| کد مطلب: ۱۱۲۱۳

رویداد

khandoozi خاندوزی

اعلام زمان واگذاری بنگاه‌ها

در ادامه اجرای مصوبه مولدسازی ازسوی سران سه‌قوه، بخش بزرگی از بنگاه‌هایی که در اختیار ‌بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی بود و همراهی نمی‌کردند، در ماه‌های آینده واگذار خواهد شد. به گزارش ایسنا، سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دراین‌باره گفت: سبک کردن بار دولت از بنگاه‌داری است و دراین‌زمینه نیز موفق شدیم برای حل این مشکل وفاقی در سطح بالای دولت و قوه‌قضائیه ایجاد کنیم و در ماه‌های آینده خواهید دید که این روش و فرآیند معکوس خواهد شد و بخش بزرگی از بنگاه‌هایی که در اختیار بانک‌ها بود و دستگاه‌های اجرایی نیز حاضر نبودند از آنها دل بکنند، واگذار خواهد شد. وزیر اقتصاد گفت: ترجیح ما دراین‌زمینه است که تجربه گذشته تکرار نشود به‌نحوی‌که دوباره از سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و سایر نهادهای عمومی کشور بخواهیم وارد عرصه مدیریت این شرکت‌ها شوند. واگذاری این شرکت‌ها باید به همان قیمتی باشد که فعال اقتصادی به آن اعتقاد دارد و این‌طور نباشد که قیمت‌گذاری این بنگاه‌ها به دوبرابر یا سه‌برابر ارزش واقعی قیمت‌گذاری شود، زیرا در این صورت حتماً فعالان اقتصادی استقبال نخواهند کرد و اینجا هم با صراحت می‌گویم، حتماً بخشی از مدیران دولتی نیز دوست ندارند فعالان بخش خصوصی در این عرصه ورود کنند، اما دولت و قوه‌قضائیه توافق دارند که  کمک و پشتیبانی کنند تا تصمیمات لازم دراین‌زمینه با جرأت و همت و همراه با شفافیت و پیروی از قانون اتخاذ شود.

169658493

تورم آذر ۴۴/۴درصد

طبق اعلام مرکز آمار، در آذرماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به ۲۱۷ رسیده که نسبت به ماه قبل ۲/۹درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰/۲درصد افزایش یافته و در ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه پارسال ۴۴/۴درصد افزایش داشته است. مرکز آمار طی گزارشی میزان تورم نقطه به نقطه، تورم ماهانه خانوارهای کشور، نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور و همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در آذرماه ١٤٠٢را اعلام کرده است. درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در آذرماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۴/۴درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰/۵واحد درصد کاهش یافته است.

1777480_197

واردات ۱۹ تن شمش طلا به کشور

طبق اعلام گمرک، در ۹ ماهه امسال، بیش از ۱۹ تن و ۲۴۶ کیلوگرم شمش طلا به ارزش یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار، ازطریق گمرکات وارد کشور شده که چهارمین کالای وارداتی محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، واردات شمش طلا با اختصاص ۲/۵۴درصد از ارزش کل واردات کشور در ۹ ماهه سال‌جاری، رتبه چهارم اقلام عمده کالاهای وارداتی کشور را به خود اختصاص داد. در این مدت بیشترین میزان واردات شمش طلا از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) با ۶۷ درصد از وزن شمش طلا، گمرک باشماق با ۲۱/۱۵درصد و گمرک تبریز با ۸/۷۵ درصد انجام گرفت. براساس این گزارش، پس از سه گمرک فوق‌الذکر، بیشترین میزان واردات شمش طلا به گمرک مشهد، گمرک فرودگاه اصفهان، گمرک فرودگاه شیراز و گمرک اصفهان اختصاص داشت. بنابراین گزارش، هیئت‌دولت در آذرماه سال گذشته مصوب کرد تا تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه، واردات شمش طلا به کشور آغاز شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی