| کد مطلب: ۱۶۸۶۴

OpenAI درحال انعقاد قراردادهای همکاری با غول‌های رسانه‌ای بزرگ، ازجمله واکس مدیا و آتلانتیک است

چت‌جی‌پی‌تی داناتر می‌شود

چت‌جی‌پی‌تی داناتر می‌شود

OpenAI، خالق هوش مصنوعی با دو گروه رسانه‌ای واکس مدیا و آتلانتیک قرارداد همکاری بست. براساس این قرارداد، دو شرکت مذکور، مجوز استفاده از محتوا‌های خود را برای آموزش چت‌بات هوش‌‌مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی به OpenAI، اعطا کردند؛ همچنین متعهد شدند تا با این شرکت در جهت توسعه محصولاتش همکاری کنند.

نازنین بقایی

نازنین بقایی

خبرنگار گروه فرهنگ

OpenAI، خالق هوش مصنوعی با دو گروه رسانه‌ای واکس مدیا و آتلانتیک قرارداد همکاری بست.

براساس این قرارداد، دو شرکت مذکور، مجوز استفاده از محتوا‌های خود را برای آموزش چت‌بات هوش‌‌مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی به OpenAI، اعطا کردند؛ همچنین متعهد شدند تا با این شرکت در جهت توسعه محصولاتش همکاری کنند.

قراردادهای OpenAI

چندماهی است که اخبار قراردادهای شرکت OpenAI، با شرکت‌های رسانه‌ای، دست‌به‌دست می‌شود. آخرین آن، قرارداد این شرکت با شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ واکس مدیا و آتلانتیک است. این معاملات یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که OpenAI از انعقاد قراردادی با نیوز کورپ خبر داد که تحت کنترل خانواده مرداک که مالک وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌پست است، قرار دارد که به موجب آن به سازنده چت‌جی‌پی‌تی اجازه داده می‌شود تا از تمام مقالات وال‌استریت ژورنال، نیویورک‌پست، تایمز و ساندی‌تایمز برای توسعه هوش مصنوعی استفاده کند.

طی چند ماه گذشته، شرکت هوش مصنوعی با شرکت‌های انتشاراتی که درمجموع بیش از ۷۰ روزنامه، وب‌سایت خبری و مجله را نمایندگی می‌کنند، مانند فایننشال‌تایمز و ردیت، قراردادهایی را امضاء کرده است. این قراردادها از این جهت صورت گرفت که پیش‌تر چند دفتر روزنامه ازقبیل نیویورک‌‌تایمز از این شرکت و مایکروسافت شکایت کردند که این شرکت‌های فناوری با استفاده‌ی بدون اجازه از محتوای ناشران برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود، قوانین کپی‌رایت را نقض کردند.

واکس مدیا و آتلانتیک

واکس مدیا یک شرکت رسانه‌ای دیجیتال آمریکایی است که در میان ۳۰ شرکت محبوب رسانه‌ای این کشور قرار دارد و در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده است. این شرکت چندین برند رسانه‌ای مختلف نظیر؛ واکس، ورج، ایتر، اس بی نیشن، مجله نیویورک و کات دارد. این شرکت گفته است: «مجوز محتواهایی را به OpenAI می‌دهد که به اطلاع‌رسانی ۱۰۰ میلیون کاربر چت‌جی‌پی‌تی کمک می‌کند».

بااین‌حال در این قرارداد بنابر آن است تا واکس مدیا از ابزارهای OpenAI برای بهبود محصولات تجاری وابسته به خود نیز استفاده کند. پس از انجام این معامله، اتحادیه تحریریه‌های واکس مدیا که وابسته به انجمن نویسندگان آمریکاست، گفت: «اعضای ما بدون اخطار قبلی مطلع شدند که شرکت واکس ‌مدیا وارد یک مشارکت در محصول با OpenAI شده است. ما هم به‌عنوان روزنامه‌نگار و هم به‌عنوان کارگر، نگرانی‌های جدی‌ای در رابطه با این مشارکت داریم. چیزی که معتقدیم بدون ذکر نگرانی‌های اخلاقی و زیست‌محیطی مستند درمورد استفاده از هوش مصنوعی، می‌تواند بر اعضای اتحادیه ما تاثیر منفی بگذارد».

در همین راستا جیم بانکوف، یکی از بنیانگذاران، رئیس و مدیرعامل شرکت واکس ‌مدیا در بیانیه‌ای گفت: «ما از شراکت با OpenAI هیجان‌زده هستیم. این توافقنامه با اهداف ما برای استفاده از هوش مصنوعی مولد برای نوآوری برای مخاطبان و مشتریان‌مان، حفاظت و رشد ارزش کار و مالکیت معنوی ما، همچنین افزایش بهره‌وری و قابلیت کشف برای ارتقای استعداد و خلاقیت روزنامه‌نگاران و خالقان استثنایی ما، همسو است».

آتلانتیک یک شرکت رسانه‌ای چاپی و آنلاین آمریکایی است که از سال ۱۹۹۷ کار خود را آغاز کرده است. طبق قرارداد آتلانتیک با OpenAI، مقالات ناشران در محصولات این شرکت؛ از‌جمله چت‌جی‌پی‌تی قابل دسترس خواهد بود. همچنین آتلانتیک به چگونگی ارائه اخبار در محصولاتی که در آینده اختراع خواهند شد، کمک خواهد کرد. درمقابل، تیم محصولات آتلانتیک دسترسی ممتازی به فناوری OpenAI، ارائه فیدبک و بازخورد و به‌ اشتراک‌گذاری موارد کاربردی به منظور شکل‌دادن و بهبود تجربیات خبری آینده در چت‌‌جی‌‌پی‌تی و سایر محصولات OpenAI خواهند داشت.

آتلانتیک در حال حاضر در حال توسعه یک میکروسایت آزمایشی به‌نام آزمایشگاه‌های آتلانتیک است تا دریابد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به توسعه محصولات و ویژگی‌های جدید کمک کند تا بهتر به روزنامه‌نگاری و خوانندگانش خدمت کند.

نیکلاس تامپسون، مدیرعامل آتلانتیک اظهار کرد: «ما معتقدیم که جست‌وجو در اینترنت با مدل‌های هوش مصنوعی، یکی از راه‌های اساسی برای این‌کار در آینده خواهد بود. ما از شراکت با OpenAI خوشحالیم تا گزارش‌ها و داستان‌های آتلانتیک را برای میلیون‌ها کاربر قابل کشف‌تر کنیم و صدایی در شکل‌دهی نحوه‌ی انتشار اخبار، در پلتفرم‌های آن‌ها داشته باشیم».

انتقاد خبرنگاران آتلانتیک و واکس

خبرنگاران، آتلانتیک و واکس به این قراردادها واکنش منفی نشان دادند. جسکا لسین، خبرنگار، در ۲۴ می گزارشی را با تیتر «شرکت‌های رسانه‌ای درحال ارتکاب اشتباهی بزرگ با هوش مصنوعی هستند» در آتلانتیک منتشر کرد.

در متن این گزارش آمده است: «سازمان‌های خبری‌ای که برای تبرئه هوش مصنوعی از اتهام دزدی عجله دارند، درحال انجام عملی ضد منافع خود هستند. آن‌ها نه‌تنها در دفاع از مالکیت معنوی خود شکست می‌خورند، بلکه اعتباری را هم که به‌سختی به‌دست آورده‌‌اند با اندکی پول نقد از شرکت‌هایی که آن‌ها را کم‌ارزش می‌کنند و محصولاتی می‌سازند که به وضوح قصدشان جایگزین شدن با کار آنان است، معامله می‌کنند. مالکان شرکت‌های رسانه‌ای، امتیازاتی را به پلتفرم‌هایی می‌دهند که تلاش می‌کنند همه‌ی مخاطبان و اعتمادی را که روزنامه‌نگاران بزرگ جذب می‌کند، به‌سمت خود بکشند؛ بدون آن‌که هرگز کار پیچیده و پرهزینه روزنامه‌نگاری را انجام دهند».

او افزود: «ناشرانی مانند نیوز کورپ این کار را با اپل و آی‌پد انجام دادند و مبالغ هنگفتی را روی محتوای پرزرق و برق سرمایه‌گذاری کردند که برایشان درآمدی نداشت، اما به اپل کمک کرد سخت‌افزار بیشتری بفروشد. ناشران از گوگل پول گرفتند تا روزنامه‌نگاری خود را به‌صورت رایگان از طریق جست‌وجوی اینترنتی ارائه دهند، اما متوجه شدند که این‌کار تنها سبب شد تا مبلغی که از طریق خرید اشتراک مشترکین‌شان دریافت می‌کردند، ازبین برود. همچنین ناشران برای تولید نمایش‌های ویدئویی برای فیس‌بوک و قالب‌بندی مجدد مقالات خود برای داشتن کارکرد درست در برنامه جدیدش، صف می‌کشیدند اما کمی بعد این شرکت رسانه اجتماعی نمایش‌ها و برنامه‌ را لغو کرد؛ در پی این عمل، بسیاری از سازمان‌های خبری بیکار شدند».  

در همین راستا برایان والش، خبرنگار، در ۳۱ می در گزارشی در واکس نوشت: «پیش‌بینی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه رشد چت‌بات‌ها و محصولات جست‌وجوی هوش مصنوعی می‌تواند باعث شود که تا سال ۲۰۲۶ ترافیک موتورهای جست‌وجو برای ناشران تا ۲۵ درصد کاهش یابد. مسلماً هرچه این ربات‌ها عملکردشان ارتقا پیدا کند که بخشی از آن به لطف معاملات با شرکت‌های رسانه‌ای است، این کاهش مخاطب سریع‌تر رخ خواهد داد. در جهانی که هوش مصنوعی به‌عنوان یگانه پاسخ موجود وجود دارد، ضرورت تولید کار بیشتر توسط خبرنگاران ازبین می‌رود. این اتفاق نه‌تنها برای ناشران و نویسندگان، بلکه برای هوش مصنوعی هم فاجعه است؛ زیرا اگر دیگر داده‌ای توسط خبرنگاران تولید نشود، شرکت‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند مواد خام را برای آموزش، ارتقا و به‌روز‌ کردن هوش مصنوعی خود به‌دست بیاورند. البته، مطمئناً شرکت‌های هوش مصنوعی تنگ‌نظر نخواهند بود و برای این مشکل تدبیری خواهند اندیشید».

نفع دوطرفه

با توجه به انتقادات مطرح‌شده در رابطه با قراردادهای مذکور باید گفت که این‌قبیل همکاری‌ها می‌تواند به‌نفع هر دو طرف قرارداد باشد. انگیزه OpenAI، در چنین توافقاتی روشن است؛ نیاز دائمی به داده‌‌ معتبر و به‌روز برای سیستم‌های هوش مصنوعی‌اش. ازآنجایی که OpenAI، هدفش اطمینان از پاسخ دقیق و درست چت‌بات‌هایش است، مقالات خبری منبع ارزشمندتری از سایر اطلاعات موجود در اینترنت هستند. وب‌سایت‌های خبری‌ای مانند واکس، بی‌شمار داده و اطلاعات قابل اعتمادی که به‌دقت نوشته و بررسی شده‌اند، دارند، بنابراین همکاری‌هایی از این دست با شرکت‌های رسانه‌ای، برای توسعه هوش مصنوعی ضروری هستند.

با این‌وجود، نویسندگان و ناشران نگران این هستند که با توسعه‌ی هوش مصنوعی، احساس نیاز مخاطبان به محتواهایشان ازبین برود، اما به‌زعم بسیاری از کارشناسان این نگرانی بی‌مورد است و همانطور که برایان والش گفت، هوش مصنوعی منبع اطلاعاتش را ازبین نخواهد برد و در عوض، ناشران می‌توانند با قراردادهایی از این دست از سود هنگفت این غول‌های اینترنتی برای توزیع محتوایشان و دستیابی به مخاطبان بیشتر، بهره ببرند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی