| کد مطلب: ۱۵۶۸۹

سه مجادله در شورای شهر

بررسی گزارش مالی شهرداری، قرارداد چینی‌ها، حصارکشی در پارک لاله

سه مجادله در شورای شهر

دیروز و در دویست‌وسی‌وسومین جلسه شورای شهر تهران، موضوعات مهمی مورد بررسی قرار گرفت. اما پربیراه نیست که بگوییم مهم‌ترین آن درآمدهای شهرداری بود که در گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران به آن اشاره شد و این درآمد بار دیگر اختلافات اصولگرایان بهشت‌نشین را از پرده برون انداخت و برخی از اعضای شورای شهر تهران به نوعی یکدیگر را تهدید کردند.

قرارداد شهرداری با چینی‌ها برای ورود خودروهای برقی از جمله موضوعاتی بود که به صورت برجسته در صحن علنی مورد مطالبه اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و حرف آخر را مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با مهر «محرمانه» بر این قرارداد زد.

قراردادی که در فضای مجازی منتشر شده، هنوز در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفته است و چمران با محرمانه خواندن این قرارداد، به‌نوعی دیگر اعضای شورای پارلمان شهری پایتخت را تهدید کرد که اگر این قرارداد منتشر شود، تمام افرادی که آن را در اختیار داشتند، مسئول خواهند بود. رئیس شورای شهر تهران با این بهانه قرارداد چینی‌ها را وتو کرده و از دسترس خارج کرد.

ساخت فرهنگسرا در پارک لاله

«آقای شهردار شما را به خدا قسم می‌دهیم این کار را نکنید اگر خدا را قبول دارید، اگر دین اسلام را قبول دارید این کار را انجام ندهید. ما نمی‌توانیم یک آجر در خانه‌ خود جابه‌جا کنیم ولی شما دارید این فضای سبز را از بین می‌برید؟ ما نمی‌گذاریم.»

این صدای زن معترض تهرانی است که فضای مجازی را در نوردیده است. این شهروند تهرانی می‌داند اینگونه تصمیم‌ها را شخصاً شهردار تهران می‌گیرد، چراکه در حیاط دولت به صراحت اعلام کرد تصمیم دارد در همه پارک‌های تهران مسجد بسازد.

مدیریت او بر شهرداری تهران هر روز یک تنش را به شهروندان تهرانی هدیه می‌دهد. علاوه بر قطع انبوه بوستان اقاقیا در منطقه ۳، گم شدن انبوه درختان پادگان ۰۶، قطع درختان در سعدآباد، خشک شدن ۱۲ هزار و ۷۰۳ درخت در ۳ بوستان پایتخت (پارک ملی سرخه‌حصار، پارک لویزان و بوستان چیتگر)، بریدن درختان در حاشیه اتوبان افسریه تهران، این روزها هم ساخت مسجد در پارک قیطریه و حصارکشی در پارک لاله مطرح است. براساس این روند و رویکرد دوره ششم مدیریت شهری فضای سبز و پارک‌های پایتخت از تعرض یا بی‌توجهی شهرداری در امان نیست.

برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که با وجود سازه‌هایی که در این بوستان وجود دارد، شهرداری برای ساخت فرهنگسرا نباید درختان را قطع یا به جای دیگری منتقل کند.

حتی شهرداری می‌تواند گود خطرناکی که در همین پارک قرار دارد و به هتل تبدیل نشد را به فرهنگسرا تبدیل کند. در این میان به نظر می‌رسد شهردار منطقه ۶ اعلام کرده که از موضوع ساخت‌وساز در این پارک قدیمی تهران خبر ندارد و این حصارکشی تحت نظارت سازمان بوستان‌ها رخ داده است.

باید ۵۰۰ سال توضیح بدهید

حصارکشی در پارک لاله موضوع دیگری بود که اعضای شورای شهر تهران به آن پرداختند. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به صحبت‌های عباس آخوندی درباره پارک لاله واکنش نشان داد.

او در این مورد تاکید کرد که در پارک لاله هنوز اتفاقی نیفتاده است اما مطرح کردن آن حاکی از آن است که اعضای شورای شهر تهران به موضوع قطع درختان حساسیت نشان می‌دهند: «فضاسازی‌های رسانه‌ای که در حال انجام است و ما نباید در این فضاسازی‌ها بیفتیم. بنده‌خدایی که سال‌ها وزیر بوده و متاسفانه فامیلی او شبیه من است مصاحبه کرده و گفته: «واویلا با مردم چه می‌کنید؟»

شما باید ۵۰۰ سال درباره بلایی که سر مردم آوردید توضیح دهید. در پارک لاله اتفاقی رخ نداده و شورای شهر هم اجازه نمی‌دهد اتفاقی بیفتد. قبل از اینکه اتفاق بیفتد از غارهایشان بیرون آمدند و ادای آدم‌های مدعی را درمی‌آورند. این شورا اولین مدعی محیط‌زیست و درختان است و حتماً با این موارد برخورد می‌کند.»

شهردار و شهرداری نظارت‌گریز

رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از دیگر اتفاقات شورای شهر بود. تمام  مصوبات، تذکرات و پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر تهران در این سامانه بارگذاری می‌شود.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در واکنش به این رونمایی تاکید کرد: «جای این سامانه خالی بود. اما نکته این است که با یک شهردار و شهرداری نظارت‌گریز مواجه هستیم که علاقه‌مند نیست پاسخگوی تذکرات، سوالات و ابهامات باشد. ۱۰ سامانه دیگر راه‌اندازی شود تا وقتی که شهرداری خود را پاسخگوی اعضای شورای شهر تهران نداند، مشکلی را حل نمی‌کند.»

آتش درآمدهای مازاد شورای شهر تهران را شعله‌ور کرد

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از عملکرد ۱۱ ماهه منتهی به بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ ارائه کرد. این گزارش با واکنش ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران روبه‌رو شد.

او گفت: «در نتیجه‌گیری گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران اعلام شده که در خصوص هزینه‌ها در بخش نقدی و غیرنقدی در مجموع ۱۲۰ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان ابلاغ شده است. بودجه با متمم ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بوده، چطور شهرداری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ کرده است؟ ۱۶ هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه مصوب ابلاغ شده و ۱۱۶ میلیارد تومان تخصیص داده است. این اختلاف دو سقفی بودجه، در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است. شهرداری دو برابر بودجه مصوب شورای شهر را ابلاغ کرده و پس از آن متمم ۱۰۴ هزار میلیارد تومان را به شورای شهر تهران آورده است. باید توضیح دهند فلسفه اعداد نجومی ابلاغی توسط شهرداری آن‌هم بدون مصوبه شورای شهر تهران چیست؟»

امانی با بیان اینکه درآمدهای پایدار شهرداری کاهشی بوده، افزود: «براساس گزارش‌های مکتوبه موضوع جدیدی به ردیف‌های بودجه شهرداری تحت عنوان «واریز و برداشت» با عدد ۲۰ هزار میلیارد تومان اضافه شده است. شهرداری باید مبنای قانونی و حقوقی و مجوز شورای شهر تهران مشخص کند. براساس کدام معیار و ملاک قانونی شهرداری تهران اقدام به واریز و برداشت این حجم از درآمد نقدی کرده است؟ مؤدیانی که به شهرداری بدهکارند و مبالغی را پرداخت می‌کنند به فاصله چند ساعت، بانک شهر این مبالغ را برداشت می‌کند. حدود ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این عملیات مالی مبهم ۲۰ هزار میلیارد تومانی از منطقه یک و دو کسب شده است. شهرداری باید دلایل انتخاب این پرونده‌ها را مشخص کند که عمدتاً در حوزه شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ است.»

مهدی اقراریان خطاب به لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شورای شهر، تاکید کرد: «مصادیق عدم شفافیت را امروز در بودجه شاهد هستیم. وقتی شهرداری پاسخ عضو شورای شهر تهران را نمی‌دهد، نماینده مردم مجبور است که مسئله را با رسانه‌ها مطرح کند تا مردم بدانند امروز در شهرداری تحت مدیریت زاکانی چه می‌گذرد. عدم شفافیت شما در این دوره مدیریتی، باعث ایجاد ابهامات بسیاری در خصوص عملکرد شما شده است. شما منتی بر سر ما ندارید، باید پاسخگوی نهاد شورای شهر تهران باشید. این نگاه بالا به پایین شهرداری به شورای شهر تهران قابل قبول نیست.»

پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران به حمایت از شهرداری برخاسته و با میان کشیدن تقوای اعضای منتقد زاکانی، گفت: «نباید از جاده عدالت خارج شوید. شما حق ندارید به دلیل مخالفت با گروه یا جریانی، نقاط مثبت را نبینید و بنا را فقط بر تخریب بگذارید. این بی‌تقوایی است. امروز در شورای شهر تهران گزارش افتخارآمیزی از برنامه مالی شهرداری شنیدیم. آنهایی که گفتند نمی‌توانید در ماه اول حقوق دهید، امروز شاهدند که در بهمن سال گذشته شهرداری با اقتدار توانسته منابع مالی لازم را برای اداره شهر  تامین کند. شورای شهر تهران باید از این اقدام تشکر کند.»

ناصر امانی در پاسخ به این اظهارنظر نایب‌رئیس شورای شهر تهران، تاکید کرد: «سروری خط‌کش تقوا را روی سوالات تخصصی بنده قرار داد. من نه به کسی بی‌احترامی و نه ایمان و تقوای کسی را اندازه‌گیری کردم. تنها چند سوال فنی پرسیدم. اگر شهرداری بیش از سقف بودجه درآمد کسب کند اعضای شورای شهر تهران باید روی آن نظارت داشته باشند. سوال مشخص بنده این است که چرا شهرداری سقفی بیش از بودجه مصوب شورای شهر تهران ابلاغ کرده است؟ اگر قرار است شهرداری از این طریق پیش برود، چرا ما در شورای شهر تهران بودجه تصویب می‌کنیم؟ درآمد شهرداری جز از حوزه شهرسازی است؟ خواهش می‌کنم از آیات قرآن استفاده نکنیم، ما هم بچه‌مسلمان هستیم.»

مهدی اقراریان نیز پرویز سروری را بی‌پاسخ نگذاشت و تاکید کرد: «فروزنده، معاون مالی شهرداری می‌گوید بدهی شهرداری تهران ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و زاکانی، شهردار تهران می‌گوید ۷۰ هزار میلیارد تومان است. حرف ما این است که مبلغ بدهی‌های شهرداری را برای ما شفاف کنید.»

او با اشاره به اینکه شهرداری پاسخگوی اعضای شورای شهر تهران نیست، خطاب به فروزنده گفت: «حرف ما این است که اعضای شورای شهر تهران باید از اقداماتی که در پستو انجام می‌گیرد، مطلع شوند. از پستو بیرون بیایید و فعالیت خود را شفاف کنید.»

این اظهارنظر اقراریان با اعتراض علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران روبه‌رو شد و او «اقدامات در پستو» را توهین دانسته و خواستار این شد که حرف‌های مطرح‌شده کارشناسی باشد.

سروری نیز در این باره خطاب به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: «شما صریح به ما تذکر می‌دهید اما ایشان (اقراریان) به خود اجازه می‌دهد که هر توهین و اهانتی را مطرح کند.»

اقراریان می‌گوید که سروری به او گفته است: «بعد از شورا هم وجود دارد.» برخی این گفته او را به انتخابات ۱۴۰۴ شورای شهر تهران گره زدند و گمانه‌زنی‌ها بر این مبنی است که اقراریان در لیست سروری قرار نمی‌گیرد.

فروزنده پس از این تنش به سوالات و ابهامات اعضای شورای شهر تهران پاسخ داد، اما ناصر امانی در پاسخ به این سوال هم‌میهن که از پاسخ‌های معاون شهردار تهران قانع شدید یا خیر؟ گفت: «خیر. فقط به ما گفتند شما بی‌تقوایی، عدالت نداری و حرف بی‌ربط می‌زنی. آقای چمران هم با این پاسخ‌ها قانع نشد. سوال من کاملاً مشخص است. باید اعلام شود که در هر منطقه چه واریز و برداشتی انجام شده و پرونده‌ها متعلق به چه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی است؟»

مهدی اقراریان نیز در پاسخ به این سوال هم‌میهن به اعداد بدهی شهرداری اشاره کرده و تاکید کرد: «شهرداری تهران ادعاهایی مطرح می‌کند اما مستندات آن در اختیار اعضای شورای شهر قرار نمی‌گیرد. بدهی‌های شهرداری تهران آیا طی یک سال که از مصاحبه زاکانی می‌گذرد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است؟ این ابهامات وجود دارد.»

او در پایان اعلام کرد که پاسخ سوالات و ابهامات خود را دریافت نکرده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی