فعالان خصوصی
افزایش مهاجرت رانندگان

افزایش مهاجرت رانندگان
امروز با افرادی تحصیلکرده و حتی خلبان مواجه هستیم که بهدنبال دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک هستند تا بتوانند مهاجرت کنند. احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکتهای مسافربری درباره استقبال رانندگان و شرکتهای حمل و نقلی از واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس اظهار داشت: موضوع مهم در رابطه با واردات این 5 هزار دستگاه اتوبوس این است که وام و تسهیلاتی که دولت برای افزایش قدرت خرید رانندگان و شرکتها ارائه میدهد رقم قابلتوجهی نیست و از آن مهمتر اینکه عوارضی گمرکی هم اعمال میشود که هزینه تمام شده را بسیار افزایش میدهد. او با بیان اینکه دولت برای نوسازی و توسعه ناوگان باید شرایط حمایتی ایجاد کند، ادامه داد: با این گرانیها کدام راننده میتواند اتوبوس وارداتی خریداری کند؟ در این شرایط باید اقداماتی انجام دهند که انگیزه سرمایهگذاری در این بخش ایجاد شود وگرنه با قیمتهای دستوری بلیت و طولانی شدن مدت زمان بازگشت سرمایه، رغبتی برای توسعه ناوگان ایجاد نخواهد شد. البته با این تورم در کشور بازگشت سرمایه برای فعالان در حمل و نقل جادهای وجود ندارد.
مشکل در درگاه ملی مجوزها
رئیس اتاق اصناف ایران بر ضرورت تسریع در رفع نواقص درگاه ملی مجوزها و سامانه نوین اصناف تاکید کرد. مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: به موجب قانون، تسهیل صدور مجوزها و اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بهتازگی درخواست پروانههای کسب بدون مراجعه حضوری به دفاتر اتحادیههای صنفی و از طریق سامانه انجام میشود. به طوری که متقاضی ابتدا به درگاه ملی مجوزها و در گام بعد به سامانه نوین اصناف مراجعه میکند و پس از ثبت مدارک، دستگاههای مختلف پاسخ استعلامات لازم را داده و اتحادیه یا سامانه پروانه کسب را صادر میکنند. صفایی گفت: سامانه محور کردن فرایند صدور پروانه کسب میتواند اقدامی مثبت باشد به شرط آنکه اولاً در حوزه اختیارات اتحادیهها خللی وارد نشود و ثانیاً مشکلات نرمافزاری، تعریف نشدن برخی رستهها و منوهای لازم در سامانه یا اشتباهات برنامهنویسی رفع شود.