ ایکس نوشته است: جلیلی، اصلی‌ترین کاندیدای پوششیِ «پرویز فتاح» خواهد بود. این درحالی است که خبرگزاری رویترز هم در تحلیلی در همین شبکه او را فردی توصیف کرده که تفکرات و ایدئولوژی‌ای بسیار شبیه به گفتمان رسمی دارد و نوشته: «او مردی مقتدر در حوزه سیاست و روابط بین‌الملل است. انتخاب جلیلی بر دنیا و معادلات جهان تاثیر می‌گذارد و می‌تواند برای منافع ما خطرساز باشد.»

واکنش لاریجانی به شایعۀ حضور در انتخابات

در همین فضا حضور چهره‌ای میانه‌رو مانند علی‌لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری از چنان اهمیتی برخوردار است که از او به‌عنوان حلقۀ مشترک دو جبهه اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان و دست‌کم لایه‌هایی از هر دو یاد می‌شود.

در بین میانه‌روها کارنامۀ سوابق اجرایی و مدیریتی علی لاریجانی در جایگاه‌هایی مانند ریاست مجلس، ریاست سازمان صداوسیما و دبیری شورایعالی امنیت ملی از همه سنگین‌تر است. به‌همین خاطر اظهارنظر اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی درباره کاندیداتوری لاریجانی نشان می‌دهد چه جایگاهی در طیف اصول‌گرا دارد.

بادامچیان در این باره گفته است: «‌تا امروز (دوشنبه) ۲۰ نفر از اصول‌گرایان قصد نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند و نام‌شان مطرح است ولی در نهایت فکر می‌کنم ۸ نفر ثبت‌نام کنند. هنوز صحبتی با آقای لاریجانی صورت نگرفته و باید ببینیم آیا او اصلاً ثبت‌نام خواهد کرد یا نه. ولی اگر ثبت‌نام کرد با او مذاکره می‌کنیم.»

با این حال لاریجانی تا لحظه نوشتن این گزارش اگرچه اشاراتی داشته اما هنوز نظر قطعی نداده اما دیروز در حاشیۀ مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم دربارۀ احتمال کاندیداتوری خود به همین دو کلمه بسنده کرد: «ببینیم حالا».

صادق محصولی کاندیدا می‌شود

mahsooli

از سوی دیگر مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری درباره گزینه مورد نظر این رادیکال‌ترین طیف اصول‌گرا گفته است: «در حال حاضر جلسات برگزار می‌شود و هنوز تکلیف‌مان مشخص نیست... ما در حال بررسی شرایط موجود و نامزدها هستیم و هنوز تصمیم نهایی در این رابطه نگرفته‌ایم.» با وجود این اظهارنظر اما خبرگزاری تسنیم از صادق‌ محصولی دبیرکل جبهه پایداری به‌عنوان کاندیدای اصلی این تشکل یاد کرده است.

شریان به دنبال بذرپاش

bazrpash

دیگر چهره اصول‌گرا که گمانه‌زنی‌هایی درباره کاندیداتوری او مطرح اما مبهم است مهرداد بذرپاش، وزیر فعلی راه و شهرسازی است که احتمال نامزدی او با توجه به پخش چند تبلیغ وزارت راه از تلویزیون درباره خانه‌های آماده‌شدۀ نهضت ملی مسکن افزایش یافته است.

میثم نادی، رئیس ستاد انتخابات شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان)، با اشاره به جلسه روزهای اخیر اعضای شبکه مرکزی این تشکل گفته است: «هنوز به گزینه نهایی نرسیده‌ایم اما برآیند کلی به یکی از یاران وفادار و همراهان آقای رئیسی متمایل خواهد شد که در دولت هم ایفای نقش کرده است.»

اشاراتی که می‌تواند معطوف به مهرداد بذرپاش باشد.  او همچنین با اعلام اینکه محسن رضایی گفته قطعاً وارد عرصه انتخابات نمی‌شود و با این حال توضیح داده اگر اجماع و دعوتی از طرف مردم، گروه‌های مختلف مرجع و نخبگان صورت بگیرد و مطالبه‌ای مطرح شود ورود به انتخابات را بررسی می‌کند و ما (شریانی ها) منتظریم تا او فضا و شرایط را ارزیابی کند. 

mokhber

خبرها درباره کاندیداتوری محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری هم چندان شفاف نیست.

شخص او که سه سال معاون اول رئیس‌جمهوری فقید بوده در این باره نظر نداده اما مصطفی نجفی، دبیر بین‌الملل تارنمای تابناک در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت:«موثق/ عدم ثبت‌نام محمد مخبر در انتخابات قطعی شد.

او گفته است از هیچ گروه و جریانی نیز حمایت نمی‌کند. این درحالی است که جریان دولت تلاش می‌کنند او را با خود در انتخابات همراه کنند.»

تکذیب حضور همسر رئیسی از زبان برادر

جمیله علم الهدی2

نام دیگری که از همان روزهای اول بعد از سانحه بالگرد شنیده شد، جمیلۀ علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور فقید بود. برادر او اما روز گذشته اعلام کرد‌: «خواهرم قصد نامزدی در انتخابات هشتم تیرماه 1403 را ندارد.»

در بین این گمانه‌زنی‌ها و اما و اگرها خبرگزاری فارس اقدام به راه‌اندازی کارزاری با عنوان «تامین امنیت رأی‌دهندگان خارج از کشور» کرده و در آن با اشاره به تجمع مخالفان نظام در مقابل سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای غربی نوشته است: «از مسئولان وزارت امور خارجه درخواست داریم تا با گفت‌وگو با مقامات کشورهای خارجی، پیگیر تامین امنیت شهروندان ایرانی در روز انتخابات باشند تا شهروندان خارج از کشور بتوانند به راحتی برای دادن رأی به مراکز وابسته به جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.»

آذری‌جهرمی: هنوز تکلیفم روشن نشده

آذری جهرمی1

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا قصد شرکت در انتخابات را دارد یا نه؟ اظهار داشت: هنوز تکلیف بنده برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای خودم روشن نشده است و در واقع حضورم در این عرصه هم احتمال دارد و هم ندارد.

وزیر سابق ارتباطات گفت: معتقدم اگر افراد شایسته‌ای که توانایی اداره کشور را دارند به صحنه انتخابات بیایند، این تکلیف (کاندیداتوری در انتخابات) از گردن بنده ساقط است. وزیر سابق ارتباطات گفت: نکته دیگر که شخصی است، این است که من خودم هم باید این آمادگی را در خودم داشته باشم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی