| کد مطلب: ۱۵۸۵

پلیس به دنبال خطای پلیس

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

نزدیک به یک‌ماه از آغاز اعتراضات در ایران گذشته است؛ اعتراضاتی که در پی مرگ مهسا امینی در تهران آغاز شد و به سرعت به سایر شهرها رسید. در این روزها اخبار متفاوتی هم مخابره شد. گاهی متفاوت و گاهی متناقض. تصاویر و فیلم‌‌هایی هم هست که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و حتی گاهی در خبرگزاری‌های رسمی بازنشر می‌شود. تصاویر و فیلم‌هایی که گاه آتش اعتراض‌ها را شعله‌ورتر می‌کند. مثل همین ویدئوی کوتاهی که روز گذشته اولین بار توسط بی‌بی‌سی‌فارسی منتشر شد و به سرعت نور در فضای

مجازی چرخید.

بی‌بی‌سی از این ویدئو با عنوان «تعرض نیروهای امنیتی به یک زن جوان» یاد کرد و همین موضوع با خشم بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. تا جایی که برخی از فعالان اجتماعی و سیاسی هم ضمن ابراز ناراحتی از این موضوع، خواستار پاسخگویی نیروی انتظامی شدند.

ساعاتی پس از انتشار این ویدئو و با شدت گرفتن اعتراضات مردمی به رفتار نیروهای یگان ویژه با این زن، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای توضیحاتی داد. اطلاعیه‌ای که در بیشتر رسانه‌های داخلی با عنوان «توضیح پلیس در مورد رفتار مأموران در دستگیری یک خانم» منتشر شد. اما موضوعی که در این ویدیو مشهود بود، آزارگری یک مامور در حلقه سایر همکارانش بود و پس از این اقدام هم زن جوان از مهلکه گریخت و نشانی از بازداشت او نبود.

با این حال، پلیس در این بیانیه اعلام کرد: «این فرماندهی با اشاره به کلیپ منتشرشده در شبکه‌های معاند پیرامون عملکرد مأموران پلیس در دستگیری خانمی که از محرکان اغتشاشات در میدان آرژانتین بوده است اعلام داشت با توجه به فیلم منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای و تلاش و دروغ‌پردازی‌های شبکه‌های معاند دستور ویژه‌ای مبنی بر رسیدگی به این موضوع از سوی سلسله‌مراتب فرماندهی انتظامی تهران بزرگ صادر شده است.»

این مرکز انتشار این فیلم را متوجه معاندینی دانست که «با استفاده از تاکتیک‌های عملیات روانی و سیاه‌نمایی برای تشویش اذهان عمومی، قصد برانگیختن احساسات شهروندان داشته‌اند. پلیس ضمن اقدام در خصوص تأمین امنیت شهروندان خود را مکلف به پاسخگویی می‌داند و رفتارهای خارج از ضوابط و مقررات را به‌هیچ‌وجه تأیید نمی‌کند و در صورت وقوع هرگونه تخلف

برابر قوانین و مقررات با متخلفان برخورد خواهد کرد.»

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان هم که این روزها بیشتر سکوت اختیار کرده است، در گفت‌وگوی کوتاهی به ایسنا گفت که معاونت زنان این موضوع را پیگیری خواهد کرد. البته «اگر» واقعا تعرضی رخ داده باشد. او گفت: «در زادروز میلاد رسول رحمت قرار داریم، کسی که کرامت زن را نهادینه کرد و رفتارهای بی‌نظیر ایشان با همسر، دختر و زنان عصر وحی الگو و بی‌نظیر است، در تعامل با زنان در ایران اسلامی نیز بی‌احترامی از هیچ گروه یا سازمانی پذیرفتنی نیست. فراجا همیشه حامی مال و ناموس مردم بوده است، پیگیر حقوق بانوان و حفظ کرامت آنها هستیم، از مسئولین فراجا خواسته‌ام گزارشی از علل حادثه و کلیپ‌های منتشرشده در فضای مجازی به معاونت ارسال کنند.»

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: «بی‌شک اگر خطایی روی داده باشد، باید با مامور احتمالاً خاطی برخورد شود. قطعا معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان با همکاری مراجع انتظامی ورود کرده و به منظور دفاع از حرمت و کرامت زنان پیگیر خواهد بود.» خزعلی این را هم گفت که این امر نباید به کلیت نیرویی که مدافع امنیت کشور است و دلسوزانه از جان و ناموس مردم دفاع می‌کند خدشه وارد کند.

باید دید در روزهای آینده، پیگیری‌های قضایی به کجا راه خواهد برد و سرنوشت نیروی خاطی و حلقه‌ اطرافیان او چه خواهد شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی